کل اخبار:2295
-
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۷:۰۰
درنگ دوم و پرداخت به موضوع چیستی ایده دانشگاه
قسمت دوم درنگ با حضور دکتر میثم سفید خوش، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران تولید و منتشر شد.
-
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۰:۳۰
یادداشتی از حسن انصاری؛ نقد افکار میرزامهدی اصفهانی برای احیای فکر فلسفی در تشیع لازم است
باید تفکر میرزامهدی اصفهانی را بر اساس همین آثاری که از او باقی مانده نقد کرد. نقد افکار او برای احیای مجدد فکر فلسفی در تشیع لازم است.
-
۱۳۹۸-۰۳-۱۹ ۱۳:۰۰
سینما از دید بدیو هنر تودههاست؛ سینما به مثابه یک آزمایش فلسفی
آلن بدیو معتقد است سینما فرم هنری اشتراکی و هنر تودههاست و برعکس سایر هنرها که به کارآموزی طولانیمدت و پیچیده احتیاج دارند درک سینما برای عوام نیز راحت است؛ به همین دلیل هم میتواند آموزش عمومی و هم هنر تودهها باشد.
-
۱۳۹۸-۰۳-۱۸ ۱۴:۳۰
منوچهر صانعی درهبیدی «دیلتای فیلسوف علوم انسانی» را ترجمه میکند
منوچهر صانعی درهبیدی اکنون در حال ترجمه کتاب «دیلتای فیلسوف علوم انسانی» است. او همچنین چندین عنوان کتاب دیگر در حوزه فلسفه را در دست انتشار دارد که برخی بعد از گذشت سه سال هنوز منتشر نشدهاند.
-
۱۳۹۸-۰۳-۰۸ ۱۲:۰۲
موضوع ایران در رویارویی با غرب(۱)؛
ردی بر نظریۀ کارل یاسپرس- «وحدت تاریخ جهان»
از نگاه یاسپرس تضاد تاریخی و تقسیمبندی میان شرق و غرب گویا همیشه به نفع غرب متمایل بوده است. به باور یاسپرس، «باخترزمین روشنترین تقسیمبندیهای تاریخ و غنیترین آفرینشها و ظریفترین نبردهای روحی و معنوی را دارد.» بدین وجه که کارل یاسپرس در حقیقت مبدأ تحول فکری در یونان باستان را ملاک داوری برای وحدت تاریخ جهان قرار میدهد. همانطور که در سطور بعدی روشن میشود، او با تکیه بر این تحول بنیادین، نظریۀ خود را قادر میسازد تا طرح وحدت تاریخ جهان را پیریزی کند.
-
۱۳۹۸-۰۳-۰۵ ۱۶:۰۰
کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» نقد می شود
جلسه نقد و بررسی کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» تألیف نصرالله حکمت در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.
-
۱۳۹۸-۰۳-۰۵ ۱۵:۰۰
محمد مهدی اردبیلی: هرگونه تاریخ فلسفهنویسی ناگزیر خیانتی است به فیلسوفان
هرگونه تاریخ فلسفهنویسی ناگزیر خیانتی است به فیلسوفان. فیلسوفان بزرگی که حتی برای شرح جامع یکی از آثارشان نیاز به دهها کتاب است، همگی در عباراتی کوتاه معرفی میشوند.
-
۱۳۹۸-۰۳-۰۱ ۱۳:۲۰
مروری بر شکلگیری دو سنت اصلی در تاریخ فلسفۀ مدرن (۲)؛
برخورد داووس
فریدمن، کاسیرر را گزینۀ مناسبی برای جمع میان دو سنت تحلیلی و قارهای میداند، زیرا از لحاظ سیاسی مدافع جمهوری وایمار بود و هرگز شیفتۀ دو موضع سیاسیاجتماعی افراطی هایدگر و کارناپ نشد. او خود را در قلمرو فلسفه، نمایندۀ معاصر فلسفۀ کلاسیک میدانست که آن را ایدئالیسم فلسفی جدید مینامید و در قلمرو سیاست، خود را نمایندۀ سنت بزرگ کلاسیک، یعنی اندیشۀ سیاسی لیبرالجمهوریخواه بهشمار میآورد و ازاینرو موضع او در هر دو قلمرو مسالمتآمیز بود.
