کل اخبار:81
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۷:۴۰
جهانگستری بیجهان/ گفتوگو با کوستاس اکسلوس، فیلسوف یونانی-فرانسوی
هایدگر درباره «مسئله» تکنولوژی و دقیقتر از ذات تکنولوژی میگوید. بیشک تکنولوژی در اندیشه مارکس هم مطرح شده، اما هایدگر به آن غنای بیشتری بخشید. تکنولوژی نه خیر است و نه شر. نه میتوان آن را تمامقد پذیرفت و نه میتوان کاملاً انکارش کرد. تکنولوژی در آن واحد بیگانهکننده و گشاینده است.
-
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۲:۲۰
کاربران تکنولوژی منفعل نیستند/ مواجهه ایرانیان با تکنولوژی مدرن
سمینار اخلاق و فناوری، عصر روز گذشته اول خردادماه در آمفی تئاتر انجمن فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
-
۱۳۹۶-۰۲-۲۳ ۰۹:۵۸
تکنولوژی مقابل ادبیات نیست
دو نویسنده ایتالیایی و ایرانی با بررسی رابطهی تکنولوژی و ادبیات هر یک دیدگاههای مثبت و منفی خود را در این مورد مطرح کردند.
-
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۰۹:۲۴
گفتاری از مهدی معینزاده؛
زیستجهان یا مود روشنفکرانه
بسیاری معتقدند مثالهایی مانند جاده، که هایدگر در مقالۀ «فلسفۀ تکنولوژی» مطرح میکند، نشاندهندۀ این موضوع است که رانۀ اصلی هایدگر، نوستالژیک بوده است. به نظر میرسد این مسئله در مورد متفکرین ما هم بهگونهای صدق میکند. گویی شبیه نوستالژی ما به خانۀ پدربزرگ و ایام کودکیمان است.
-
۱۳۹۶-۰۱-۲۰ ۱۴:۲۰
آوینی در ظلمت نیهلیسم نور موعود را میدید/ تکنولوژی از منظر آوینی
آوینی در ظلمت نیهلیسم نور موعود را میدید. ولی دلخوشی به وعده، عین مهمل نشستن نیست. بلکه دست کم به نزد وی کمر همت بستن بود.
-
۱۳۹۵-۱۲-۱۸ ۰۸:۰۳
پاسخ اندرو فینبرگ به پرسشهای فرهنگ امروز؛
تکنولوژی علیه تبعیض
جنبش ۶۸ شورش علیه تکنوکراسی بود. جنبش دانشجویی، هم تکنوکراسی سرمایهدارانه و هم کمونیسم را رد کرد. آنها از خودمدیریتی جامعه بهوسیلۀ اعضا طرفداری میکردند. منظورم این است که از بین بردن مدیریت بوروکراتیک جامعه به نفع دموکراسی محل کار، هنوز هم بهنظرم ایدۀ خوبی است.
-
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۱۲:۰۰
پارسانیا: تکنولوژی به دنبال تغییر عالم در افق همه حقیقت و قلمرو حیات است
حجت الاسلام پارسانیا گفت: تکنولوژی که به دنبال تسلط بر عالم طبیعت بود، از مقطعی به بعد به دنبال تغییر عالم نه در افق طبیعت، بلکه در افق همه حقیقت و در قلمرو حوزه حیات است.
