جامعه‌‌شناسی

کل اخبار:394

  • بورردیو ۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۱۵:۰۰

    پی‌یر بوردیو

    علیرضا شایان‌مهر

    بوردیو یکی از بزرگ‌ترین متفکران جامعه‌شناسی معاصر است. به دلیل یچیدگی عبارات جامعه‌شناختی و واژگان خاصی که استفاده می‌کند، کمتر از او نقل می‌شود. تیزهوشی بوردیو و انتخاب‌هایی که در مطالعه‌ی رفتار و کنش‌های آدمیان دارد، منحصر به‌فرد است.

  • ۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۱۲:۵۰

    جامعه‌شناسی فراتر از دانشگاه

    آلن تورن ديگر نويسنده كتاب در مقاله‌اش با توجه به رويكرد يك جامعه‌شناس فرانسوي، معتقد است كه جامعه‌شناسي مردم‌مدار را نمي‌توان به دوره‌اي آموزشي يا در يك نهاد محدود كرد.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۴:۲۶

    تلنگر «خندوانه» به مسئولان

    اتفاقی که در روزهای گذشته حاشیه‌هایی را برای برنامه «خندوانه» به‌وجود آورده، موجب شکل‌گیری بحث‌های متفاوتی شده است. شاید تحلیل درست‌تر این است که فضایی ایجاد شده تا مردم نظراتشان را بیان کنند.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۳:۵۰

    «جامعه‌شناسی مردم مدار»روی پیشخوان کتابفروشی ها

    کتاب «جامعه‌شناسی مردم مدار» نوشته گروهی از نویسندگان با ترجمه بهرنگ صدیقی به همت نشرنی منتشرشد.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۵:۴۰

    جامعه‌شناسی مردم‌مدار علیه سیاست‌زدایی

    واحدهای درسی استاندارد، مواد درسی از پیش تعیین‌شده، رتبه‌بندی‌های بوروکراتیک، امتحان‌های فشرده، مرور آثار، پایان‌نامه‌های سفارشی، آثار پر‌ارجاع، سوابق دهان‌پرکن، تلاش برای یافتن شغل، تشکیل پرونده برای تصدی سمت استادی دائم و پاییدن همکاران فعلی و آینده، همه‌و‌همه دلالت بر حرکت جامعه‌شناسی بر مدار مدرک‌گرایی و عقیم‌شدن این رشته در نهاد دانشگاه دارد.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۴:۳۰

    عبدالله کوثری: علوم انسانی در ایران عمری بیش از صد سال ندارد

    عبدالله کوثری معتقد است: اگر بنا به نقد شعر و جامعه شناسی در یک کفه ترازو باشد بدون شک با مشکل روبرو خواهیم شد چرا که شعر در ادبیات پارسی سابقه‌ای حدود هزار و چهارصد سال دارد در حالی که علوم انسانی در ایران عمری بیش از صد سال ندارد.

  • بوردیو ۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۰۸:۳۱

    ملاحظاتی در باب مفهوم «سرمایه فرهنگی» از منظر بوردیو؛

    به چالش کشیدن آموزش مدرن

    بوردیو به عنوان پایه گذار مفهوم سرمایه‌ی فرهنگی آشکارا تمایلی به گسترش معنا و اهمیت این مفاهیم به بیرون از فضای منسجم تحقیقات تجربی نداشت. هر چند در کلی ترین سطح وی تأکید می کند که هر ویژگی قابلیت تبدیل شدن به سرمایه ای را دارد که حتی تعیین کننده‌ی "میراث فرهنگی" (cultural heritage) یک جامعه است اما به گونه ای نابرابر توزیع می شود و بنابراین موقعیتهایی را برای "مزایای انحصاری" (exclusive advantages) خلق می کند.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۵:۱۰

    طوفان اطلاعاتی ما را خواهد برد: گفتگو با ناصر فکوهی

    رسانه ها امروز اهمیت بسیار زیادی در زندگی کنشگران اجتماعی دارند. همه کسانی که امروز از یک دستگاه موبایل یا از اینترنت برای نامه نگاری یا ارسال و دریافت پیامی روی شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، دائما در معرض امواج و برنامه های صدها و بلکه هزاران رسانه به صورت نوشتار، تصویر ثابت و متحرک، صدا، موسیقی و غیره قرار دارند.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۵:۰۰