-
۱۳۹۸-۰۲-۲۳ ۱۴:۳۰
چاوشی: غایت کاری که فلسفه می تواند بکند آری گویی به زندگی است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: غایت کاری که فلسفه میتواند در باب معنای زندگی کند، آری گویی به زندگی است.
-
۱۳۹۸-۰۲-۱۸ ۱۳:۴۰
گسترش دانش فلسفی در سطح بینالمللی به شیوۀ گعدهنشینان پژوهشگاه علوم انسانی؛
راهنمای انتشار مقاله در ژورنالهای خارجی
گذشته از نگارش غلط عنوان مقاله انگلیسی پورحسن و مهدوی، از این مقاله هیچ اثری در اینترنت و پایگاه اینترنتی مجلۀ ذکرشده نیست! خود مجله هم شعبدهای است. به تارنمای مجله که رجوع کنید،۱ میبینید که هیئت تحریریه آن افرادی از ترکیه و آفریقای جنوبی و مصر گرفته تا هند و روسیه و بنگلادش هستند، اما در کمال شگفتی درمییابید که تقریباً تمام نویسندگان مجله ایرانیاند! بااینحال، نامی از آقای دکتر پورحسن در میان نیست.
-
۱۳۹۸-۰۲-۱۶ ۱۵:۳۰
نگاهی به وضعیت انتشار کتابهای فلسفی در نمایشگاه کتاب تهران
در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران ناشران تخصصی بسیاری در حوزه فلسفه حضور داشتند که هر کدام نکاتی راجع به اوضاع نشر این کتابها داشتند در گزارش پیش رو به بخشی از این نکات پرداخته شده است.
-
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۵:۳۰
رابطه میان تئاتر و فلسفه بررسی می شود
در ادامه سلسله نشست های هفتگی شهر کتاب، رابطه میان تئاتر و فلسفه بررسی می شود.
-
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۱۹:۰۰
۴۰ درصد آثار ابن سینا چاپ نشده است/ حبیبی را به جای حمایت از موسسه حکمت و فلسفه بیرون کردند
اعوانی گفت: بزرگترین فیلسوف ما ابن سینا است اما ۴۰ درصد آثارش چاپ نشده و اکثر چاپها نیز غیرعلمی است.
-
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۱۷:۰۰
کنفرانس «فلسفه چیست؟» برگزار میشود
کنفرانس «فلسفه چیست؟» اکتبر ۲۰۱۹ در شهر بالتیمور ـ ایالات متحده آمریکا برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۲-۰۹ ۱۰:۳۰
پاسخ به سوالات فلسفی جوانان/ امسال صرفه جویی میکنیم
مدیر انتشارات علمی و فرهنگی با بیان اینکه جوانان به مسائل ادبی علاقه نشان میدهند و سوالات فلسفی زیادی دارند، گفت: در چاپ کتابها به منظور جذب جوانان در این دو حوزه به شکل برجسته کار میکنیم.
-
۱۳۹۸-۰۲-۰۸ ۱۳:۰۰
کتاب «جستارهایی درباره فلسفه و ادبیات» در نمایشگاه کتاب رونمایی میشود
مراسم معرفی و رونمایی از کتاب «جستارهایی درباره فلسفه و ادبیات» با حضور کریم مجتهدی و محمدمنصور هاشمی برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۲-۰۷ ۱۵:۳۰
شیخ رضایی: آموزش علم به شیوه داستان برای کودکان جذابتر است
یک استاد فلسفه معتقد است آموزش مفاهیم علمی با ارائه داستان برای کودکان جذابتر است.
