کل اخبار:1682
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۶ ۱۵:۲۰
آذر موتوری/ نگاهی به فیلم آذر
بدون شک یکی از نقاط قوت فیلم «آذر» که در ذهن میماند بازی خوب حمید رضا آذرنگ است که به درک درستی از شخصیت امیر رسیده و آن را با ترکیبی از بازی بیرونی و درونگرایانه به کاراکتری محوری و پیشبرنده بدل میکند.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۲ ۱۵:۲۰
رییس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران با ارایه گزارش ١٠٠روزه شورا: بهتر بود از فیلمهای شهری حمایت میشد نه « ماجرای نیمروز»
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در واکنش به فعالیت موسسه تصویر شهر و حمایت از فیلم ماجرای نیمروز اقداماتی که در حوزه شهری و شهرداری رخ میدهد، گفت: باید با اولویت تهران باشد. نباید در کار، سلایق و علایق شخصی و گرایشات سیاسی دخالت دهیم.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۱ ۱۶:۲۰
مویههایی از اعماق*/ «سوسپیریا» یکی از معروفترین فیلمهای کالت سینماست
فیلمهای وحشت آرجنتو هم مثل تریلرهایش یا پیرو قوانین ژانر هستند؛ مثل «پدیده» و «وحشت در اپرا» یا حتی «دراکولای سهبُعدی» که بهراحتی میشود از کنارشان گذشت و یا فیلمهای وحشتی هستند که آرجنتو تحتتأثیر ماریو باوا (بزرگترین فیلمساز وحشت ایتالیا و پدر معنوی سینماگران جالو و وحشت ایتالیا) ساخته است.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۱ ۱۵:۵۱
فلوتزن روی بام/ «توهم بزرگ» ژان رنوآر، ٨٠ سال بعد
«توهم بزرگ» با فاصلهگرفتن از ایده ملیت و میهنپرستی، فردیت افسران را در تمامیتش احضار میکند؛ نه فقط فردیتی متعلق به یک کشور، که فردیتی واجد تاریخ، زبان، مادر، و ذوق و سلیقه. بولدیو در جایی از فیلم، در واکنش به تعجب مارشال از پوشیدن دستکشهای سفید، به او یادآوری میکند که هرکس سلیقهای دارد.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۰ ۱۳:۱۹
محمد تهامینژاد/ امتناع از تمسک به یک تعریف واحد از سینمای شاعرانه؛
تأثیر تغزلی بهجای اطلاعرسانی
رئالیسم شاعرانه در سینمای دهۀ سی ایران، نمونههای ممتازی دارد. آنها سینمای دهۀ ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ فرانسه را تقلید نمیکردند، اما رئالیسم شاعرانه را با شخصیتهایی مثل محمدعلی جعفری، ژاله، نصرتالله محتشم و فیلمبرداری «هایکنتراست» بوریس ماتویف، در زندگی روزمرۀ مردم شهرها و درون استودیوهای ضعیف ایران و در قصههایی ساده، میآزمودند. شخصیتهای مغموم، خانوادۀ در خطر و کوششهایی در نورپردازی و صحنهآرایی و حرکتها داشتند.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۰ ۱۰:۲۰
«عباس کیارستمی» نقد میشود
کتاب «عباس کیارستمی» نوشتهجاناتان رزنبام و مهرناز سعید وفا با حضور جمعی از صاحبنظران نقد و بررسی میشود.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۹ ۰۹:۰۹
کتابشناسی آثاری که درباره علی حاتمی منتشر شده است:حاتمی در امتداد فردوسی
امروز ۱۳فروردین سالروز درگذشت علی حاتمی سینماگر بزرگ ایرانی است، درباره علی حاتمی و سینمای او کتابها و مقالات زیادی نوشته شده است.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۸ ۱۴:۲۰
پروانهای که بزرگتر میشود
اطلاعات شورای «پروانه ساخت» به بیرون درز میکند؟
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۸ ۱۲:۴۰
شرایط این خانه عادی نیست/ یک روز پشت صحنه سریال«٨٧متر»
دیدن کیانوش عیاری پشت مانیتور و در حال کار حس خوبی است، شاید کمتر فیلمسازی بعد از گذشت چندین سال از ساخت فیلمهایی که همچنان مهر توقیف بر پیشانی دارند، انگیزهای برای ادامه داشته باشد، اما عیاری در این سالها بیآنکه از حرفش کوتاه بیاید تنها خواستار اکران بدون ممیزی فیلمهایش هست و بیهیچ حاشیه و سخن اضافهای منتظر است تا زمان تکلیف فیلمهایش را مشخص کند.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۳ ۱۱:۲۰
مؤسسه علم و سیاست اشراق برگزار میکند: درسگفتارهای پاییزی «ملاقات با هنر انقلاب»
درسگفتارهای پاییزی عهد تحت عنوان "ملاقات با هنر انقلاب"، توسط مؤسسه علم و سیاست اشراق برگزار میشود.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۱ ۱۴:۴۰
آیا سیاستهای جدید فارابی، از جنس عهدنامه ترکمانچای است؟
این سؤال هم پیش میآید که همیشه مرز سینمای تجاری و فرهنگی مشخص است. آیا بنیاد فارابی باید به فیلمسازان تجاریساز هم کمک کند؟!
