به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نیره پنج تنی دبیر دفتر این ماه از نشریه در مقدمه سخن خود را با معرفی و توضیح افکار یوهانی پالاسما پدیدارشناس ـ معمار هلندی آغاز می کند و در ادامه درباره لزوم بررسی مسئله مکان و معماری از نگاه پدیدارشناسانه چنین می نویسد: برای مطالعه معماری و مباحث مربوط به مکان روشهای مختلفی وجود دارد، اما پدیدارشناسی یکی از ظریف ترین، پر نفوذترین کارآمدترین آنهاست.
بخش: دفتر ماه
نوشتار آغازینِ بخش دفتر ماه شماره صد و دوازدهم گفتگویی است با مهرداد قیومی بیدهندی از منیره پنج تنی با عنوان «فلسفه معماری» که در آن به بررسی رابطه معماری با نظریه، تاریخ، ادبیات، فلسفه، دین، عرفان، روان شناسی و سیاست پرداخته می شود و البته جایگاه پدیدارشناسی به عنوان روش پژوهش کیفی در مطالعات معماری، تجربه زیباشناختی و معنا در معماری مورد تحلیل بررسی قرار می گیرد.
«جنبش پدیدارشناسی» دومین گفتگوی دفتر صد و دوازدهم است. در این نوشتار علی بابایی با شمس الملوک مصطفوی، استاد دانشگاه در ارتباط با تحلیل و ردیابی خاستگاه جنبش پدیدارشناسی در اندیشه های فرانس برنتانو، نقطه عزیمت او، هوسرل و آرمان علمی اش، تفاوت هوسرل و هایدگر، هایدگر در مقام پدیدارشناس، جایگاه بحث و سکونت و سپس مکان و معماری در اندیشه هایدگر به گفتگو پرداخته است.
«ساختن و سکنی گزیدن جزء جدانشدنی هستی آدمی» عنوان مقاله ای است از محمدجواد صافیان که عنوان "مقاله" خبر از ایده "آن" در پیوند با عقاید هایدگر می دهد. از این حیث در این نوشتار نسبت ذاتی آدمی با معماری مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه مقاله «بازنگری نقادانه ای بر سرشت پیچیده "مکان"» از ورونیکا اینگ به ترجمه ویدا نوروز برازجانی به عنوان چهارمین نوشتار دفتر این ماه به چاپ رسیده است.
«معماری وحدت و ضرورت بازتأویل آن در معماری مدرن جهان اسلام» عنوان مقاله ای است به قلم محمدرضا شیرازی که تاملی است به نگرشهای پدیدارشناختی کریستین نوربرگ ـ شولتز در باب معماری سرزمین های اسلامی، نوربرگ ـ شولتز یکی از مهمترین نظریهپردازان معاصر معماری است.
«پدیدارشناسی معماری» مقاله ای است از تیموتی کی. کیسی و برگردانِ علی نجات غلامی. پس از آن مقاله دیگری از راجر اسکروتن با ترجمه سیدمحسن اسلامی با عنوان «دشواریهای زیبایی شناسی معماری» به چاپ رسیده است.
آخرین مقاله بخش دفتر ماه شماره صد و دوازدهم ترجمه مقدمه کتاب پدیدارشناسی تجربه زیباشناختی از میکل دوفرن است، به بیان مترجم این مقاله، حسین کاظمی یزدی این مقدمه در قالب دو نوشتار به چاپ می رسد که بخش اول آن مقاله پایانیِ بخش دفتر ماه شماره صد و دوازدهم می باشد.
بخش: گنجینه مخطوطات
بخش اول «نجوای سبکروحان» تک مقاله منتشر شده در این بخش است که درآمدی است بر دو نامه از ملامحسن فیض کاشانی و ملاعبدالرزاق فیاض لاهیجی به قلم مرضیه سلیمانی.
بخش: ادب و هنر
مقاله منتشر شده در این بخش با عنوان «مبانی معنوی دیدگاه تیتوس بورکهارت درباره معماری و هنر اسلامی» به قلم مشترک فرهاد احمدنژاد سردرودی و سمیرا سلیمی ترکمانی نگاشته شده است.
بخش: اندیشه و نظر
«"فلسفه فرهنگ" افقی جدید برای فرهنگ پژوهان» عنوان گفتگویی است با علی اصغر مصلح به کوشش منوچهر دین پرست. نوشتار دوم در این بخش با عنوان «هورقلیا: (عالم مثال) یا عالم صورتهای مثالی و ادراک خیالی» مقاله ای است از هانری کربن و ترجمه انشاءالله رحمتی که بخش اول این مقاله در این شماره و در این بخش به چاپ رسیده است.
بخش: کتاب
بخش چهارم مقاله «گلبانگ می فروش» از سیدمسعود رضوی آغازگرِ بخش کتاب شماره صد و دوازدهم است. در ادامه گفتگویی از منیره پنج تنی با عنوان هنر و معماری ایرانی به چاپ رسیده است. این گفتگو با صالح طباطبایی صورت پذیرفته است. در نهایت معرفی کتاب دفتر ماه با کتاب «معماری اندیشی» اثر پترز می کند.
در نهایت بخش گزارش با بیان و خبررسانی رویدادهای برجسته فکری فلسفی در ایران و جهان پایان بخش شماره صد و دوازدهم است.
نظر شما