شناسهٔ خبر: 7732 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استاد دانشگاه میسوری آمریکا: تأثیرپذیری فیلسوفان معاصر کاتولیک مسیحی از ابن سینا

استاد دانشگاه میسوری آمریکا معتقد است که ابن سینا نقش مهمی در گسترش فلسفه داشته و اندیشه او در جهان اسلام و غرب هنوز هم زنده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ "جان مک گینز" استاد دانشگاه میسوری آمریکا و نویسنده کتاب "ابن سینا" معتقد است که ابن سینا نقش مهمی در گسترش فلسفه چه فلسفه شرق و چه فلسفه غرب ایفا کرده است.

او معتقد است که نقش ابن سینا در حوزه هایی چون منطق، علوم طبیعی، روانشناسی، متافیزیک، و الهیات و پزشکی نقشی قابل توجهی بوده است.

وی می افزاید: غزالی فیلسوف بزرگ اسلامی معتقد است که اگر کسی بتواند نشان دهد که در اندیشه ابن سینا انسجام وجود ندارد در نتیجه قادر خواهد بود تا نشان دهد که فلسفه در کل دارای انسجام نیست.

نویسنده کتاب ابن سینا معتقد است: شاید در غرب هیچ اندیشمند و فیلسوفی چون توماس آکوئیناس از ابن سینا تإثیر نگرفته نباشد. کار مهمی که ابن سینا انجام داد این بود که در اندیشه قرون وسطی توقف نکرد.

وی افزود: در واقع اندیشه ابن سینا فقط متعلق به زمان خود نیست و از زمان خود نیز عبور کرده است. امروزه منطق، فلسفه طبیعی و متافیزیک او همچنان در جهان اسلام محل بحث و گفتگوست و اندیشه او زنده است.

وی افزود: در غرب امروز نیز متفکران زیادی تحت تأثیر آرای او از طریق آرای آکوئیناس هستند. فیلسوفان کاتولیک و اوانجلیستها در حال حاضر نیز از طریق آرای توماس آکوئیناس تحت تأثیر آرای ابن سینا قرار دارند.

نظر شما