    ریشه های خالکوبی، سوراخ‌کاری (Piercing) و سایر نشانه های بدنی در نوجوانان و جوانان

    به نظر می‌رسد در جوامع امروزی توجه بسیار زیادی به نشانه‌های بدنی می‌شود. تمایل بسیار زیادی که امروزه به خال‌کوبی، سوراخ‌کاری و ... وجود دارد از کجا ریشه می‌گیرد؟ آیا باید ریشه‌ی آن‌ها را در جوامع سنتی جست‌وجو کرد؟!

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۴ ۱۶:۵۰

    نبض جامعه در محروميت كند می‌شود

    مردم هر كشوري حق دارند كه رسانه‌اي متعلق به خود داشته باشند؛ رسانه‌اي كه اخبار رسمي را درست و بدون تغيير منتشر كند، اغراق‌آميز يا پنهان‌كار نباشد و تصويرهاي نادرست ارايه ندهد. محروميت از داشتن چنين رسانه‌اي هم محروميت بزرگي است.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۶:۱۰

    مطالعات جامعه‌شناختی درباره‌ی مصرف

    با اینکه تعداد زیادی تحقیقات جامعه‌شناختی درباره‌ی مصرف وجود دارد، اما هنوز گسستی در خود مطالعات جامعه‌شناسی مصرف و مطالعات مصرف که خارج از گرایش جامعه‌شناسی انجام شده است، وجود دارد.

  • روانشناسی ۱۳۹۴/۰۶/۲۲

    گفتگو با مصطفی مهرآیین؛

    روانی که در روان‌شناسی ترویج می‌شود، کاملاً غیراخلاقی است

    روان شناسی به یک «صنعت» تبدیل شده است. از سوی دیگر روان­ شناسی، مانند هر گفتمان دیگری، برای خود زبانی خلق کرده که به خوبی خود را توجیه و مخاطب اش را اقناع می ­کند. این جریان در سازوکارهای سیاسی-اجتماعی جامعه رسوخ کرده و در همنوایی کامل با نظام­ های سیاسی است که اساساً هیچ تمایلی به سیاسی بودن افراد خود ندارند.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۶:۲۰

    سرمه کشیدن یا کور کردن؛ یادداشت‌هایی درباره جامعه‌شناسی حقوق/ عباس عبدی

    کتاب «سرمه کشيدن يا کورکردن» يادداشت‌هايی درباره جامعه شناسی حقوق به قلم عباس عبدی است که توسط انتشارات تيسا منتشر شد.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۸ ۱۳:۰۰

    تحلیل اجتماعی مصرف گرایی جامعه ایرانی پس از جنگ

    دموکراسی اگر در سوپرمارکت‌ها و فروشگاههای بزرگ تحقق یابد بهتر از آن است که در فضاهای عمومی مطالبه شود. انتخاب کالاهای متنوع و رنگارنگ در قفسه‌های مگامال‌ها احساسی از آزادی و انتخاب را به فرد ارزانی می‌دارد. وضعیتی که برخی از جامعه شناسان انتقادی از آن نه به عنوان آزادی بلکه توهم آزادی یاد می‌کنند. آزادی در مصرف می‌تواند مطالبه سایر آزادی‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۷ ۱۴:۱۰

    تقی آزاد ارمكی: از ابن‌خلدون جامعه‌شناسی اسلامی درنمی‌‌آید

    در ادبیات موجودی كه الان در جامعه‌شناسی وجود دارد كه گفتم ابن‌خلدون را ما آلترناتیو جامعه غربی می‌گیریم. نه، ابن‌خلدون آلترناتیو جامعه غربی نیست. اصلا بدلی از جامعه‌شناسی غربی است و بخشی از جامعه‌شناسی غربی است.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۶ ۱۸:۰۰

