شناسهٔ خبر: 59938 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سید محمد رضا حسینی بهشتی مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران تأکید کرد؛ ضرورت نگاه نقادانه نسبت به علوم انسانی

مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران گفت: دانشجویان علوم انسانی باید تلاش کنند بعد از نگاه توصیفی و آشنا شدن با هر رشته علوم انسانی، دوباره نگاه پرسشی و نقادانه به آن داشته باشند.

ضرورت نگاه نقادانه نسبت به علوم انسانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، سید محمد رضا حسینی بهشتی، امروز ۱۴ مرددماه در نخستین روز نشست علمی پنجمین دوره تابستانی گفتمان نخبگان علوم انسانی به مفهوم علم و تبعات آن در یونان باستان اشاره کرد و افزود: ما نیاز داریم که نگاه عمیق به مبانی و مفهوم علم و به طور خاص به علوم انسانی داشته باشیم و زمینه شکل گیری علوم انسانی و مبانی نظری در هر رشته را مورد مطالعه قرار دهیم و با تأمل و بازنگری در هر رشته به نوعی وقوف نسبت به پیشینه علوم انسانی دست پیدا کنیم.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت نگاه نقادانه نسبت به علوم انسانی تصریح کرد: دانشجویان علوم انسانی تلاش کنند بعد از نگاه توصیفی و آشنا شدن با هر رشته علوم انسانی، دوباره نگاه پرسشی و نقادانه به آن داشته باشند، تا به یک تفوق و راهبرد جدیدی در آن رشته دست پیدا کنند.

وی رویکرد اسطوره ای نسبت به جهان را مهم خواند و تأکید کرد: در نگاه اسطوره ای به مدد علم و آگاهی نسبت به موجودات، سعی می کنیم، آنچه که با آن ناآشنا هستیم را کشف کنیم که در این نگاه مبدأ شناسی، سرآغاز شناسی و رسیدن به خواستگاه واحد، بسیار اهمیت دارد.

بهشتی افزود: در اندیشه افلاطون پرسش متوجه فضیلت به معنای بهتر بودن در زندگی برای انسان است، کوشش برای این که دانایی را برای خود فراهم آورد.

وی اضافه کرد: در اسطوره سخن از چرایی، سخن بجایی نیست، در صورتی که در طبیعت اگر کسی از سرآغاز یک چیز سخن گفت، باید برای آن دلیل بیاورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به علل اربعه در اندیشه فلاسفه یونان باستان اشاره کرد و گفت: آنها معتقد بودند که دانایی، زمانی حاصل می شود که انسان چهار علت فاعلی، صوری، مادی و علت غایی جهان و هر مفهومی را بفهمد.

وی با اشاره به نگاه تک بعدی بشر نسبت به جهان در عصر جدید تصریح کرد: در عصر جدید، طبیعت به مثابه مصنوع بشری فرض می شود، گویی که آفرینش یک دستگاه پیچیده بشری است که یک مهندس زبردست آن را ایجاد کرده است؛ بنابراین در این نگاه اگر یک موضوع تبیین مکانیکی داشته باشد، علمی است و اگر تبیین علمی نداشته باشد غیر علمی تلقی می شود.

گفتنی است پنجمین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور بیش از ۵۰۰ دانشجو در اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) شهر دماوند در حال برگزاری است.

نظر شما