-
۱۳۹۸/۰۲/۰۷
استخوانهای روح در گفت و گو با روزبه صدرآرا؛
فلسفهای که چون موش کافکا به هزارتوها نقب می زند
مجموعه استخوان های روح شاید بقول دلوز تدارک یک "فلسفه پاپ" باشد؛ فلسفه ای که چون موش کافکا به هزارتوها نقب می زند و اسکلت ها و جمجمه ها را در جهان زیرین یا زیر-جهان کنکاش می کند، جهانی مملو از خرده-ریزها و نا-چیزها که جهان فلسفه اکنون است چنان که پیشتر گفتم.
-
۱۳۹۸-۰۲-۰۷ ۱۰:۳۰
کنفرانس بینالمللی فلسفه برگزار میشود
کنفرانس بینالمللی فلسفه تاریخ ژوئن ۲۰۱۹ در بوستون ـ ایالات متحده آمریکا برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۲-۰۴ ۰۹:۱۳
آیا باید «بازگشت اسپینوزا» را به «بازگشت به اسپینوزا» گره بزنیم؟
چرا امروز اسپینوزا؟
اسپینوزیسم برخلاف انواع و اقسام فلسفههای آپوکالیپتیک و هزیمتطلبانه در دل تاریکی این «قرونوسطای» پایان تاریخ، به عوضِ چرخیدن به دور مغاک یأس، ترس، تسلیم و مرگ، بهسوی شاهراه امید، مقاومت، خرد و حیات جهتگیری کرده است؛ نزد اسپینوزا هیچ خبری از فروکاهش انسان و هر حالتی، به ابژه و تابعی در مقابل قدرت برساختۀ (potestas) حاکم نیست.
-
۱۳۹۸-۰۲-۰۲ ۱۶:۳۰
فلسفه سیاسی سده های میانهْ منتشر شد
فلسفه سیاسی سده های میانه با ترجمه سعید ماخانی به بازار آمد.
-
۱۳۹۸-۰۲-۰۲ ۱۲:۲۴
دربارۀ انضمامیت شادکامی؛
خوشبختی یک حس درونی نیست
شادکامی چیزی از جنس احساس (feeling) است و نه از جنس هیجان (emotion)؛ به این معنا که روانشناسی با تقلیل شادکامی به یک هیجان، قابلیتهای آن بهعنوان یک تجربۀ انسانی موقعیتمند را تخریب میکند و شادکامی صرفاً در خندهای ممتد که بیش از هر چیزی شبیه رفتاری مکانیکی و بیربط به احساس انسان است، نمود مییابد.
-
۱۳۹۸-۰۲-۰۲ ۱۲:۰۰
مفاهیم مشترک تربیتی از منظر افلاطون و سعدی
یک پژوهشگر تطبیقی فلسفه یونان گفت: در نگاه اولیه به آثار افلاطون و سعدی، سرفصلها و عناوین متعدد مشترک و قابل تطبیق و مقایسهای را مییابیم که عشق و زیبایی یکی از آنهاست.
-
۱۳۹۸-۰۱-۲۸ ۰۹:۵۵
موجران راهزنِ علم و مستاجران حمالة الکتاب
سکونت مستاجری، از نوع «ساختن» در معنای هایدگری کلمه نیست و حتی میتوان گفت که شاید مستأجر نسبتی با «تفکر» نیز نداشته باشد. مستأجر فقط کتاب حمل میکند.
-
۱۳۹۸-۰۱-۲۴ ۱۵:۰۶
چرا علوم انسانی در ایران توسعه پیدا نکرده است؟
علوم انسانی و زندگی تراژیک
واقعیت آن است که ما در یک حالت دوگانگی و برزخی قرار داریم و همین وضعیت بر ماهیت علوم انسانی ما تاثیر گذاشته و شاید نوعی «شبه علوم انسانی» را دامن زده است. آمیختگی مفاهیم و تلقی مبنی بر انطباق ناپذیری نظریه های غربی با وضعیت تاریخی و زیستی ما، موجب شده که به بسیاری از این نظریه ها به دیده تردید نگاه کنیم و حتی آنها را در محافل دانشگاهی کمتر مورد استفاده قرار دهیم.
