هرمنوتیک

کل اخبار:62

  • ۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۴:۴۰

    فهم قرآن با «رویکرد هرمنوتیکی» ممکن است؟ / محمدرضا بهشتی

    درباره موضوع رویکرد هرمنوتیکی به قرآن بحث‌های قابل توجهی شده است که متأسفانه در برخی از این مباحث به موضوع هرمنوتیک شتاب‌زده نگریسته می‌شود؛ ب

  • ۱۳۹۵-۰۳-۰۸ ۰۹:۴۰

    هرمنوتیک؛ روش یا رویکرد؟/ قرآن، روایت یک قهرمان است

    بهشتی، استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت:هرمنوتیک روش نیست، رویکرد است. روش ابزاری نیست که دست هرکسی بدهیم اما رویکرد هرمنوتیکی اینگونه است که انحصار روش را نمی پذیرد.

  • ۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۱۶:۰۰

    هرمنوتیک و علوم انسانی

    خسروپناه رئیس موسسه پژوهی حکمت و فلسفه ایران می نویسد: هدف اصلی هرمنوتیک از زمان دیلتای، تدوین روشی برای علوم انسانی معتبر شد. در تمام این مراحل، کشف مراد متکلم یا مؤلف، مهم تلقی می‌شد.

  • ۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۰۹:۴۰

    بازشناسی کشف‌الاسرار میبدی در «هرمنوتیک صوفیانه»

    مرکز پژوهشی میراث مکتوب هشتمین کتاب از مجموعه «متن‌شناسی»‌ را به انتشار کتابی با عنوان «هرمنوتیک صوفیانه؛ کشف‌الاسرار میبدی» اختصاص داد. این اثر با تحقیق «آنابل کیلر»، ترجمه جواد قاسمی و پیشگفتار استاد نصرالله پورجوادی منتشر شده است.

  • ۱۳۹۴-۱۱-۲۷ ۱۷:۰۰

    مجتهد‌شبستری: مورد «تحدی» پیروان کتاب و سنت واقع شده‌ایم/ لزوم رفع انسداد در مطالعات معرفت‌شناسی دینی

    استاد مجتهدشبستری در نشست «هرمنوتیک قرآن» با اشاره به ظهور فلسفه‌های جدید در جهان گفت: «برخی پیروان کتاب و سنت، شیعیان را مورد «تحدی» قرار داده‌اند که تا تکلیف خود را با فلسفه‌های جدید روشن نکنند نمی‌توانند به تفسیر قابل دفاع از کتاب و سنت برسند.» حجت‌الاسلام قائمی‌نیا نیز اظهار کرد: مطالعات معرفت‌شناسی دینی در ایران به انسداد رسیده و نمی‌توان با میراث گذشته به رفع این انسداد پرداخت.

  • ۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۱۶:۳۰

    چرخش هرمنوتيكي در الهيات مدرن / محمد مجتهد شبستری

    متن سخنرانی مجتهد شبستری در موسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش که به مناسبت روز جهانی فلسفه در تاریخ 26 آذر 1394 ایراد شده است. به کلیه علاقمندان که متن سخنرانی را در بعضی از روزنامه‌ها و سایت‌ها خوانده توصیه می کنیم متن حاضر را که مورد تایید سخنران قرار گرفته و ملاحظات اهل مطبوعات در آن منظور نشده، بخوانند.

  • گادامر دریدا ۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۰۸:۴۶

    هرمنوتیک چیست؟ (۲)؛

    سیر رشد اندیشه‌های هرمنوتیکی در دوران معاصر

    خوانش منجر به دگرگونی می‌شود، «دگرگونی در امر حقیقی» اما امر حقیقی محصول یك روش حسابگرانه در معنای یك فرمول قطعی و از پیش تعیین شده نیست؛ و نه حتّی قاعده‌ای كه چنانچه برّه‌وار از آن پیروی شود لاجرم به نتیجه‌ای قطعی برسد. آن دگرگونی به حقیقتی زنده، حقیقتِ روح یا آنچه هگل Geist می‌خواند یا Geistwissenschaft (دانش روح‌شناسی) منجر می‌شود؛ چیزی که بیش از روش به بازی نزدیك است.

  • ۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۴:۰۰

    «نقد هرمنوتیکی بر ادبیات غرب» پارسی‌نژاد چاپ می‌شود/ رونمایی از رمانی درباره شهید غنی‌پور

    کامران پارسی‌‌نژاد، نویسنده و منتقد، دو کتاب با نام‌های «نقد هرمنوتیکی بر ادبیات‌ داستانی غرب» و «در زندگی حبیب» را زیر چاپ دارد.

