شناسهٔ خبر: 52494 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شماره بیستم نشریه فرهنگ امروز منتشر شد؛

شماره بیستم نشریه فرهنگ امروز منتشر شد

جلد بیستم به همراه آثار و اندیشه‌های بابک احمدی موجی از پست مدرنیسم در ایران پدید آمد که نیاز فراوان به بازنگری دارد. این پرونده که با عنوان موج مرده به چاپ رسیده است زمینه‌های ورود پست‌مدرنیسم در ایران، علت اوج و فرود گرایش به آثار بابک احمدی، نقدی بر اصول نقادی مدرنیته در آثار و همچنین ضعف های محتوایی کتاب های بابک احمدی را مورد مداقه قرار داده است.

فرهنگ امروز: پرداختن به تاریخ معاصر روشنفکری ایران آن هم با نگاه نقادانه کار آسانی نیست اما ماهنامه فرهنگ امروز علی رغم همه خطرات همواره تلاش داشته به آن اهتمام ورزد. نقد اندیشه‌های یوسف اباذری، مراد فرهادپور و حاتم قادری از تلاش‌های پیشین فرهنگ امروز جهت سنجش عیار اندیشه متفکران ایرانی بود. نشریه فرهنگ امروز در شماره بیستم خود این روند را در پیش گرفت و به نقد و بررسی آثار بابک احمدی و پروژه فکری ایشان پرداخت. سردبیر این نشریه در مقاله ای با عنوان ابرقهرمان نسل سوخته ضمن توضیح در باب رویه ای که فرهنگ امروز در پیش گرفته، با دیدی انتقادی به اهمیت پرداختن به تالیف‌ها و ترجمه‌های بابک احمدی و تاثیری که آثار او در تکوین اندیشه معاصر ایران داشته است، پرداخته است. در واقع به همراه آثار و اندیشه‌های بابک احمدی موجی از پست مدرنیسم در ایران پدید آمد که نیاز فراوان به بازنگری دارد. این پرونده که با عنوان موج مرده به چاپ رسیده است زمینه‌های ورود پست‌مدرنیسم در ایران، علت اوج و فرود گرایش به آثار بابک احمدی، نقدی بر اصول نقادی مدرنیته در آثار و همچنین ضعف های محتوایی کتاب های بابک احمدی را مورد مداقه قرار داده است. در راستای این محورها احمد بستانی، احمد نقیب زاده، علیرضا سیداحمدیان، نیکو سرخوش، افشین جهاندیده، شاهرخ حقیقی، رضا صمیم و ناصر تقویان، فرهاد سلیمان نژاد، صادق پیوسته، محمد نصیری در این پرونده مشارکت داشته‌اند.

«کجای این تاریخ عقب ماندیم یا توسعه نیافتیم و چرا؟» چگونگی پاسخ به این پرسش توسط پژوهشگران تاریخ معاصر دغدغه اصلی پرونده تاریخ شماره بیستم فرهنگ امروز است. گردونه تجدد در خامه مورخان عنوان پرونده تاریخ این شماره فرهنگ امروز است که تاریخ نگاری توسعه نیافتگی را در بوته نقد گذاشته است. به همین دلیل پژوهش‌های افرادی چون احمد اشرف، محمدعلی همایون کاتوزیان، سیدجواد طباطبایی، کاظم علمداری، صادق زیباکلام، موسی غنی‌نژاد، و محمود سریع‌القلم که در این زمینه دارای آثار پرمخاطبی بوده اند به بحث گذاشته شده است. نقد و بررسی تاریخ نگاری این نویسندگان توسط همکارانی چون قباد منصوربخت، زهیر صیامیان، سهیلا ترابی‌فارسانی، علی جنادله، فریدون شیرین‌کام و دیگران در قالب یادداشت‌های مجزا مطرح شده است. همچنین در این پرونده در مصاحبه‌ای با حسین راغفر اصلی‌ترین منع تاریخی توسعه در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۱۴۰.۰۰۰ ریال
سه‌شماره ۴۲۰.۰۰۰ ریال
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه

اهمیت روزافزون ابژه‌ای به نام غذا در جهان امروز در کنار شکل‌گیری مجموعه ای از کنش‌های مرتبط با آن فرهنگ امروز را برآن داشت که پرونده‌ای را در بخش مطالعات فرهنگی به این موضوع اختصاص دهد. در این پرونده در فضای شناختی – مطالعاتی ایجاد شده حول محور غذا امر غذا و غذا خوردن از یک ابژه و رفتار عادی و بدیهی روزانه فاصله گرفته و در جایگاه موضوعی برای مطالعه فرهنگی پروبلماتیزه شده است. به طور خلاصه این پرونده با عنوان «از غذای روزگار» تاملاتی است درباره غذا به مثابه امر فرهنگی.  کندوکاو در معرفی و تشریح ابعاد مطالعاتی متن غذا در بستر و زمینه مطالعات فرهنگی موضوع دو گفت‌وگوی ویژه این پرونده با عباس کاظمی و محمود شهابی است.

سلاخی بودا عنوان پرونده الهیات این شماره فرهنگ امروز است که به چرایی و چگونگی گرایش بودیسم به خشونت پرداخته است. بودیسم همواره در دنیا نماد صلح و آرامش تلقی می‌شد کشتار اخیر مسلمانان میانمار بهانه‌ای بود که به این مساله پرداخته شود که چرا نماد صلح به خشونت گرایید. در این پرونده ابتدا این مساله به چالش کشید که آیا این گزاره از اساس درست است یا خیر و به جهت سیاسی و فرهنگی و تاریخی چه عواملی موجب این واقعه شد. در این پرونده مصاحبه‌ای با پروفسور بهیکشو ساتیاپالا که خود راهبی است بودایی انجام شد تا این اندیشه از دورن مورد نقد قرار گیرد. همچنین جبار رحمانی، ابولقاسم جعفری، جولیانس شوبر و چند نفر از صاحب نظران این حوزه در این پرونده با فرهنگ امروز همکاری داشتند.

در بخش گزارش این شماره فرهنگ امروز ضمن تحلیل چند رویداد فرهنگی گزارشی از مصاحبه علی میرسپاسی با حسین بشیریه آمده است. خاطرات ضیاء موحد از سال‌های تحصیل در انگلستان و همچنین مطلب موسیقی باخ و الهیات لوتری از مطالب خواندنی این بخش هستند. همچنین در این بخش مقاله فلسفه و زلزله به قلم ادگار شفلید برایتمن ترجمه شده است. این مقاله به این موضوع می‌پردازد که وقوع زلزله لیسبون 1755 فلاسفه عصر روشنگری را با چه پرسش‌های فلسفی مواجه کرد و تفاسیر فیلسوفان از این رخداد طبیعی چیست. در بخش پیشخوان ضمن نقد و بررسی چند کتاب داخلی و خارجی متن سخنرانی احسان نراقی در انجمن ایرانی علوم اجتماعی که در سال 1353 ایراد کرده است مورد بازبینی قرار گرفته است.

بیستمین شماره فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه بزرگ در ۱۶۴ صفحه و به قیمت ۱۴ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما