کل اخبار:219
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۸ ۱۳:۰۰
فوتبال؛ آخرین یادگار مدرنیته اروپایی
فوتبال، اروپایی است زیرا در هیچ کجای دنیا، به اندازه اروپا فوتبال تمام طبقات جامعه را متأثر نمی کند. فوتبال در هیچ کجا به اندازه اروپا، اجتماعی و خانوادگی نیست.
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۲ ۱۴:۴۰
مدرنیته ایرانی از منظر جنسیت
متن زیر گزارشی است از کتاب «زنان سیبیلو و مردان بیریش» به بهانه انتشار ترجمه فارسی.
-
۱۳۹۷-۰۲-۱۶ ۱۶:۰۰
باید درباره مدرنیته بیشتر تأمل کنیم/ از جامعه شناسان گلایه دارم
رئیس فرهنگستان علوم با تأکید بر ضرورت تأمل بیشتر بر مدرنیته گفت: وضع ما وضع خاصی است و گلایه من از جامعه شناسان این است که چرا این وضعیت را تحلیل نمی کنند.
-
۱۳۹۷-۰۲-۰۵ ۱۴:۰۰
هایدگر، عینیت را توهم فرهنگ مدرن می داند/ انسان، ابژه نیست
هایدگر معتقد است مسئلۀ پیش روی بشر این نیست که چطور خودش را برای خودش تبیین کند، بلکه این است که چطور به درستی انسان باشد، انسان سوژه است نه ابژه.
-
۱۳۹۷-۰۲-۰۲ ۱۱:۲۴
حسین پاینده؛
ادبیات داستانی ذهنیتمبنا
پیدایش ذهنیتمبنایی در ادبیات داستانی واکنشی بود به معضلات و مسائل جدیدی که مواجهه با مدرنیته و زندگی شهری جدید برای جامعه به وجود میآورد. ظهور ساختارهای اجتماعی نو و به تَبَعِ آن مسائل نو در روابط بینافردیِ آحاد جامعه، بازنمایی انسان در ادبیات را تحت تأثیر قرار میدهد و شیوههایی ایضاً نو را میطلبد. داستانها و رمانهای ذهنیتمبنا در واقع تلاشی ادبی برای پاسخ گفتن به پرسشی ماهیتاً فلسفیاند: واقعیت چیست؟
-
۱۳۹۷-۰۲-۰۱ ۱۳:۳۶
مسئله مدرنیته در ایران/ شاهرخ حقیقی؛
نقد مدرنیته یا ضدیت با آن
نگره احمدی بیشتر ضدیت با مدرنیته است تا نقد مدرنیته. به نظر من، دفاع شیفتهوار او از نیچه، هایدگر و فوکو نشان از ضدیت او با مدرنیته دارد. مسئله فردی چون آلاحمد در «غربزدگی» در اساس یک مسئله جامعهشناسانه-تاریخی است و نه فلسفی، درحالیکه برخورد احمدی بناست فلسفی باشد و بنابراین کار او ناگزیر باید بُعد مفهومی-تحلیلی داشته و خود او باید متعهد به روشنیِ مفهومی یا روشناندیشی باشد؛ ولی روشنیِ مفهومی دقیقاً آن چیزی است که در آن نوشتههای احمدی که من دیدهام غایب است.
-
۱۳۹۶-۱۲-۱۲ ۱۳:۴۰
جهان کنونی محکوم به نیهیلیسم است/نیهیلیسم فقط مربوط به غرب نیست
العطاس، استاد دانشگاه سنگاپور گفت: امروزه جنگ، فساد و نابرابری همه جا را در جهان اسلام فراگرفته پس می توانیم بگوییم که جهان اسلام هم به گونه ای محکوم به نیهیلیسم است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۲۵ ۱۰:۱۹
رضا داوری اردکانی (۲)؛
در حسرت توسعه
جهان توسعهنیافته جهان قبل از توسعه نیست. جهان در حسرت توسعه نشسته و به توسعه نرسیده است. پس برای اینکه در هر راه دیگری قرار گیرد باید از این وضع آزاد شود، اکنون همه جهان و اذهان جهانیان و حتی تفسیرهایی که از متون مقدس و از معرفت و حکمت قرون سلف میشود پر از اندیشهها و در آمیخته با قواعد و نظرهای پراکنده متعلق به تجدد است و تا این معنی درک و دانسته نشود هیچ گشایشی در کار نخواهد بود .اگر تاریخ دیگری در زندگی آدمیان رقم خواهد خورد کسانی که مرزهای پایانی مدرنیته را میشناسند و زشت و زیبای آن را به جان آزمودهاند، بخت بیشتری برای قدم گذاشتن در آن دارند.
-
۱۳۹۶-۱۱-۲۳ ۱۱:۰۰
رضا داوری اردکانی (۱)؛
خردِ پیشرفت و توسعه
فهم سیاست جهان جدید و خرد توسعه گرچه در ظاهر به اشخاص ممتاز تعلق دارد اما در حقیقت فهم خاص جهان متجدد است و آن اشخاص هم تا در این فهم شریک نشوند، مسائل سیاست و توسعه را درنمییابند. اما فهم عام نمیپذیرد که جهان جدید در جوهر و ماهیت و از حیث فهم متفاوت با جهانهای قدیم باشد.