  • هرمنوتیک ۱۳۹۴-۱۰-۲۷ ۰۸:۳۹

    هرمنوتیك چیست؟(۱)؛

    سیر رشد اندیشه‌های هرمنوتیکی از ابتدا تا دوران معاصر

    بهترین راه به منظور مهیّا ‌شدن فرد برای رویارویی با یك متن و فهم آن چیست؟ اگوستین پاسخ می‌دهد:«درمان اساسی ناآگاهی از نشانه‌های صحیح، دانشِ زبان‌هاست.» او مخالفتی با بهره‌گیری از ترجمه‌ها ندارد برعكس چنین تنوعی از ترجمه‌ها (هر ترجمه، خود می‌تواند یك تفسیر باشد) فایده نیز دارد. در نزد او مطالعه‌ی شماری از متون به روشن‌شدن عبارات مبهم‌تر كمك می‌كند.

  • محمدرضا بهشتی ۱۳۹۴/۱۰/۲۲

    گفت‌وگو با سید محمدرضا بهشتی؛

    هگل را ناگزیر هرمنوتیکی خواهیم فهمید

    فهم متفکرانی چون هگل نه تنها ممکن است، بلکه حتی در خود سنت مغرب‌زمین هم وقتی کسی فهم حاصل می‌کند بر اساس پیش‌فهم خویش است. پس فهم ما نه تنها ممکن است، بلکه حتی محقق است ما الآن هنوز در مرحله‌ی آشنا شدن هستیم.اجازه بدهید این آشنایی صورت بپذیرد.. در نگرش هرمنوتیکی ما پیش‌فهم غلط هم داریم که خودش بحث جالبی است، اما حتی دریافت غلط بودن پیش‌فهم نیز در جریان فهم حاصل می‌شود.

  • ۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۱۴:۰۰

    از کمند هرمنوتیک نمی‌توان فرار کرد / محمد مجتهد شبستری

    نظریه خطابات قانونیه را آنگونه که در سخن فوق تقریر شده از منظرهای گوناگون می توان نقد کرد، اما مهم‌ترین نقد آن این است که معنا و قلمرو خارج از تاریخ و جغرافیای تشریع در احکام شریعت ـ آنگونه که فقیهان تقریر می‌کنند ـ با معنا و قلمرو تاریخ و جغرافیای تشریع در قانون گذاری مجالس قانونگزاری (پارلمان‌ها) کاملا متفاوت است.

  • موحد شبستری ۱۳۹۴-۱۰-۰۱ ۰۹:۵۵

    گزارشی از سمینار «هرمنوتیک و فلسفه تحلیلی در ایران»؛

    پیچ‌و‌تاب‌های فلسفه

    فلسفه تحلیلی جریان‌های مختلفی را از سر گذرانده. یکی چرخش زبانی است که با فرگه آغاز می‌شود. ویتگنشتاین هم فلسفه را در زبان جست‌وجو می‌کند و حرفی که از فرگه گرفته را مدام تکرار می‌کند که ساختار منطقی زبان ساختار منطقی جهان را منعکس می‌کند. فلسفه تحلیلی تا مدت‌ها به این سنت و توجه به تحلیل‌های زبانی پایبند بود. این چرخش زبانی بعدا جای خود را به چرخش مفهومی داد. یعنی تأکید بر مفاهیم به جای زبان و ارائه تحلیل مفهومی.

  • ۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۷:۴۵

    بازی هرمنوتیک از هنر تا میدان نقش جهان

    نشر پرسش به‌تازگی سه اثر تألیفی و ترجمه در حوزه اندیشه و به‌طور مشخص در گستره هرمنوتیک منتشر کرده است.

  • نظریه و واقعیت ۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۱۲:۲۵

    نظریه و واقعیت

    آرش حیدری و همکاران

    نظریه در تعریف سنتی امکان مداخله در واقعیت را ندارد اما در نگاه انتقادی خودی، عملی انتقادی است علیه واقعیت.

  • طباطبایی هگل ۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۰۹:۰۲

    نقد محمدتقی طباطبایی بر کتاب فردریک بیزر؛

    با رویکرد هرمنوتیک تاریخی نمی‌توان به شناخت هگل واقعی رسید

    او فیلسوفان تحلیلی را نقد می‌کند که هگل را غیرتاریخی می‌خوانند ... بزرگ‌ترین مشکل از نظر بیزر نبودن نگاه تاریخی به هگل و گم کردن هگل واقعی است؛ .. او به کمک روش هرمنوتیک تاریخی در واقع هر دو خوانش فلسفی از هگل در قرن بیستم را نقد می‌کند. ..[اما اگر ما] رویکرد فلسفی نداشته باشیم و در واقع یک رویکرد هرمنوتیک تاریخی داشته باشیم، می‌توانیم به فهم هگل واقعی تاریخی برسیم؟

  • امت و امامت ۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۰۹:۰۸

    گفتاری از بیژن عبدالکریمی در بررسی کتاب «امت و امامت» شریعتی(۱)؛

    عوامل بدفهمی متن؛ چرخش هرمنوتیکی و برخورد ایدئولوژیکی

    متفکر نمی‌تواند به این سادگی دستاوردهای فرهنگی و مآثر تاریخی خودش را به سهولت بسوزاند و نادیده بگیرد و بگوید افرادی بودند که هیچ درکی از مسائل نداشتند و ایده‌هایی داشتند که آن ایده‌ها ما را به این روز انداخته است. مسئله پیچیده‌تر از این حرف‌هاست، در واقع ما با چیزی مواجه هستیم که من اسم آن را می‌گذارم پارادوکس هرمنوتیکی.