    چرا ما آنلاين(بر خط) اينقدر گستاخ هستيم؟

    چرا ما آنلاين تا اين اندازه تندخو و بدخلق نسبت به همديگر هستيم؟ در فيسبوك، توييتر، انجمن‌هاي بحث و يا وبسايت‌ها، ما چيزهايي را به همديگر مي‌گوييم كه هرگز رو در رو آنها را به همديگر نمي‌گوييم. آيا الان وقت فهميدن بهتر اين قضيه فرا نرسيده است؟

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۶ ۱۶:۴۸

    از قدیم به جدید: سرانجام زنگار

    تضاد بین ثروت قدیم و جدید، یکی از اشکال باقی‌مانده از روند عمومی‌تر تمایز میان قدیم/ جدید است که مدعیان هر پایگاه اجتماعی را در دوران پیش از تسلط مُد، کنترل کرده است.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۶ ۱۶:۱۰

    نگاهی به کتاب بنیادهای نظریه اجتماعی

    جیمز ساموئل کلمن یکی از جامعه شناسان، نظریه پردازان و محققین تجربی آمریکا بوده است. می توان گستره آثار او را در زمینه های جامعه شناسی آموزش و پرورش، مسائل جوانان، جامعه شناسی پزشکی، سیاسی، نظریه و روش های علوم اجتماعی و کاربرد مدلهای ریاضی دانست. او توانست از دانش وسیع خود در اقتصاد، علوم، ریاضیات و جامعه شناسی بهره فراوانی برده و آثار برجسته و مهمی را در زمینه های گوناگون مثل رفتار جمعی، سازمان اجتماعی مدرسه، نظریه مبادله اجتماعی و ... پدید آورد.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۱۱:۵۲

    اشکال جدید جامعه‌پذیری دانش‌آموزان دبیرستانی

    بدون شک زندگی گروهی در دبیرستان‌ها امروزه بیش از آنکه بر پایه‌ی مقاومت استوارشده باشد، بر پایه‌ی ملاحظه‌کاری قرار می‌گیرد. این امر نیز باعث می‌شود فضای دبیرستان‌ها معمولاً آرام باشد. اما هرچند دانش‌آموزان باملاحظه کاری موفق می‌شوند فضا را آرام نگه‌دارند، اما همین ملاحظه‌کاری ایشان را از بحث‌های انتقادی و ابراز وجود بازمی‌دارد.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۱۱:۵۰

    کتاب «جامعه شناسی مردم مدار» نقد و بررسی می‌شود

    کتاب «جامعه شناسی مردم مدار» ۲۸ مهرماه در انجمن جامعه شناسی ایران نقد و بررسی می شود.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۴۰

    پشت پرده نشر سخن بزرگان و تصاویر عذاب میّت در شبکه های اجتماعی

    در این شبکه ها بیان می کنند فردی که دیندار است نباید سرطان بگیرد! اما این حرف بر چه مبنا و اصولی بیان می شود، به راستی جای تامل دارد؛ در این راستا باید گفت آیا حضرت موسی (ع) چهل روز تب نکرد و بیمار نشد؟!

  • ۱۳۹۴-۰۶-۰۸ ۱۳:۵۰

    نگاهی بر تأثیرات فرهنگی احتمالی توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها

    به باور ما، هدفی که ما ناچاریم چه از لحاظ درونی و چه از لحاظ برونی دنبال کنیم به رسمیت شناختن و پذیرش و در عین حال مدیریت امر «تفاوت» به مثابة شرط قرار داشتن در جهان کنونی و حفظ جامعه‌ای است که چه از لحاظ تاریخی و چه در دوران معاصر هرگز «تفاوت»های خود را از میان نبرده است.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۰۸ ۱۳:۲۰

    ظهور جامعه‌ی مصرفی

    هرچند که مصرف همه‌ی جنبه‌های فرهنگ بشری را دربرگرفته است، اما تنها در قرن حاضر است که با معیاری واقعی، به عنوان بنیان اصلی جامعه ظاهر شده است نه اینکه تنها یک پدیده‌ی فرعی از ویژگی آن باشد.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۴:۴۰

    انتشار ۱۹۸ عنوان کتاب علوم اجتماعی در هفته پایانی مرداد

    بر اساس اطلاعات آماری موسسه خانه کتاب ۱۹۸ عنوان کتاب در هفته پایانی مردادماه (۲۴ تا ۳۱ مرداد) در حوزه علوم اجتماعی منتشر شده است. در این هفته کتاب‌های کمک آموزشی با توجه به نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی افزایش یافته است.

