شناسهٔ خبر: 57511 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش بین‌المللی «جان رالز؛ با نگاهی به عدالت، توسعه، صلح و دموکراسی» برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی «جان رالز؛ با نگاهی به عدالت، توسعه، صلح و دموکراسی» پنجشنبه 22 آذر در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

همایش بین‌المللی «جان رالز؛ با نگاهی به عدالت، توسعه، صلح و دموکراسی» برگزار می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انجمن علوم سیاسی ایران همایش بین‌المللی «جان رالز؛ با نگاهی به عدالت، توسعه، صلح و دموکراسی» را پنجشنبه 22 آذر برگزار می‌کند.

آثار جان رالز نامدارترین و نافذترین فیلسوف سیاسی قرن بیستم بر قلمروهای متعدد تفکر و زندگی جهان معاصر اثرات عمیق و پایداری برجای گذاشته است. رالز، در سراسر زندگی‌اش، به دنبال پاسخ به این پرسش بوده است که «آیا ممکن است زندگی فردی و جمعی آدمیان، به گونه‌ای رقم بخورد که ارزش زیستن داشته باشد؟»، یا چنانچه کانت می گوید: «آیا زندگی در این کره‌ی خاکی اساساً ارزشی دارد؟». ما غالباً وقت و انرژی بسیاری در جهت اهداف و پروژه‌های حرفه‌ای و شخصی‌مان صرف می‌کنیم که نهایتاً کثیری از آنها بی‌معنی و بی‌ارزش هستند، زیرا گامی در جهت رشد و تعالی بشریت نیستند. در این‌جا است که رالز این  پرسش را پیش می‌نهد که «چه چیزی زندگی آدمی را ارزشمند می‌سازد؟». امکان دست‌یابی به عدالت و سازگاری آن با خیر اخلاقی، مهمترین انگیزه‌ی رالز در خلق آثار او بود. درس بزرگی که او می‌آموزد این است که نهاد و طبع آدمیان با عدالت دموکراتیک و جامعه‌ی عادلانه‌ی به‌سامان کاملاً سازگار است.

انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسساتی از سراسر ایران، در نشستی به بررسی اهم آراء و آثار این فیلسوف برجسته معاصر و نسبت آن‌ها با وضعیت تاریخی ما می‌پردازد.

در این همایش فیلسوفان برجسته‌ای چون تامس نیگل شاگرد رالز و فیلسوف سیاسی برجسته معاصر؛ جاشوا کوئن شاگرد برجسته رالز و استاد فلسفه سیاسی دانشگاه برکلی؛ تیم اسکنلن فیلسوف سیاسی برجسته معاصر و همکار رالز در دانشگاه هاروارد مشارکت خواهند داشت.

علیرضا بهشتی، سعید حجاریان و اوبوالقاسم فنائی نیز سخنرانان اصلی این مراسمند که از ساعت 8 تا 18 در سالن فردوسی
خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

نظر شما