  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۴:۱۰

    چگونگی توسعۀ هرمنوتیک توسط شلایر ماخر و دیلتای

    برخلاف پوزیتیویست‌ها که روش واحدی برای علوم انسانی و طبیعی قائل بودند، دیلتای می‌گوید همچنان که موضوع علوم طبیعی متفاوت از علوم انسانی است، شناخت در علوم طبیعی نیز متفاوت از شناخت در علوم انسانی است.

  • ۱۳۹۴-۰۴-۲۹ ۱۳:۵۰

    نگاهی به کتاب «تشیع: ریشه‌ها و باورهای عرفانی»

    کتر محمدعلی امیرمعزی در کتاب «تشیع: ریشه‌ها و باورهای عرفانی» به کوششی مهم، کم‌سابقه‌ و روشمند برای درک علمی جوانب معنوی شیعی و خوانشی وسیع و دقیق برای فهم متون و باورهای عمیق تشیع دست زده است.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۰

    معماری و شهود، فرنک گری و راهنمای ساخت هرمنوتیک حرکت

    من در یک سنت مدرنیستی اموزش دیده ام، بعد از جنبش بوزار وارد دانشکده معماری شدم و تمام مدرسانم فقط یک چیز در گوشم زمزمه می کردند: این تاریخ گرایی لعنتی را کنار بگذارید. من هم همین کار را کردم. من یاد گرفتم تاریخ گرایی به اخر خط رسیده است. در ان زمان کارهای نقاشان و پیکره تراشان خیلی هیجان انگیزتر از اتفاقاتی بود که در حوزه معماری می افتاد: ان ها مشغول کار بر ایده ها، فرم ها، بافت ها و حتی وجوه حسی ای شده بودند که عمیقا مرا متاثر می ساخت و برایم جالب بود...

  • ۱۳۹۴-۰۱-۲۳ ۱۱:۱۰

    «هرمنوتیک» و «روشنگری» در مجلدات نهم و دهم دانشنامه استنفورد

    مجلدات نهم و دهم دانشنامه فلسفی استنفورد به ترتیب با عناوین کتاب‌های «هرمنوتیک» نوشته بیورن رمبرگ و کریستین گسدال و «روشنگری» نوشته ویلیام بریستو از سوی نشر ققنوس منتشر شدند.

  • صیامیان ۱۳۹۳-۰۹-۱۱ ۱۵:۲۲

    نشست «کاربست رویکرد تفسیری در بازخوانی آثار تاریخ‌نگاری اسلامی» / بخش دوم

    هرمنوتیک و یادآوری اهمیت متن

    ممکن است بگوییم با قرار گرفتن در رویکرد تفسیری و استفاده از روش هرمنوتیکی دچار دور می‌شویم. این دور هرمنوتیکی یا دور تفسیری ایرادی بر تحقیق نیست، چون ما با تفسیرهای مضاعف سروکار داریم، کار محقق تفسیر مضاعف است.

  • ۱۳۹۳-۰۸-۰۷ ۱۱:۴۰

    كتابی كه روشی تفسيری مبتنی بر هرمنوتیک الهیات کلاسیک ارائه می‎كند

    سعید عدالت‌نژاد در نشست «بررسی زبان‌شناختی و هرمنوتیکی تفاسیر قرآن» گفت: کتاب «آفرینش در قرآن: بررسی هرمنوتیکی تفاسیر قدیم و جدید، اثری کاملاً تخصصی است و برای مخاطب عام نوشته نشده است. از سوی دیگر در این اثر چهار تفسیر قرآن کریم ارائه شده که دو تفسیر از دوره قبل از مدرن شامل آثار شیخ طبری و فخر رازی به عنوان مفسران قدیم و دو تفسیر از دوره معاصر شامل آثار جوهری طنطاوی و علامه طباطبایی به عنوان مفسران جدید انتخاب شده است.