-
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۱۱:۲۰
خسروپناه: باید تکنولوژی موجود را کنترل و مدیریت کنیم/ مبانی تکنولوژی مدرن
حجت الاسلام خسروپناه گفت: مبانی تکنولوژی با اسلام در تعارض می باشد و تکنولوژی به لحاظ مبانی با اسلام سازگاری ندارد.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۷ ۰۹:۲۰
اینترنت اشیا در خدمت کتاب/ یک کلیک تا نسل پنجم کتابفروشی
استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا در تولید و عرضه محصولات فرهنگی در ایران با افتتاح پروژه باغ کتاب تهران در بهمنماه امسال تحولی عظیم را در پیوند میان فرهنگ مکتوب و مجازی پدید میآورد.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۰۰
«فلسفه تکنولوژی» در کنار «اعتماد» به بازار نشر آمد
ترجمه ۶ مدخل دیگر از دانشنامه استنفورد توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد که میان آن ها می توان کتاب های «فلسفه تکنولوژی» و «اعتماد» را مشاهده کرد.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۷ ۱۱:۳۳
اینترنت و تاثیر آن بر آینده رشته تاریخ؛
در مواجهه با سیل دادهها
ورود هر تکنولوژی، پیامدهای خاص فرهنگی و اجتماعی خود را به همراه خواهد داشت. کما اینکه ورود تکنولوژی "ضبط صدا و تصویر" شاخه ای از تاریخ با عنوان « تاریخ شفاهی»را به همراه داشت. به نظر می رسد ورود رسانه های نوینی نظیر اینترنت نیز شاخه های جدیدی را در حوزه تاریخ ایجاد خواهند کرد. بنابراین اساتید و دانشجویان رشته تاریخ می بایست دانش کافی درباره روند تحولات عصر دیجیتال جهت ثبت تاریخ آینده داشته باشند.
-
۱۳۹۵-۰۵-۳۱ ۱۶:۴۰
ماهیت علم در دوره جدید تغییر کرده است/ فلسفه تفنن نیست
داوری اردکانی می نویسد: در زمان جدید ماهیت علم تغییر کرده است. علم جدید علم تکنولوژیک است و آن را با ملاک و میزان «اخلاق» و «فضیلت» نمیتوان و نباید سنجید.
-
۱۳۹۵-۰۴-۱۵ ۱۲:۴۰
برای تغییر عالم باید فرهنگ دگرگون شود
اولین همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی با حضور استادان برجسته این حوزه به همت معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۱۶:۰۰
قانعبصیری: کتاب «غربزدگی» تکنولوژی و توسعه را از ادبیات روشنفکری ایران خارج کرد/ پیامد اثر آلآحمد قهرمان شدن لمپنها بود
محسن قانعبصیری مولف «غربزدگی بستهبندی نوستالژیک تاریخی» میگوید: کتاب «غربزدگی» آلاحمد تکنولوژی و توسعه را از ادبیات روشنفکری ایران خارج و زبان را از یک عنصر ارتباطی به یک نیروی پوشاننده تبدیل کرد. از سوی دیگر در نتیجه بازگشت به گذشته و سنتها که در غربزدگی مطرح میشود، لمپن از ضدقهرمان به قهرمان تبدیل شد و جاهل بودن ارزش پیدا کرد.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۱ ۰۸:۵۸
بر اساس دین، چه نوعی از توسعه تکنولوژی مطلوب است؟
مقاله ای با عنوان «بر اساس دین، چه نوعی از توسعه تکنولوژی مطلوب است؟» توسط مصطفی تقوی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، ارائه می شود.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۱ ۰۹:۵۷
رضا داوری اردکانی؛
ما آینده خودمانیم
آینده نگری شرایط و لوازم خاص دارد و آینده نگران علاوه بر تخصصی که دارند معمولاً از اطلاعات و معلومات تاریخی و علمی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی برخوردارند ولی آینده نگری نه یک تخصص است و نه داشتن علم و اطلاعات برای رسیدن به آن کافی است. این معلومات و اطلاعات باید با خودآگاهی به امکانهای کشور و تواناییهای مردمی که باید آینده را بسازند توأم شود.
-
۱۳۹۴-۱۱-۰۱ ۲۲:۱۸
صوت/ تأثیر تحولات فناورانه در الگوی خواب و بیداری (۷)
احمد پاکتچی
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۱:۱۵
پارادایمهای ازدسترفته؛
چرا علم با بحران مشروعیت و بیاعتمادی روبرو است؟
به طور قطع، وجودِ قوانین و فرایندهای بنیادین حاکم بر جهان طبیعت، مستقل از پارادایمهای انسانی است: زمین، بدون توجه به اینکه آیا مردم دیدگاه بطلمیوسی را قبول دارند یا دیدگاه کپرنیکی را میپذیرند، به دور خورشید میچرخید. همچنان که بی اف اسکینر میگوید: «هیچ نظریهای نمیتواند آن چیزی را که راجع به آن نظر میدهد عوض کند».
