فرهنگ امروز/ بابک احمدی:
الهام پاوهنژاد به زودی نمایش تکنفره «کافه پولشری» را در کافهتریای مجموعه تئاترشهر روی صحنه میبرد و به این ترتیب برای نخستینبار کارگردانی را تجربه میکند. این هنرمند در گفتوگو با «اعتماد» از دلایل علاقهمندیاش به کارگردانی این متن و عوامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت بلیت آثار نمایشی گفت که این روزها سروصدای زیادی به راه انداخته است. مجموعه تئاترشهر به تازگی برنامههای بهار ٩٦ خود را اعلام کرد که نویدبخش سرآغازی خوش برای سال جدید این مجموعه است. به طور حتم مخاطبان پیگیر هنر نمایش از شنیدن نام گروه نمایش «کوآنتوم» به سرپرستی آرش دادگر که قصد دارند نمایش «هملت» را در سالن اصلی این مجموعه به صحنه ببرد خشنود خواهند شد. یا اینکه ناصر حسینی مهر نیز در همین ماه ابتدایی سال با نمایش «بوف کور» به تالار چهارسو میآید. کارگردانی که نمایشهایش همواره با استقبال تماشاگران و منتقدان روبهرو شده و مدتهای زیادی است با گروهی از هنرجویان جوان مشغول تمرین است. رویکردی که به همراه دیگر مولفههای هنری این کارگردان در خور ستایش به نظر میرسد چراکه در سالهای اخیر صرف زمان زیاد برای تمرین، تئاتر دیگر مثل سابق دنبال نمیشود و به نوعی با نمایشهای «فستفودی» مواجه هستیم. به این فهرست میتوان اسامی هنرمند جوانی مانند سیدمحمد مساوات را افزود که با کارگردانی نمایش «بیپدر» به سالن قشقایی میآید و در کنار خود، جوان خوشفکر دیگری به نام سیاوش بهادری راد را میبیند. بهادری راد قرار است «فصل بیعاری» را به صحنه ببرد. اما بعد از مدتها که پرونده اجرا در کافهتریای اصلی مجموعه تئاترشهر بسته شده بود و شاهد اجرای آثار به قولی «محیطی»! نبودیم؛ این ظرفیت بار دیگر با نخستین تجربه کارگردانی الهام پاوهنژاد فعال خواهد شد. پاوهنژاد همواره به عنوان بازیگر شناخته شده ولی قصد دارد نمایش «کافه پولشری» نوشته «آلن وتر» با ترجمه اصغر نوری را کارگردانی کند و همزمان ایفای نقش در این نمایش را نیز برعهده دارد. «کافه پولشری روایت رویاها و آرزوهای یک زن کافهدار است. این متن چند سال قبل توسط اصغر نوری ترجمه شد که همان زمان با من در میان گذاشت ولی هر بار عاملی، اجرای نمایش را به تعویق میانداخت.» پاوهنژاد ابتدا قصد داشت نمایش «کافه پولشری» را زمستان اجرا کند اما به دلیل همزمانی با حضور در نمایشی به کارگردانی محمد حاتمی از تصمیم خود صرف نظر کرد. «میخواستم تک کار باشم، چون اصلا علاقه ندارم در یک ماه یا مدت محدود در چند نمایش روی صحنه بروم.» این هنرمند درباره نکته جذاب موجود در نمایشنامه توضیح داد: «نمایشنامه به آن معنا، معاصر محسوب نمیشود ولی بهشدت انسانی است و تنهایی انسان امروز را تصویر میکند. تنهایی از جمله بحرانهایی است که این روزها اطرافم میبینم و موجب شده به اجرای این متن گرایش پیدا کنم.» پاوهنژاد درباره نخستین تجربه کارگردانیاش نیز میگوید: «این نمایش مثل تمام مونولوگها بازیگر محور است و طبیعتا نگاه کارگردانی خاصی ندارد. من از گذشته ایدههایی در ذهن داشتم و حالا به بهانه این متن و اجرا، ایدههایم را با مخاطب درمیان میگذارم. » او همچنین به بحث تعیین قیمت بلیت آثار نمایشی که این روزها سروصدا به راه انداخته نیز اشاره میکند. «از آنجا که تئاترشهر یک سالن دولتی است به طور طبیعی تعیین بهای بلیت چندان دست ما نیست ولی مشغول رایزنی هستیم حداقل درصدی که تئاترشهر از محل فروش گیشه برداشت میکند کمتر شود.» پاوهنژاد ادامه میدهد: «موضوع قیمتگذاری که جنجالساز شده به عوامل زیادی از جمله سالن اجرا و درصدی که دریافت میکنند بستگی دارد. در نظر بگیرید سایت فروش بلیت ٥ درصد، سالن اجرا ٣٠ درصد و تبلیغات نیز درصدی از فروش گیشه نمایش را برداشت میکنند. باید هزینه بخشهای دیگر کار مثل بازیگران، طراحی، گریم، صحنه و موسیقی را نیز اضافه کنیم.» بازیگر و کارگردان نمایش «کافه پولشری» تاکید دارد از زمانی شاهد افزایش بهای بلیت آثار نمایشی در تهران بودیم که گروهها از حمایت دولتی محروم شدند. «گروهها محکوم شدند تمام هزینهها را خودشان تامین کنند و این روی تمام عوامل اجرای یک نمایش تاثیر گذاشته است.» نمایش کافه پولشری بعد از پایان تعطیلات نوروزی در کافه تریای اصلی تئاترشهر به صحنه میرود.
روزنامه اعتماد
نظر شما