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۸ ۱۶:۴۰
خانهای در تسخیر پریرویان غمگین/ درباره فیلم «فریبخورده»
«فریبخورده» یکی از فیلمهای بحث برانگیز سال است
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۸ ۱۵:۰۰
یغما گلرویی: دیدهشدن به هر قیمتی کار من نیست
داستان دعواهای قاتل اهلی احتمالا تا دهه بعد هم ادامه خواهد داشت.
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۱ ۱۴:۰۰
مرگ لویی چهاردهم در تابلوهایی با رنگهای گرم
«مرگ لویی چهاردهم» تصویری متفاوت از آخرین روزهای یک پادشاه را تصویر میکند
-
۱۳۹۶-۰۹-۰۱ ۱۳:۲۰
ناتوانی در اوج قدرت/ آلبرت سرا از «مرگ لویی چهاردهم» میگوید
اغلب از من پرسیده میشود که با توجه به اینکه ٤١ سال بیشتر ندارم، چرا فیلمی در رابطه با سالخوردگی منتهی به مرگ ساختهام و من همیشه جواب دادهام: نمیدانم!
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۳ ۱۵:۰۰
نگاهی به «زلزله» در سینمای ایران/ به بهانه زمین لرزه اخیر در کرمانشاه و سرپل ذهاب
در زلزله رودبار ٣٥ هزار نفر جانِ خود را از دست داده، ٢٠٠ هزار واحدِ مسکونی تخریب و ٥٠٠ هزار نفر آواره شدند این رویداد واقعی اما انگیزهای شد تا عباس کیارستمی دست به کار شود و پاره دوم از سهگانه، فیلمهای «خانه دوست کجاست؟» و «زیر درختان زیتون» را بسازد.
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۲ ۱۵:۰۰
پارادوکس تناظر سوژه با ناسوژه
مجموعه سینمایی ناجی روایت یک آشفتگی چیدمان فضایی است.
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۲ ۱۴:۰۰
پشتپرده حذف تکخوانی زنان در سینما
مدیرکل سینمای حرفهای پیشقدم شده و گفته تکخوانی زن در فیلمها بدون مجوز اداره موسیقی، حذف میشود!
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۲ ۱۳:۰۰
خودت نباش/ به بهانه حضور همزمان بازیگران در چند نمایش
وضعیت، زمانی پیچیده میشود که گروه نمایشی تمایل پیدا میکند بازیگری را روی صحنه داشته باشد که حضورش با نوعی بمب خبری همراه باشد. برای مثال چهره مدنظر به هیچ عنوان تجربه بازیگری بر صحنه نداشته باشد و حضور ٣٠ شبهاش روی صحنه فرصتی برای دیدن زنده آن شخصیت روی صحنه تلقی شود.
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۰ ۱۶:۰۰
مقاله نشریه «ورایتی» درباره تأثیر اسکار اصغر فرهادی بر دیده شدن سینمای خاورمیانه
اخیرا نشریه «ورایتی» درباره تأثیر اسکار اصغر فرهادی بر دیده شدن سینمای خاورمیانه مطلبی منتشر کرده که بخشی از آن ترجمه شده است: در سال گذشته با برندهشدن فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی از ایران، دستاندرکاران مراسم اسکار مطمئنا توجه و بررسی بیشتری به عناوین فیلمهای خاورمیانهای میکنند.
-
۱۳۹۶-۰۸-۱۴ ۱۳:۲۰
دوربینها علیه داعش
گروه تکفیریِ تروریستی داعش در قاب سینما و تلویزیون قرار می گیرند.
-
۱۳۹۶-۰۸-۱۳ ۱۶:۰۰
مازیار اسلامی: ویراستاری کتاب به دلیل بالابردن قیمت، حذف شده است/دهه ۷۰رادیکالترین دوره در سینمای آمریکا
مازیار اسلامی مترجم و منتقد سینمایی گفت:کتاب ابزاری است برای کسب اعتبار نیروی تحصیل کرده غیرفعالی که به دنبال کسب هویت اجتماعی هستند و وقتی وارد بازار کار نمیشوند این راه را انتخاب میکنند که بتوانند هویت اجتماعی خود را از این طریق کسب کنند و در نهایت با مترجمانی روبه رو میشویم که تنها یک اثر یا نهایتا دو اثر را در طول دوره فعالیت ادبی خود ترجمه میکنند!