-
۱۳۹۴-۱۰-۰۱ ۰۹:۳۴
علیرضا منصوری/تاملی بر ارتباط فلسفه و فیزیک؛
اهمیت زمینههای فلسفی در پیشرفت فیزیک
علیرغم کاهش سلطه و نفوذ پوزیتیویسمْ سنت تجربهگرایی هنوز تا حدّ زیادی هویت خود را با ضدیت با متافیزیک گره زده است؛ خصوصاً نگرش منفی آنها به متافیزیک و صدق نظریهها الهامبخش جریانی است که نظریهها را بهجای موجودات زبانی معادل دستهای از مدلهای سمانتیکی میداند. در واقع یکی از دلایل کنار گذاشتن صدق بهعنوان هدف علم همین است که تصور میشود صدق بار متافیزیکی اضافی و غیر ضروری برای نظریهها ایجاد میکند.
-
۱۳۹۴-۰۹-۲۳ ۰۹:۰۶
ارزیابی نقادانه علی پایا از جایگاه معرفتشناسانه فقه(۱)؛
فقیه بهمنزلهی یک مهندس
هرچند دانشوران مسلمان نظیر فارابی و غزالی در طبقهبندیهایشان از علوم، فقه را در مقولهی علوم کاربردی قرار دادهاند، معهذا به نظر میرسد اهمیت این امر از یک منظر معرفتشناسانهی مرتبهدوم چنانکه باید مورد توجه فقها و یا دانشوران مسلمان (و حتی غیرمسلمان) قرار نگرفته است. به نظر میرسد نتیجهی این امر بروز نوعی ابهام در خصوص جایگاه فقه از منظر معرفتشناسانه در خصوص میان فقیهان و احیاناً دیگر دانشوران مسلمان بوده است.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۳ ۱۵:۴۳
آيا كانالهای خبری و فضای مجازی روزنامهنگاری را از بين میبرند
نه، من باور نميكنم كه با ورود تكنولوژي و همه آنچه حتي در تصور امروزي ما نميگنجد، روزنامهنگاري از بين نميرود. ممكن است شكل روزنامهنگاري عوض شود و روزنامهنگاري به سمت روزنامهنگاري تحليلي برود، اما حذف و مرگ آن غيرممكن است.
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۷:۱۰
بازگشت فرهنگ به انقلاب تکنولوژی با دستگاههای ارائه داستان رایگان
مقامات شهر «گرینوبل»، مرکز منطقه کوهستانی «آلپ» فرانسه برای ترغیب مردم به خواندن داستان به طور سنتی و دوری از استفاده بیشاز حد از تلفنهای هوشمند به نصب و راهاندازی دستگاههای ارائه رایگان داستانهای کوتاه چاپی در مکانهای عمومی اقدام کردهاند.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۹ ۱۴:۲۰
سینمادارها دیگر نمیتوانند برای یک اتاق تاریک و پرده بزرگ پول بگیرند
در روزهایی که سینمای کشورمان با رکود مواجه است و خیلی ها دنبال دلایل اقبال کم مخاطبان هستند، کریستوفر نولان در مورد سینمای جهان و اقبال نسل بعدی مخاطبان صحبت کرده است.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۱۶:۱۵
چشم انداز عقلانیت و قفس آهنین در فیلم «او»
در این جا رابطه و تعامل میان افراد و ابزارهای جامعه مدرن ، با استفاده از نظریه عقلانیت و کنش های اجتماعی ماکس وبر و با استفاده از رویکرد بازتاب در جامعه شناسی هنر به عنوان روش مورد بررسی قرار می گیرد بدین منظور فیلم «او»ساخته اسپایک جونز محصول سال ۲۰۱۳ انتخاب شد.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۰۹:۰۴
رضا داوری اردکانی /بخش اول؛
ما و مواجهه با علم جدید
علم و تكنولوژی چنان اهمیت دارد كه هیچ قومی نمیتواند از آن صرفنظر كند. علم و تکنولوژی استوانهی عالم غربی و عالم توسعهیافته است. توسعه با علم صورت گرفته است و هر قومی كه فكر توسعه باشند ناگزیر باید علم داشته باشد. کموبیش در این ۲۰، ۳۰ سال اخیر این توجه پیدا شده است كه چه نیازی به علم داریم؟ چرا باید به سمت علم برویم؟ چگونه باید در راه علم برویم و چه مشکلها و موانعی در راه علم ما وجود دارد؟
-
۱۳۹۴-۰۶-۰۸ ۱۴:۳۰
شهر در دست عابران تبلت به دست
یکی از این حالات استفاده هر چه بیشتر از تکنولوژی با تمرکز و کاربرد هر چه بیشتر از حس شنوایی است. هر روزه ما با شهروندانی مواجهیم که با هدفون هایی که در گوش های خود دارند، در شهر در رفت و آمدند.
