شناسهٔ خبر: 60920 - سرویس سینما و رسانه
نسخه قابل چاپ

یادداشتی درباره نمایش «لباس جدید پادشاه» به کارگردانی لادن نازی؛

تاریخ از ما چه تئاتری به روی صحنه خواهد برد؟

تئاتر موضوع نمایش قابل توجه است؛ زمانه احمدشاه قاجار و زمینه های تغییر حکومت از احمدشاه به رضاخان پهلوی مقطع مهمی از تاریخ ایران است که کمتر بدان پرداخته شده است. از این نظر، به صحنه بردن نمایشی که توجه ها را به بخش مسکوتی از تاریخ ایران معطوف سازد، فارغ از شیوه پرداخت و استفاده از منابع تاریخی، ارزشمند است.

فرهنگ امروز/ علی کاکادزفولی:

نام نمایش برگرفته از نام داستان کوتاه هانس کریستین اندرسن است، اما مخاطبانی که با همین ذهنیت برای دیدن لباس جدید پادشاه به سالن می آیند، در همان ابتدای امر متوجه می شوند که قضیه چیز دیگری است! «لباس جدید پادشاه» کار جدید لادن نازی است؛ اثری که به روایت سفر احمدشاه قاجار به انگلستان می پردازد و از قضا همزمان با این سفر «قانون منع استعمال البسه خارجی» به تصویب مجلس ملی ایران رسیده است. موضوع نمایش قابل توجه است؛ زمانه احمدشاه قاجار و زمینه های تغییر حکومت از احمدشاه به رضاخان پهلوی مقطع مهمی از تاریخ ایران است که کمتر بدان پرداخته شده است. از این نظر، به صحنه بردن نمایشی که توجه ها را به بخش مسکوتی از تاریخ ایران معطوف سازد، فارغ از شیوه پرداخت و استفاده از منابع تاریخی، ارزشمند است. «لباس جدید پادشاه» البته یک اثر تاریخی صرف نیست؛ مکالمه جامعه ایرانی امروزی است با تاریخ در قالب اشارت ها و ظرافت ها و کنایه ها و تلخندها... طنزی که مخاطب را تنها نمی خنداند بلکه او را به فکر نیز فرو می برد. پرسش اساسی همین است که در بخشی از نمایش بر زبان احمدشاه می آید: «صد سال دیگر چه تئاتری از ما به روی صحنه خواهد رفت؟» و اینکه اساساً چگونه می توان در اکنون زیست و در عین حال، آینده اکنون را هم پیش چشم داشت؟ پاسخ به این پرسش البته چندان ساده نیست؛ اما تلنگری که نمایش در مخاطبان ایجاد می کند، قابل تأمل است. دیالوگ های نمایش با نکته سنجی انتخاب شده اند و روانی کلمات مخاطب را به وجد می آورد. خلاقیت کارگردانِ جوان در بازی گرفتن از بازیگران به خوبی مشهود است و دراماتورژی اثر نیز نسبتاً قوی است؛ کنش ها چنان پیوستگی دارند که چشمان مخاطب را خسته نمی کنند و بازی با رنگ ها رگه هایی از هیجان را در مخاطبان به وجود می آورد. تجربه لادن نازی در زمینه عروسک گردانی نیز در بخشی از نمایش خود را به خوبی نشان می دهد. پایان نمایش به نوعی نقطه اوج نمایش نیز هست و جملات کوبنده احمدشاه در واپسین لحظات بار دیگر سرشت ناپایدار سیاست را به ما یادآوری می کند. نویسنده «لباس جدید پادشاه» فرزاد فخری زاده است و لادن نازی طراحی و کارگردانی آن را برعهده دارد. ایمان سلگی، حسین دیوان، بهرام عباسی فرد، میرنادر مظلومی، علی قربانخانی، مهبد قناعت پیشه، سمیه قهرمانی، یکتا طبیبی، سپیده زینالی، حسین قاسمی هنر، آندیا حمیدی، مبینا افشار، شکیبا رمضانعلی، عسل عبدالرزاق، ناعمه علمی نژاد بازیگران این نمایش هستند. اجرای نمایش از ۳۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۱۸ آذرماه در تماشاخانه سنگلج از ساعت ۱۹:۳۰ به مدت یک ساعت و ده دقیقه بر روی صحنه خواهد بود.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۸-۰۹-۱۳ ۲۰:۱۷محمد لهاک 4 4

    سلام و احترام و سپاس
    خدا رو شاکرم که اجرا مورد پسند بوده 
    ما در تمام اجراها امکانی فراهم کردیم تا همه دوستانی که در امر آموزش به هر طریق مشغول هستند با تخفیف ویژه ۵۰٪ از سایت تیوال بلیط خریداری کنند
    https://www.tiwall.com/p/lebasepadeshah
                                

نظر شما