-
۱۳۹۶-۰۸-۰۳ ۰۹:۵۲
بهبهانۀ گونهای متفاوت از مواجهه با نمودِ عشق؛
وونگ کار وی، ژان لوک گدار
درونمایۀ سینمای گدار، نه ارتباطی با نوع رابطه با جنس مخالف دارد و نه اساساً در مورد خودِ رابطه با جنس مخالف است. هرچند در این میان همواره تشخیصِ نوعی از رابطۀ انسانی بیانگر درجهای از بلوغ دراماتیک این فیلمساز خطاب گردد. یک سینمای قلمروزدا، دستکم در بحث ایجاد ارتباطی ارگانیک بین دو جنس زن و مرد که خود البته همواره فرع بر ایدئولوژی یا آن ساحت مطلوبی است که اخلاق یا علایق جنسی طرفین درگیر در متن فیلم را برنمیتابد.
-
۱۳۹۶-۰۸-۰۱ ۱۳:۲۰
کتابی بیساختار، با سر و تهی نامربوط!
«کتاب مسعود کیمیایی» کتاب شگفتانگیزی است! کتابی بیساختار و فاقد سر و ته مربوط و مرتبط. این کتاب از جهاتی یادآور کتاب «یک هفته با شاملو» است که دو دهه پیش به قلم یکی از مریدان شاملو نوشته شد و مجذوبیت و کیش شخصیت در آن به حدی بود که صدای دوستداران شاملو را هم درآورد.
-
۱۳۹۶-۰۷-۳۰ ۱۲:۲۰
نامزدهای بخش «کتاب و سینما»ی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
اسامی نامزدهای بخش «کتاب و سینما»ی سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در بخش های داستانی و پویانمایی اعلام شد و برگزیدگان در آیین اختتامیه این جشنواره معرفی می شوند.
-
۱۳۹۶-۰۷-۲۶ ۱۷:۲۰
٩٧، سال رونق سینمای کمدی
ودی آلن میگوید که فیلم کمدی به معنای دلقکبازی نیست و بازیگران اینگونه فیلمها، مجاز به استفاده از لودگی برای خنداندن تماشاگر نیستند- چیزی که عکس آن در سینمای ما حاکم است.
-
۱۳۹۶-۰۷-۲۶ ۱۲:۰۰
رئیسیان: بخش عمده اهالی سینما با کتاب بیگانه هستند/ اقتباس ادبی حاصل داشتن سینمایی کتابخوان است
علیرضا رئیسیان معتقد است: در دنیا بعد از اینکه یک رمان یا داستان کوتاه مورد توجه مخاطبان کتاب قرار میگیرد، بلافاصله سینماگران به دنبال اقتباس از آن اثر میروند؛ چراکه اقتباس جایگاه ویژهای در سینمای جهان دارد.
-
۱۳۹۶-۰۷-۲۶ ۱۱:۲۰
محمد دهقانی: در اقتباس سینمایی خلاقیت تقوایی از فرمانآرا بیشتر است/سینمای بدون ادبیات قابل تصور نیست
محمد دهقانی در نشست «اقتباس؛ از داستان تا فیلمنامه» گفت: به عقیده من خلاقیتی که آقای تقوایی در نمایش داستان غلامحسین ساعدی به کار بردهاند به مراتب چشمگیرتر از اثر فرمانآراست. فرمانآرا در اثر خود بسیار پایبند به داستان بوده است و خیلی از دیالوگها عیناً در فیلم آمده است. در حالی که تقوایی براساس نیازهای یک فیلمساز حرفهای قسمتهایی از داستان را تغییر داده است.
-
۱۳۹۶-۰۷-۲۴ ۱۶:۴۰
مقصر چینش غلط فیلمها کیست؟ دعوت به مراسم سوزاندن فیلمها
سینمای ایران در زمینه تولید فیلم در دنیا در رتبه دهم یا یازدهم قرار دارد، درحالیکه از نظر تعداد سالنهای سینما رتبه آن ١٣٠ است! قطعا در چنین وضعیتی منطقی نیست هر فیلمی که تولید میشود وارد چرخه اکران شود.
-
۱۳۹۶-۰۷-۲۴ ۱۵:۴۰
حجمهایی که میخواهند «خودی» باشند/ فرمهای اینجایی برای بقا در مرکز فرهنگی- سینمایی دزفول
فرهنگسرای دزفول دقیقا ۳۰ سال پیش طراحی شده، اجرای آن که از سال ۱۳۶۷شروع و پنج سال به طول انجامید؛ به اعتقاد بسیاری یکی از نمونههای کمنظیر موفق معماری است که معمار «اندیشه متعالی فرهنگ ایرانی» را در قالب عناصر و فضای مصنوع به نمایش گذارده است.