-
۱۳۹۶-۱۱-۲۳ ۱۰:۴۰
«روشنفکری» مفهومی برآمده از جوامع مدرن است
خسرو ناقد در کتاب «خردکشی: روشنفکران و انقلاب اکتبر» نوشته است: اگر عصر روشنگری را آغاز پیریزی دوران مدرن در نظر بگیریم که در آن جهاننگری و نظام ارزشی و شیوه تفکر اروپائیان یکسره از نو شکل گرفت، شاید بتوان مفهوم «روشنفکری» را زائیده روح جنبش روشنگری دانست.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۶ ۱۵:۴۰
علیرضا ملایی توانی: انقلابی در افق مدرنیته
متن زیر گفتوگویی است با علی رضا ملایی توانی در مورد چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی.
-
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۲:۴۲
مرگ و مدرنیته
تونی والتر
مرگ در دنیای مدرن تبدیل به موضوعی پزشکی، عقلانی و بروکراتیک شده است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۲:۰۰
مدرنیته محصول درون زای غرب است/ غلبه عقل سابژکتیو بر عقل آبژکتیو
پرویز پیران با بیان اینکه مدرنیته محصول درون زای غرب است، گفت: مدرنیته یک مبنای عقلانیت دارد و ۳ رکن صنعتی شدن، شهری شدن و دموکراسی سیاسی.
-
۱۳۹۶-۱۰-۲۶ ۱۰:۲۰
نسبتی با تفکر حجتیه ندارم/در عصر ظهور به تمدن ارگانیک بازمیگردیم
نصیری معتقد است در عصر غیبت و سیطره مدرنیته، وسع ما برای تحقق تمدن تراز اسلامی محدودیت دارد، ولی این به معنای قعود نیست و ما مکلف هستیم به قیامی که وسعش برای تحول و اصلاح امور محدود است.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۰ ۱۰:۴۴
مواجهه ایرانیها با غرب چگونه باید باشد؟
باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم؟
باید غربی شویم، غربی فکر کنیم و از عقلانیت غربی استفاده کنیم. تجربۀ غرب را ابزار کنیم و مدرنیزاسیون و مدرنیتۀ غربی را بهطور کامل به کشور منتقل کنیم. این کار دریچۀ جدیدی از تمدن را بر ما خواهد گشود و ما را با جهانی که از آن انزوا گزیدیم آشتی خواهد داد.
-
۱۳۹۶-۰۸-۱۶ ۱۵:۲۰
ایمان مسیحی در ژرفای کفرآلود مدرنیته
متن زیر گزارشی از کتاب «معنا در تاریخ» به بهانه انتشار ترجمه فارسی آن است.
-
۱۳۹۶-۰۸-۱۴ ۱۶:۰۰
عصرجدیدهمان مدرنیته نیست/رویش عرفان های جدید درجوامع غربی ومسیحی
همتی، محقق حوزه دین و عرفان گفت: مقصود از عصر جدید مدرنیته نیست. فرقه های عرفانی مربوط به سال ۱۹۷۰ به بعد معروف به فرقه های عصر جدید هستند که به آن عصر آکواریوس گفته می شود.
-
۱۳۹۶-۰۸-۱۰ ۱۳:۲۰
امتناع گوهرهای اجتنابناپذیر مدرنیته و عرفان
ضیایی در خصوص امتناع گوهرهای اجتنابناپذیر مدرنیته و عرفان گفت: اولین گوهر مدرنیته عقلانیت به معنای خودبنیاد و عقل در خود دارای حجت و قائم به ذات است و ملاک آن منطق است.
-
۱۳۹۶-۰۷-۳۰ ۰۹:۲۴
جایگاه وحی در منظومۀ فکری لئو اشتراوس (۲)؛
استدلال اخلاقی اشتراوس به سود وحی
مطمئناً استدلال اشتراوس استدلالی به سود وحی نیست و خود اشتراوس نیز فرد مؤمنی نبود؛ اما استدلال اشتراوس دربارۀ وحی پشتوانههای فکریای را به فرد مؤمن پیشنهاد میدهد که فیلسوف را به چالش بکشد و از همین رو اشتراوس نه نسبت به وحی بیاعتناست و نه آن را قطعاً رد میکند.
