شناسهٔ خبر: 59927 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنفرانس «مرگ و تولد دوباره سوژه» برگزار می‌شود

پنجمین کنفرانس اندیشه اجتماعی و سیاسی با عنوان «مرگ و تولد دوباره سوژه» در روزهای ۱۲ و ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹ در سانتیاگو، شیلی برگزار می‌شود.

کنفرانس «مرگ و تولد دوباره سوژه» برگزار می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  پنجمین کنفرانس اندیشه اجتماعی و سیاسی با عنوان «مرگ و تولد دوباره سوژه» در روزهای ۱۲ و ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹ در سانتیاگو، شیلی برگزار می‌شود.
 

اصطلاح «سوژه» در فلسفه در دو حوزه متفاوت و ظاهرا متناقض مورد استفاده قرار می‌گیرد. از یک طرف، این اصطلاح به معنای عامل به عنوان منبع اندیشه و عمل و منشا تغییر در جهان است. از سوی دیگر، این اصطلاح به نماینده اشاره می‌کند که تحت نظم سیاسی و اجتماعی حکومت قرار گرفته است، همانطور که توسط قوانین و شیوه‌های تعیین شده اداره می‌شود.

این ایده که بشریت یک موضوع در این حس دوم است، توسط نیچه، مارکس و فروید مطرح شده و سپس توسط هایدگر، فوکو، آلتوسر و دیگران بوجود آمد. فوکو این پیشرفت را «مرگ سوژه» نامیده است؛ زیرا هدف آن پایان دادن به مفهوم سوژه در معنای سنتی است. با این حال تاریخ مفهوم موضوع با این «مرگ» پایان نمی‌یابد.

ما در فلسفه اخیر و معاصر نه تنها نقد مفهوم سنتی را بیان می‌کنیم بلکه تلاش می کنیم بعد از آن نقد یک مفهوم بشری را به عنوان منبع تغییر در جهان ایجاد کنیم. آرنت و بادیو ممکن است در اینجا به عنوان نمونه‌های برجسته ذکر شوند. کنفرانس کنونی به دنبال کشف این «مرگ» و «تولد دوباره» مفهوم سوژه است.

سوال اصلی این کنفرانس این است که آیا تلاش برای اصلاح یک مفهوم بشری به عنوان منبع اندیشه و عمل در «غلبه بر» نقد مفهوم سنتی موفق بوده است یا نه؟

علاقمندان به موضوع کنفرانس می‌توانند با ارسال آثار خود به آدرس ایمیل coloquio_sujeto@mail.udp.cl در این کنفرانس مشارکت کنند. مهلت ارسال آثار تا پایان روز ۴ اوت ۲۰۱۹ است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی https://philevents.org/event/show/۷۳۷۹۰ مراجعه شود.

نظر شما