  • جامعه شناسی دین ۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۱:۰۲

    جامعه شناسی دین: مبادی و پیشینه

    قاسم اخوان نبوی

    در این کتاب به نقد و بررسی دیدگاه‌های جامعه‌شناسان دین درباره خاستگاه و منشأ دین و کارکردهای آن با رویکرد کلامی پرداخته شده است.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۳:۱۰

    زبان‌آموزی به مثابه مصرف: زبان خارجی به مثابه کالا

    پیش از پرداختن به موضوع زبان به مثابه مصرف، لازم است که بر تعاریف متعدد مصرف از منظر جامعه شناسی مروری داشته باشیم. تعریفی دم­دستی و اولیه که همواره ما از مصرف در ذهن داریم، عبارتست از خریداری، استفاده و کاربرد انواع کالاهای اصلی زیستی چون، خوراک و پوشاک برای زیستن که این سه مرحله به زعم من خود مفهوم مصرف را در معنای عام و عمومی کلمه معرفی می کند. این مفهوم حوزه گسترده­ای را در جامعه شناسی مصرف شکل داده است.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۲:۵۰

    معرفی کتاب درآمدی جامعه شناختی بر بدن­ های واقعی

    در این بحث­ها درباره بدن به هر حال می­تواند این پیشنهاد گمراه­کننده باشد که آغاز قرن بیست و یکم اولین باری است که در تاریخ انسانی گرایش به نغییر طبیعت بدن(تغییر کیفی) در تجربه­های بدنی ایجاد می­شود. پزشکی به مثابه امری باستانی در جامعه انسانی است که [نشان می­دهد] هیچ جامعه­ای مشتاق پذیرش واقعیت­های درد یا بیماری یا آسیب­های جسمی نیست.

  • مهرآیین ۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۰۹:۲۹

    گفتاری از مصطفی مهرآیین؛

    جامعه‌شناسی امید: چگونه می‌توان امید را در جامعه ممکن ساخت؟

    یکی از مهم‌ترین مسائل ما در زندگی این است که ما دائماً میل به زندگی را از دست می‌دهیم، ما دائماً تبدیل به آدم‌های ناامید می‌شویم. ... ما به طور دائم میل به زیستن را از دست می‌دهیم. یکی از مهم‌ترین اهداف و وظیفه‌های ما در زندگی این است که دائماً سعی می‌کنیم میل به زیستن را در خود احیا کنیم و بتوانیم زندگی کنیم. چگونه می‌شود این کار را کرد؟

  • ۱۳۹۴-۰۵-۲۷ ۱۰:۱۰

    ضرورتهای معرفتی آغاز جامعه شناسی/ جامعه‌شناسی؛ معرفتی پسافلسفی

    نشست «نسبت فلسفه و جامعه شناسی»، روز گذشته در انجمن جامعه شناسی ایران با سخنرانی رحیم محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و احمد بخارائی، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور برگزار شد.

  • فراستخواه ۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۰:۰۳

    نقد مقصود فراستخواه بر فرامرز رفیع‌پور (۱)؛

    جامعه شناسی کلینیکی حاصل غلبه زبان تجویز بر زبان تحلیل

    اقتدارگرایی فرزند کمال‌گرایی است. برای رساندن جامعه به کمالی که در ذهن داریم مداخلات حداکثری حکومتی در سیاست اجتماعی را لازم می‌بینیم. بدین ترتیب مدل سیاست اجتماعی جناب دکتر رفیع‌پور ، مدل دولت‌گرا و اقتدارگراست نه سیاستی اجتماعی که از حوزه عمومی و از متن گفتگوهای مدنی دربیاید. خصوصا که فرض کمال‌گرایی ایشان سر به کمال‌گرایی سیاسی هم می‌گذارد.