شناسهٔ خبر: 39687 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

پرداختی متفاوت به علی شریعتی در شماره جدید فرهنگ امروز؛

شماره هشتم نشریه «فرهنگ امروز» منتشر شد

شماره هشتم پرونده تاریخ این ماه نشریه فرهنگ امروز با عنوان «مورخان در تعلیق» نقدی است ساختاری بر تاریخ‌نگاری آکادمیک در ایران، نقدی بر اساتید این رشته و یا به بیانی نوعی اعتراض به آنان. این که چرا اساتید آکادمی ما در نوعی تعلیق به سر می‌برند؛ چرا این تعلیق سبب شده تاریخ‌نگاری ما متولیانی از اصحاب علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و دیگران رقم بخورد...

 

فرهنگ امروز: به مناسبت هشتاد و دومین زادروز دکتر علی شریعتی پرونده اصلی این شماره از فرهنگ امروز در سرویس اندیشه به بررسی آراء علی شریعتی اختصاص یافته است. تلقی و دریافت علی شریعتی از علوم انسانی جدید مسئله اصلی این پرونده بوده است که در آن تلاش شده است با تلفیقی از دیدگاه‌های منتقدانه و هم‌دلانه و با مصاحبه‌ها و مقالاتی از احسان شریعتی، عباس منوچهری، عبدالعزیز ساشادینا، علی اردستانی، محمدعلی مرادی، محمد رجبی، ابراهیم فیاض این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

پرونده تاریخ این ماه نشریه فرهنگ امروز با عنوان «مورخان در تعلیق» نقدی است ساختاری بر تاریخ‌نگاری آکادمیک در ایران، نقدی بر اساتید این رشته و یا به بیانی نوعی اعتراض به آنان. این که چرا اساتید آکادمی ما در نوعی تعلیق به سر می‌برند؛ چرا این تعلیق سبب شده تاریخ‌نگاری  ما متولیانی از اصحاب علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و دیگران رقم بخورد. این پرونده که شاهد حضور چهره‌هایی نظیر یرواند آبراهامیان، عباس ولی، آصف بیات، کاوه بیات، رسول جعفریان، قباد منصوربخت، علیرضا ملایی و ... است، به بررسی این مساله و پاسخ به پرسش‌های  فرهنگ امروز در این خصوص با رویکردهای متفاوتی است.

«دیالکتیک مرکز و حاشیه» عنوان پرونده ادبیات این شماره فرهنگ امروز است که حواشی حاصل از نقد محمدرضا شفیعی کدکنی به اشعار نیما و اتهام به او برای سرقت ادبی از پرویز ناتل خانلری را دستمایه موضوع این پرونده قرار داده است. فرهنگ امروز با گشایش این پرونده و با همکاری اساتیدی چون فرزان سجودی، مشیت علایی، محمد دهقانی، کامیار عابدی و برخی دیگر از منتقدین ادبی به این موضوع پرداخته است.نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۱۰۰.۰۰۰ ریال
سه‌شماره ۲۷۰.۰۰۰ ریال
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه

پرونده دین‌پژوهی نشریه فرهنگ امروز با عنوان «سیاستِ جنایت» ملاحظاتی است در باب اندیشه سیاسی نوسلفیون. این پرونده به دنبال پاسخ به این پرسش است که وجه غالب و حائز اهمیت در آشوب های اخیر جهان اسلام بیش از پیش ناشی از کدام مساله است: تبار تاریخی ، عمق اندیشگی و یا نوعی جنایی شدن سیاست؟ و در این راستا تلاش کرد تاملی چند ساحتی داشته باشد بر این پدیده تازه. پرداختن به مسائلی نظیر این که پیروی از چه پشتوانه سیاسی این نوع کنش را توسط داعش رقم می‌زند از پرسش‌های اصلی این پرونده است. مرتضی الویری، علی اله‌بداشتی، محمدحسین رفیعی و ... از افرادی هستند که سعی در پاسخ دادن به این پرسش و پرسش‌هایی نظیر آن دارند.

در بخش پیشخوان ضمن نقد و بررسی چند کتاب مهم حوزه اندیشه و معرفی تازه‌های نشر ایرانی و خارجی پرونده‌ای هم اختصاص یافته به کتاب سرمایه مالی هیلفردینگ و طرح این پرسش که چرا این کتاب بعد از  صد سال این کتاب در ایران ترجمه شده است. همچنین مقدمه تی.بی.باتامور بر ترجمه انگلیسی کتاب نیز در این پرونده به فارسی برگردانده شده است.

همچنین در بخش بازتاب این شماره ابراهیم فیاض به نقد مقاله ناصر فکوهی پرداخته است و یدالله موقن به نقدهای دکتر جواد طباطبایی در خصوص ترجمه جان لاک در ایران پاسخ داده‌اند.

علاوه بر این بخش‌ها، فرهنگ امروز در بخش گزارش و بولتن خارجی خود نیز دارای مطالب متنوع و جذاب دیگر هم می‌باشد که از این بین می‌توان به خاطرات ناصر تکمیل همایون از دوران تحصیل در فرانسه و همین طور مطالبی در باب وضعیت دانشگاه و علوم انسانی در اروپا اشاره کرد.

شماره هشتم نشریه فرهنگ امروز به مدیر مسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۷۶ صفحه و به قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر شده است.

 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۹-۰۹ ۱۲:۵۳ 7 9

    پرونده شريعتي و علوم انساني و پرونده تعليق مورخان واقعا عالي بودند. به نظرم بهترين شماره فرهنگ امروز است. همچنان پايا باشيد.
                                

نظر شما