  • ۱۳۹۳-۰۸-۰۴ ۱۹:۴۵

    تفاسیر قدیم و جدید از نگاه زبان‌شناسی و هرمنوتیکی واکاوی می‌شود

    به بهانه نقد و بررسی کتاب «آفرینش در قرآن: بررسی هرمنوتیکی تفاسیر قدیم و جدید»، نشستی علمی برای واکاوی روش‌شناسی رویکرد زبان‌شناسی و هرمنوتیکی در تفاسیر قدیم و جدید با حضور سعید عدالت‌نژاد، نويسنده كتاب در تاریخ پنجم آبان ماه در خبرگزاری ایکنا برگزار می‌شود.

  • هرمنوتیک ۱۳۹۳-۰۶-۲۷ ۰۹:۲۹

    هرمنوتیک

    ژان گروندن

    هرمنوتیک تلاش دارد از دل پرسش‌های بنیادین هرمنوتیک فلسفی در اندیشه‌های شلایرماخر و دیلتای و با نگاهی تاریخی به زمینه‌های شکل‌گیری چرخش هستی‌شناختی هرمنوتیک نزد هایدگر به آنها پاسخ دهد.

  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۷ ۱۵:۵۱

    مناظره گادامر و دریدا در «هرمنوتیک»

    کتاب «هرمنوتیک» نوشته ژان گروندن با ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی توسط نشر ماهی منتشر و راهی بازار نشر شد.

  • گادامر ۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۹:۲۰

    هرمنوتیک در مقام روش؛

    گادامر و دیالکتیک حقیقت

    در هرمنوتیک فلسفی گادامر، فهمیدن صرفاً به معنای روند خاص تحقیق مناسب برای مطالعه‌ی رفتار اجتماعی نیست، بلکه فهمیدن، شرط هستی‌شناسانه و بین‌الاذهانی افراد است. از این منظر، فهمیدن تنها به کار دستیابی به تجربه‌ی دیگران نمی‌آید، بلکه به‌وسیله‌ی فهمیدن، معنای سازمان‌یافته‌ی زندگی اجتماعی انسان به دیگران انتقال می‌یابد.

  • مزدک رجبی ۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۰۷

    گفتاری از مزدک رجبی؛

    نسبت میان فهم و کنش؛ نگاهی هرمنوتیکی

    در میان گرایش‎های گوناگون فلسفه معاصر، نگاه هرمنیوتیکی هایدگر و به ویژه گادامر جالب است، این‎که چه‎گونه با هرمنیوتیک واقعیت‎مندی facticity هایدگر یا همان فنومنولوژی هرمنیوتیکی وی و هرمنیوتیک عام گادامر نسبت میان نظر و عمل یا به تعبیری فهم و کنش دگرگون می‎شود.

  • ۱۳۹۳-۰۴-۱۴ ۱۵:۱۸

    نظر کریم مجتهدی درباره روش هرمنوتیک چیست؟

    عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: برخی اندیشمندان شاید معتقد باشند که روش هرمنوتیک در تفسیر متون می‌تواند کاربرد داشته باشد اما عده‌ای هرمنوتیک را با تفکر اسلامی سازگار نمی‌دانند.

  • گادامر ۱۳۹۳-۰۳-۲۷ ۰۹:۵۴

    نگاهی به هرمنوتیک فلسفی در اندیشه گادامر؛

    ادغام افق‌ها

    مکالمۀ میان‌ افق‌ معنایی‌ متن‌ و افق‌ معنایی‌ خواننده‌ یا تأویل‌ کننده، به‌ معنای‌ درهم‌ شدن‌ این‌ دو افق‌ یا زمانۀ نگارش‌ متن‌ و زمان‌ حاضر است‌ که‌ در لحظۀ خواندن‌ و تأویل‌ گریزی‌ از این‌ ادغام‌ وجود ندارد، افق‌ امروز ایستا و ثابت‌ نیست، بلکه‌ افقی‌ است‌ گشوده‌ و دگرگونی‌ پذیر که‌ با ما حرکت‌ می‌کند، همان‌گونه‌ که‌ ما با آن‌ دگرگون‌ می‌شویم.

  • منوچهر صانعی ۱۳۹۳/۰۱/۲۵

    گفت‌وگوی تفصیلی فرهنگ امروز با منوچهر صانعی؛

    دیلتای مؤسس علوم انسانی است

    ما یک روش تاریخی داریم، هر متفکری را می‎توانیم با ماقبل آن بررسی کنیم با مابعد آن نمی‎توانیم بررسی کنیم. دکارت را می‎توانیم با ارسطو مقایسه کنیم؛ اما دکارت را نمی‎توانیم با کانت مقایسه کنیم، بلکه کانت را می‎توان با دکارت مقایسه کرد. در مورد دیلتای اگر قرار شد که تطبیق و مقایسه صورت دهیم، می‎توانیم او را با شلایرماخر مقایسه کنیم یا با اصحاب هرمنوتیک قرون وسطی مقایسه کنیم؛ اما دیلتای را نمی‎توانیم با گادامر مقایسه کنیم.