-
۱۳۹۸/۰۱/۱۹
گفتوگو با انشاءالله رحمتی در مورد مسئله مترجم؛
ترجمه راهکاری است برای دقیق خواندن یک متن
یک نویسنده، مترجم و هرکسی که بهاصطلاح تولید فرهنگی دارد، تازمانیکه کاری که انجام میدهد تبدیل به مسئلهای برای خودش نشود، نمیتواند پاسخ درخوری به آن مسئله بدهد؛ یعنی اگر مسئلۀ جامعه تبدیل به مسئلۀ من نشود که بخواهم به آن مسئله پاسخ بدهم، پاسخ من عارضی و بهنحوی تصنعی میشود. باید مسئلۀ جامعه تبدیل به مسئلۀ من هم بشود و بعد من درصدد پاسخ برآیم.
-
۱۳۹۸-۰۱-۱۹ ۱۱:۴۰
فلسفه در میدان انقلاب/ جستار کوتاهی در نسبت انقلاب اسلامی و فلسفه
امروزه نسبت میان فلسفه با پیش و پس از انقلاب و زندگی به موضوعی تبدیل شده است که باید در کتابهای تاریخ فرهنگ به دنبال آن گشت.
-
۱۳۹۸-۰۱-۱۹ ۱۰:۰۹
«هابرماس، زبان و کنش همرسانی» با حضور حسینعلی نوذری، مسعود پدرام و ناصرالدین تقویان؛
غایت گفتوگو صلح است
در مورد موضع هابرماس و نوع گفتمانی که در ایران ارایه داد، باید اشاره کرد که آن موضع دست پخت اطرافیان بود. به همین دلیل مواضعی که اتخاذ کرد، اساسا با بحث نظریه کنش ارتباطی و دیگر دیدگاههای او مغایرت داشت. یکی از انتقادهایی که به هابرماس وارد شد، همین معنا بود. او در یکی، دو سخنرانی و مطالبی که بعد از بازگشت از ایران نوشت، به این زمینهسازی و فراهم کردن پارهای از شرایط که او در آن شرایط صحبت کند، اشاره کرد. این امر صرفا به هابرماس مربوط نمیشود. دیگر متفکرانی هم مثل والرستاین و آلن تورن که به ایران آمدند، به این مشکل دچار شدند. بنابراین زمینه (context)های بحث متفاوت است و باید به این اختلاف زمینهها توجه کرد.
-
۱۳۹۸-۰۱-۱۸ ۱۴:۰۰
کنفرانس «اهمیت معاصر از طبیعت گرایی هگلی» برگزار میشود
کنفرانس «اهمیت معاصر از طبیعت گرایی هگلی: نتایج فلسفی و بین رشتهای» ژوئن ۲۰۱۹ در پارما- ایتالیا برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۱-۱۸ ۱۰:۳۹
بازتابی کوتاه از شماره بیست و سوم نشریه فرهنگ امروز؛
شناخت مفهوم پوپولیسم
پوپولیسم را نمیتوان یک ایدئولوژی به حساب آورد، نه به مفهوم آگاهی کاذب مارکسی، نه یک دستگاه منسجم فکری و معرفتی که دارای هستیشناسی خاص خود است، بخشی از یک سیاست دیگر است و هنگامی نام امر سیاسی به خود میگیرد که مورد استفاده احزاب قرار گیرد. آنها به دنبال اقلیت و یا فرودستانی میگردند تا با تحریک احساس هویتشان با ادعایی بتوانند وارد میدانشان کنند. در این خصیصه آنها با اکثریت سر سازگاری ندارند. سیاستشان بر مبنای تحریک هویت تعریف میشود چون پیرو اقلیت هستند.