شناسهٔ خبر: 58440 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

بازآفرینی بازار

بازآفرینی به گفته ماریو بارگاس یوسا: «اقتصاددانان گاه بهتر از رمان نویسان داستان سرایی می‌کنند.» نویسنده این کتاب سعی دارد گفته یوسا را به بهترین نحو به عمل آورد.

بازآفرینی بازار

(تاریخ طبیعی بازارها)

جان مک‌میلان

مترجمان: زهرا کریمی/ ساعده عزیزی ثالث/ جود اقدس طینت

ناشر: نی

تعداد صفحه: ۴۴۲ صفحه

قیمت: ۴۶ هزار تومان

«استادان دانشگاه در خصوص اقتصاد بازار چه چیزی به ما می‌آموزند؟» این پرسشی بود که اسکات مک نیلی رییس و مدیر اجرایی شرکت سان مایکروسیستمز هنگام سخنرانی برای دانشجویان مدرسه عالی کسب و کار در دانشگاه استنفورد مطرح کرد. شک و تردید جدی نیلی درباره استادان دانشگاه به خوبی در این پرسش آشکار بود. این کتاب پاسخی سریع به چالش‌های مک نیلی است و نشان می‌دهد تحقیقات و بررسی‌های اقتصاددانان درک ما را از بازار عمیق‌تر می‌کند. ایده‌های جدید و برخی نظریات قدیم در علم اقتصاد در فصول مختلف این کتاب به کار گرفته شده است تا بازارهایی نو و عجیب و بازارهای معمولی و روزمره را تشریح و بررسی کنند. بازارها چگونه کار می‌کنند؟ چه کارهای می‌توانند انجام دهند؟ چه کارهایی نمی‌توانند انجام دهند؟ اینها سوالاتی است که در این کتاب به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

بازار خوب تنها راه رسیدن به ثروت است و بازار بد راه فقر و نگون‌بختی است. باید به بحث بر سر خوب یا بد بودن اقتصاد بازار پایان داد و آن را به اصلاح بازارها معطوف کرد. مسئله خوب یا بد بودن اقتصاد بازار نیست. اقتصاد بازار می‌تواند خیر یا شر باشد؛ مسئله اصلی تبدیل اقتصاد بازار بد به اقتصاد بازار خوب است.

مک‌میلان، نویسنده کتاب آن‌جا که به توصیف بازار خوب می‌پردازد، بازارگرایی دوآتشه است و آن‌جا که پیامدهای فاجعه‌بار بازار بد را نشان می‌دهد، از دشمنان اقتصاد بازار سبقت می‌گیرد. نکته بدیع این کتاب مدح یا ذم بازار نیست بلکه شواهد متعددی است که به کمک آنها چگونگی گذر از بازار بد به بازار خوب را ترسیم می‌کند.

برای جامعه سیاست‌گذار و دانشگاهی ایران این کتاب خواندنی است، زیرا ذهن را از جزمیت بازارگرایی یا بازارستیزی آزاد می‌کند و مسئله‌ای بسیار بزرگ، یعنی بازآفرینی بازار، را در ذهن خواننده شکل می‌دهد. به گفته ماریو بارگاس یوسا: «اقتصاددانان گاه بهتر از رمان نویسان داستان سرایی می‌کنند.» نویسنده این کتاب سعی دارد گفته یوسا را به بهترین نحو به عمل آورد.

نظر شما