کل اخبار:190
-
۱۳۹۲-۰۹-۱۷ ۱۵:۵۱
همایش «نظریه مردمسالاری دینی»؛ پاسخی به نیاز بینالمللی در سطح منطقه
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به ضرورت تبیین فقه حکومتی و نظامسازی، گفت: باید به خواستهای عمومی که در سطح منطقه و جهان برای مردمسالاری دینی ایجاد شده، پاسخ داد و همایش ملی نظریه مردمسالاری دینی پاسخ به این نیاز است.
-
۱۳۹۲/۰۹/۱۶
معضل خودشناسی تاریخی در گفتگوی تفصیلی با «عباس منوچهری»؛
تاسی نقادی جریانات فکری معاصر از دستگاه دورکیمی
آجودانی با صراحت و نگرشی سلبی، شكست مشروطه را نتيجهای محتوم میداند كه به نظر او، حاصل كژفهمی ايرانيان از مقولهی مشروطه يا به تعبير وی، «تناقض مشروطه و تجدد» نزد ايرانيان بوده است. لذا عنوان «مشروطهی ايرانی» با يك پيام تحقيرآميز از نوع طنز تناقضی يا در بهترين حالت، با معنايی سلبی همراه است.
-
۱۳۹۲-۰۹-۱۴ ۰۹:۳۶
عبدالحسین خسروپناه؛
تبیین مدلهای علم دینی
رویکرد غربگریزی رویکردی است که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را میتوان به عنوان نمونهی این رویکرد نام برد. آنها پارادایمی مثل پارادایم اجتهادی دانش دینی را مطرح کردهاند و در این رابطه، جناب استاد عابدی شاهرودی نظریهای دارد که از آن به علم دینی اجتهادی عام تعبیر میشود. شهید صدر را نیز میتوان در این طبقه جای داد.
-
۱۳۹۲-۰۹-۱۳ ۰۸:۳۰
تاملی نظری بر «نرخ بیکاری»؛
فرضیهی نرخ طبیعی بیکاری از مفهوم تا مبنا
بسیاری از اقتصاددانان نگران این مورد بودند که منحنی فیلیپس دارای پایههای نظری کمی است و یا اصلاً پایههای تئوریکی ندارد. منتقدان این تحلیلها (از جمله فریدمن و فلپس) بیان کردند که منحنی فیلیپس نمیتواند یکی از ویژگیهای اساسی تعادل عمومی اقتصادی را داشته باشد و همبستگی منفی میان متغیر حقیقی اقتصاد (نرخ بیکاری) و متغیر اسمی اقتصاد (نرخ تورم) را نشان دهد.
-
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۶:۱۵
درسگفتار «مارکس به روایت آثارش» برگزار میشود
درسگفتار «مارکس به روایت آثارش» در موسسه روزگار نو توسط مدرس دوره؛ دکتر منوچهر آشتیانی برگزار میشود.
-
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۰:۰۰
حل معضلهی «جهان شمولیت» در علوم انسانی اسلامی (2)؛
تقابل ایدهی تاریخیت و ایدهی فطرت
اشکال اصلی تلقی تاریخی از علوم انسانی آن است که انسان را در زیر سیطرهی تاریخ و جامعه و فرهنگ، «اسیر» و «مقهور» تصویر میکند، به گونهای که انسان هیچگاه نمیتواند آزاد از تحمیلها و اقتضائات بیرونی، اندیشه کند و این ساختارهای محدودیتزا را بشکند.
-
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۰۸:۰۶
شماره 2 نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان
شماره پیاپی دوم دوفصلنامه علمی پژوهشی «نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان»، بهار و تابستان 91 منتشر شد.
-
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۰۹:۵۲
فردریش فون هایک؛
نیاکانگراییِ عدالت اجتماعی
پوچی تمامعیارِ عبارت «عدالت اجتماعی» در این واقعیت ظهور پیدا کرده است که هیچ توافقی راجع به آنچه مستلزم عدالت اجتماعی در موارد خاص میباشد، وجود ندارد، همچنین، هیچگونه آزمون شناختهشدهای وجود ندارد که بر مبنای آن، بتوان راجع به درستکار بودن افراد در صورت متفاوت بودنشان از یکدیگر، تصمیمگیری کرد.
-
۱۳۹۲-۰۸-۱۹ ۰۸:۳۳
«میلتون فریدمن» و بازآفرینی اقتصاد کلاسیک؛
پولگرایی؛ احیای دوبارهی مکتب کلاسیک
در اواسط و اواخر دههی 1960 بهتدریج مشکلاتی در کشورهای صنعتی پس از آن دورهی طلايی اقتصاد کينزی به وجود آمد که برخلاف پيشبينیهای گذشته به نظر نمیرسيد با همان راهحلهای کينزی حل شود. اين موضوع همزمان با دورهای شد که فريدمن يک چارچوب و رويکرد جديدی را پايهگذاری کرد که تحت عنوان مکتب پولی عنوان شد و بعدها با کمی نوآوری بهعنوان مکتب کلاسيک جديد تبديل شد.
-
۱۳۹۲-۰۷-۳۰ ۰۸:۰۱
نگاهی به نظریهی اقتصادی «جان مینارد کینز»؛
کینز در برابر کلاسیک
از کینز چنین نقل میکند که اگر بیکاری، برخاسته از توافق ضمنی یا آشکاری بین نیروی کار باشد که کمتر از مقدار مشخصی دستمزد کار نکنند چنین بیکاری را باید ناشی از اثرات چانهزنی دستهجمعی، نوعی بیکاری ارادی تلقی کرد.