-
۱۳۹۶-۰۶-۲۸ ۱۰:۳۲
«ساختار نظام دانشگاه ایرانی» چه تأثیری در ناکام ماندن ظهور «پرسشگری تاریخی» در آموزش رشتۀ تاریخ داشته است؟
پرسشگری تاریخی و دانشکدۀ ایرانی تاریخ
دانشگاه از دل حکومتی که در حال مدرن شدن بود بیرون آمد و در این میان، تاریخ که پیش از آن «پیوند ناگسستنی» با دربار و حکومت داشت، همچنان درون نهاد دانشگاه این ارتباط و پیوند را در دنیای «در حال مدرن شدن ایرانی» نیز حفظ کرد و تا امروز که دانشگاه و دولت بهعنوان ابربوروکراسی درهم تنیده شدهاند، این ارتباط میان حکومت و رشتۀ تاریخ برقرار و باقی است.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۷:۲۰
فراسوی مدرنیته و پستمدرنیسم
متن زیر گزارش نشست نقد و بررسی کتاب «فراسوی هگل و نیچه» است.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۴ ۱۱:۰۰
کتاب «مرگ و مدرنیته» منتشر شد
کتاب «مرگ و مدرنیته» اثر تونی والتر، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات توسط هاجر قربانی ترجمه و از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۱ ۱۴:۴۹
مرگ و مدرنیته به روایت تونی والتر
کتاب «مرگ و مدرنیته» مقالات بخش کوچکی از مطالعات تونی والتر، استاد مرگپژوهِ انگلیسی، در حوزه مرگ و با رویکرد علوم اجتماعی هستند.
-
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۰:۳۰
نگرشی بر مواجهه ایرانیان با توسعه؛
ما و توسعه
بسیاری از محققان به این نتیجه رسیدند که تنها شاخصهای اقتصادی و مقیاسهایی که نشاندهندۀ افزایش رشد و بهرهوری و ظرفیتهای اقتصادی هستند، نشاندهندۀ پیشرفت نیستند. عدهای توسعه را به معنای از بین رفتن نابرابری در جامعه و افزایش شاخصهای اجتماعی مثل کاهش فقر، بیکاری، عدالت و ... دانستند. همچنین عدهای توسعه را در افزایش ضریب مشارکت مردم در مسائل اجتماعی و سیاسی و عدهای توسعه را با کارآمدی نظام سیاسی و دموکراتیک بودن نظام سیاسی یکی دانستند.
-
۱۳۹۶-۰۵-۱۷ ۱۳:۰۰
مصرف گرایی و لذت جویی روح مدرنیته است/ از دینداری تا دینزدایی
رجبی دوانی ثروتاندوزی، مصرفگرایی، لذتجویی و شهرتپرستی را مصداق روح مدرنیته برشمرد و گفت: مدرنیته نه تنها با شدت و ضعف در کل جهان حاکم شده، بلکه امروز در علم و علوم انسانی جلوه کرده است.
-
۱۳۹۶-۰۵-۱۰ ۱۰:۰۰
چگونگی هویت زن ایرانی در گذار از سنت به مدرنیته
رحیم محمدی، مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب «تجدد ایرانی» گفت: سخن گفتن از وضعیت زن معاصر ایرانی در ساحت اندیشه مفهومی و در ساحت نظریه جامعهشناختی و فلسفی ممکن نشده است. زنان ایرانی در صد تا صدو پنجاه سال اخیر سختترین و بزرگترین رنجها را بردهاند و کوششها و تغییراتی را خلق کردهاند، اما نظریه جنسیت نداریم ـ نظریه فمنیسم نداریم.
-
۱۳۹۶-۰۵-۰۸ ۰۹:۴۷
«دولت مدرن، جامعه سنتی، چالش و پایش» برگزار میشود
نشست «دولت مدرن، جامعه سنتی، چالش و پایش» برگزار میشود.
-
۱۳۹۶-۰۵-۰۷ ۱۸:۰۰
سنت و مدرنیته چینی/ اما و اگرهای رجوع به سنت
رجوع به سنت برای بنیانافکندن نظام فکری و زیستی جدید دغدغهای است که متفکران را به بازخوانی سنتهای باستانی وامیدارد.
-
۱۳۹۶-۰۴-۰۳ ۱۰:۰۴
دیدگاه رضا داوری اردکانی درباره دانشگاه (۲)؛
جان نقّاد و چشم باز مردم
علم جدید و دانشگاه شأن و مقامی در زندگی جدید دارند که آن را با مقام علم و مدرسه قدیم قیاس نباید کرد. دانشگاه امروز باید جان نقّاد و چشم باز مردمی باشد که راه توسعه اجتماعی، اقتصادی، تکنیکی را میپویند و اگر از عهده این کار برنیاید از ادای رسالت و مأموریت خود باز مانده است.
-
۱۳۹۶-۰۳-۳۰ ۱۰:۴۴
دیدگاه رضا داوری اردکانی درباره دانشگاه (۱)؛
دانشگاه چیست؟
پیش از اینکه بیاندیشیم که دانشگاه با فرهنگ چه میکند، باید این سوال را مطرح کنیم که فرهنگ چیست و دانشگاه با فرهنگ چه نسبتی دارد و با چه نگاهی به فرهنگ مینگرد؟ دانشگاه در متن منورالفکری قوام یافت و علم جدید در این متن به رشد و بسط رسید فرهنگی هم که میل به انتشار در سراسر روی زمین داشت همانجا نظم و سامان پیدا کرد. اما آنچه در جهان منتشر شد بیشتر علم رسمی اروپایی بود.