-
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۰۹:۵۱
محمدتقی موحدابطحی/ نقدی بر کتاب «رابطه منطقی دین و علوم کاربردی» (۳)؛
ارزیابی معیار «اعتبار سنجی علوم»
پیروزمند در بخشی از کتاب تصریح میکند، بررسی آرا و نظریات گذشته، ناتوانی فلاسفهی علم غرب از معرفی معیار صحت متقنی برای فرضیههای علمی را نشان داده است، لکن به لطف الهی با پیشنهاد کارآیی در جهت الهی بهعنوان معیار صحت قوانین علوم کاربردی، مشکل این بحث گشوده میشود. به اعتقاد ما نظریهها، نظام احتمالات قاعدهمندشدهای هستند که باید کارآیی آنها در جهت توسعه و تکامل الهی به اثبات برسد.
-
۱۳۹۴-۰۵-۳۱ ۰۹:۵۲
محمدتقی موحدابطحی/ نقدی بر کتاب «رابطه منطقی دین و علوم کاربردی» (۲)؛
همانگویانه بودن استدلال پیروزمند در ارتباط با «نظریه مختار»
پیروزمند در معرفی دیدگاه سوم مینویسد، علم ابزار است و ابزار راست و دروغ یا به تعبیر دیگر صادق و کاذب نیست. به بیان دیگر، دربارهی ابزارها صحبت از حقیقتنما، کاشف و مطابق بودن یا نبودن اصولاً معنا ندارد، تنها صحبت معنادار دربارهی ابزار کارآمد بودن یا نبودن آن در راستای هدف مورد نظر سازنده یا کاربرد آن است اعم از اینکه هدف صرفاً رفاه هرچه بیشتر دنیوی باشد یا تقرب به پروردگار یا ... .
-
۱۳۹۴-۰۵-۳۱ ۰۹:۱۴
علیرضا منصوری؛
ملاحظاتی دربارۀ یک الگویِ مناسب برای برنامهها و سیاستگذاریها
هدف نویسنده در این نوشتار تأکید بر ملاحظاتی است که در سیاستگذاریها و برنامهها، به منزلۀ نوعی تکنولوژی، باید در نظر گرفته شود. و اگر قرار باشد الگویی در این زمینه شکل بگیرد، ملاحظاتی از این دست بهمنزلۀ قیودی برای آن محسوب میشود که بدون این قیدها، دچار مشکلاتی در پیادهسازی و گرفتار نتایجی نامطلوب میشویم که تجربۀ تاریخی آنها را داشتهایم.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۳:۱۰
هنر خوشنویسی فضیلتهای اخلاقی جامعه را افزایش میدهد
یك هنرمند خوشنویس با بیان اینكه حال هنر خوشنویسی ما خوب نیست، گفت: نباید اجازه دهیم تكنولوژی بر هنر سنتی و اصیل ایرانی ما برتری پیدا كند.