-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۷:۰۰
تقی شهرام به روایت بهمن بازرگانی؛ هیچ کسی مثل تقی شهرام به بیداری تشکلهای مذهبی کمک نکرد
بهمن بازرگانی در کتاب «زمان بازیافته» مینویسد که فعالیتها و جنایتهای تقی شهرام باعث شد تا تشکلهای مذهبی بیدار شده و مبارزان مسلمان به مرزبندی خود با مارکسیستها بپردازند.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۶:۳۰
فهرست نامزدهای اولیه جایزه کتاب بوکر اعلام شد
داوران برای فهرست اولیه 13 کتاب را معرفی کردند که معروف ترین کتاب دنباله رمان سرگذشت ندیمه نوشته مارگارت اتوود است.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۶:۰۰
چرا هنرمندان گذشته را تغییر میدهند؟
نشست «بوطیقای تاریخ در هنر معاصر؛ چرا هنرمندان گذشته را تغییر میدهند؟» ۴ مرداد در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۵:۳۰
شاخص فارسی نویسی به ارزیابی پایاننامهها اضافه شد
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پایان نامه ها و مقالات از این پس با زبان معیار مطابق با فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارزیابی و نظارت می شوند.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۵:۰۰
مثل هومر/ نگاهی به عادات نویسندگی خورخه لوییس بورخس
روشی برای نوشتن داستان در عین نابینایی، بلکه داستان نوشتنی بر اثر نابینایی. یکی از آن مضمونهای بورخسی ناب.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۴:۲۲
چند نکته بسیار مهم و حیاتی که میتوان ازسبک زندگی نویسندگان بزرگ جهان آموخت اتاق کار، کتابخانه، میز تحریر، ماشین تایپ و باقی قضایا
درس های نویسندگی جورج اورول: «نویسنده وسواسی نویسندهای است که برای هر جملهای که مینویسد، حداقل چهار پرسش مطرح میکند: سعی دارم چه بگویم؟ کدام کلمات منظورم را بیان میکند؟ کدام تصویر یا اصطلاح منظورم را شفافتر میکند؟ آیا این تصویر آنقدر تازه هست که تاثیرگذار باشد؟» و احتمالا اگر نویسندهای محتاط باشد دو پرسش دیگر هم عنوان میکند: «میتوانم کوتاهتر از این بنویسم؟ چیزی نوشتهام که ناگزیر بدترکیب باشد؟»
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۳:۳۰
بازگشت شدید/ درباره شعر بیژن الهی
شعر بیژن الهی در دورهای پدید آمد که زمانه شعر متعهد بود. متعهدها شعر را ابزاری در خدمت فعالیتهای سیاسی اجتماعی میخواستند و طبیعتا شعری مثل شعر الهی را بر نمیتافتند.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۳:۰۰
مسیح مهاجری و یک تصمیم اجباری/روزنامه جمهوری اسلامی کوچک شد!
به دنبال مشکلات اقتصادی و بحران کاغذ، روزنامه «جمهوری اسلامی» نیز از روز سهشبه (اول مرداد ماه) در قطع کوچکتری منتشر شد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۲:۳۰
«مرشد و مارگریتا» همچنان ترجمه میشود
هشتمین ترجمه کتاب «مرشد و مارگریتا» با ترجمه حمیدرضا آتشبرآب راهی بازار منتشر شد. این کتاب از سال 94 تا به امروز هفت بار ترجمه شده است.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۲:۰۰
گفتوگو با صمد قربانزاده درباره هنر فتومونتاژ: آنها که فتومونتاژ را عکاسی نمیدانند، اشتباه میکنند
در شاخهای که آن را فتومونتاژ مینامند و تا حدی هم به استیج نزدیک میشود من هم معتقدم که شاید در طول یک سال نهایتا یک یا دو نمایشگاه باکیفیت در گالریها میشود دید که هم از نظر تکنیکال و هم از نظر مفهومی در سطح بالایی باشند.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۱:۳۰
تغییرات ساختاری دانشگاه تربیت مدرس/ افزایش اختیارات دانشکدهها
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تغییرات ساختاری آینده این دانشگاه گفت: با این تغییرات بیشتر امور جاری به پردیسها یا دانشکدههای بزرگ تفویض اختیار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۱:۰۰
گریستن و نگریستن در چاه بیژن/ گفتوگو با محمدرضا اصلانی درباره جهان شعری و گوشهگیری بیژن الهی
سلیقه بیژن الهی، یک سلیقه زبانی- تصویری است. شعر بیژن مدام تصویر میدهد به جای آنکه زبان را ابزار بیان موضوع کند. او در شعرش، دیدن را گسترش میدهد. از نظر ماکوزه، شعر مدرن از این منظر سیاسی است که چون از ابزاری شدن سر باز میزند، انسان را هم تشویق میکند به اینکه چطور از ابزاری شدن سرپیچی کند. شعر الهی در زبان، خطر میکند و این خیلی مهم است. کسی که خطر نمیکند، چیزی را هم کشف نمیکند. اگر کریستف کلمب خطر نمیکرد، امریکایی هم کشف نمیشد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۰:۳۰
چالش بر سر ظرفیتهای تجاری «موسیقی»/ «هنر» کالا هست یا نیست؟
نخستین نشست هماندیشی تخصصی هنرمندان موسیقی با مدیران سازمان توسعه تجارت ایران روز سهشنبه اول مرداد ماه برگزار شد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۰:۰۰
گارنیک آساطوریان: خطر ایرانزدایی مصنوعی از قوم کرد/ باید راه همزیستی قومیتی را پیدا کنیم
گارنیک آساطوریان میگوید: کردها همیشه ایرانیت خودشان را حفظ کردهاند و ایرانزدایی مصنوعی از قوم کرد برای خود کردها خطرناک است.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۰۹:۵۸
فناوریهای نوین ارتباطی و نهادزدایی از نهاد مدرسه؛
مرگ مدرسه یا آیندۀ مدرسه؟
فناوریهای نوین منجر به تغییر از کلاسهای ساختارمند به کلاسهای کمتر ساختاریافته شده است؛ در نتیجه معلمان و دانشآموزان دیگر نمیتوانند به کلاس درس مثل گذشته نگاه کنند. شاید بتوان گفت فناوریهای نوین ارتباطی منجر به تغییر در مناسبات انسانی یادگیری میشود: دانشآموز دیگر در کلاس درس با سکوت خود درس را یاد نمیگیرد، بلکه در کشف دانش مشارکت دارد.