مقصود فراستخواه

کل اخبار:107

  • ۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۷:۲۰

    کتاب «روش تحقیق آمیخته» رونمایی می‌شود

    کتاب روش «تحقیق آمیخته» نوشته شارلن نگی هسه بایبر به ترجمه مقصود فراستخواه همزمان با روز دانشجو نقد و بررسی و رونمایی می‌شود.

  • ۱۳۹۵-۰۷-۱۸ ۱۴:۰۰

    در درس گفتگوی «دین در زمانه مدرن» مطرح شد؛ اگر درک فردی به عنوان اصل دین ارائه شود، فاشیسم به وجود می آید

    جلسه اول و دوم گفتگوی علیرضا شجاعی زند و مقصود فراستخواه در درس گفتگوی «دین در زمانه مدرن» برگزار شد.

  • فراستخواه ۱۳۹۵-۰۵-۱۲ ۰۹:۳۹

    گزارشی از نشست «نهاد دانشگاه در ایران» (۳)؛

    دانشگاه و گفتمان‌های ایدئولوژیک در ایران

    در همه جای دنیا دانشگاه را به عنوان یک اقلیم و سرزمین تلقی می‌کنند که برای خود یک تمامیت دارد و رییس دانشگاه در آن حکفرمایی می‌کند. اما در ایران به یک سازمان دولتی با مدیریت دولتی تبدیل شده است. ما دانشگاهیان نیز باید هم هزینه ایدئولوژی دولت را بدهیم و هم خرج سرمایه‌داری پولی را و در واقع، از دو سو گرفتار یک چنبره هستیم. به این ترتیب، دانشگاه ایرانی در طول هشت دهه که از آن می‌گذرد گرفتار ایدئولوژی ها بوده و نتوانسته هستی و چیستی و هویت آکادمیک خود را مستقل از گفتمان های ایدئولوژیک تعریف و مستقر کند.

  • فراستخواه ۱۳۹۵-۰۵-۰۹ ۱۲:۰۸

    صوت/ پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران (۱)؛

  • ۱۳۹۵-۰۴-۲۲ ۱۵:۰۰

    سمینار «نهاد دانشگاه در ایران» برگزار می شود

    برنامه پنجشنبه های پرسش این هفته به نقد «نهاد دانشگاه در ایران» اختصاص دارد.

  • ابراهیم توفیق ۱۳۹۵-۰۴-۰۹ ۱۰:۳۳

    گزارشی از اولین مجمع اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی کشور (۴)؛

    نظام دانش اجتماعی و مسئله نقد

    نقد تبارشناختی باید این امكان را پدید آورد كه با وجود در درون بودن، نگاه از بیرون را امكان‌پذیر كند. نقد را چیزی بیش از این نمی‌دانم، اینكه بقیه با نگاهی كه از بیرون امكان‌پذیرشده چه می‌كنند، به من ربطی ندارد. من دستور اخلاقی با كسی ندارم و بر اساس اخلاقیات نمی‌شود كار كرد. اصلاً به رهایی‌بخشی علم نیستم، اما معتقدم علم باید شرایط فهم را امكان‌پذیر كند، بر اساس میلش به كشف حقیقت باید شرایط فهم را ممكن كند. البته خود آن كشف به حقیقت به مسئله‌ی علم بدل می‌شود.

  • جامعه شناسی ۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۹:۴۶

    گزارشی از اولین مجمع اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی کشور (۳)؛

    گذر از ديوار دانشگاه و جامعه

    آیا می‌توان امیدوار بود روزی بینش مهارت پژوهشی از ابتدا به کودکان آموزش داده شود و ما بتوانیم دیواری نداشته باشیم و جامعه‌شناسی مردم‌مدار را عمومی کنیم؟

  • فراستخواه ۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۹:۰۸

    گزارشی از اولین مجمع اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی کشور (۲)؛

    در باب مسئولیت دانشگاه

    ما در جامعه‌ای هستیم که با شکست اخلاقی مواجه هستیم، برای رفع این شکست اخلاق نیاز است که از طریق این مکان‌های سوم عمل کرد؛ در این وضعیت بازار شکست‌خورده است، نهادها شکست‌خورده، دانشگاه شکست‌خورده، دولت شکست‌خورده و از طریق این فضاهای عمومی است که مشغله‌ی علمی پیدا می‌کنیم، یادگیری فعال را یاد می‌گیریم، خودفهمی علمی را یاد می‌گیریم، فعالیت‌های میان‌رشته‌ای را یاد می‌گیریم.

  • جامعه شناسان ۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۰۹:۳۶

    گزارشی از اولین مجمع اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی کشور (۱)؛

    دعوا بر سر ...؟!!

    اتحادیه‌ی سراسری دانشجویان می‌تواند به رشد علوم اجتماعی در کشور کمک کند. اما این اتحادیه سرتاسری از كجا آمده است؟ دانشجویانی كه در انجمن صنفی دانشجویان كار می‌كنند دو سال است كه به دنبال یك انجمن سراسری هستند كه نه تنها با تشكیل این اتحادیه سراسری موافقت نكردند، بلكه انواع اتهامات را هم به این دانشجویان پیگیر وارد كردند. چگونه این اتحادیه در چهار ماه توانست پا بگیرد؟

  • یوسف اباذری ۱۳۹۵-۰۲-۲۵ ۱۱:۳۰

    یوسف اباذری؛

    گلایه نكنید، یاد بگیرید

    یك طفولیتی در ما ایرانیان هست كه من آرزو می‌كنم بازار آزاد آن را درمان كنم چرا كه بازار آزاد یك طرف دیگر هم دارد كه می‌گوید بخواهید و نخواهید من جای گلایه باقی نمی‌گذارم. آن رژیم سابق بود كه می‌خواست باج دهد و البته خشونت هم داشت. بازار آزاد می‌گوید یا می‌میرید یا می‌مانید. بیخود نیست كه حرف‌های آقای فراستخواه ناگهانی ظهور می‌كند. این صحبت‌ها به دنبال یك اخلاق هستند كه به نظر من وجود ندارد.

  • ۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۱:۴۰

    در نقد ذات‌انگاری روشنفكرانه

    متاسفانه اغتشاشي در منابع ايراني ايجاده شده كه يكي از مراجعش همين كتاب «خلقيات ما ايرانيان» است. وي با طرح اين سوال كه چرا جمالزاده در چنين وضعيتي گرفتار مي‌شود، گفت: اگر به آثار انديشمندان قبل‌از انقلاب مشروطه توجه كنيد مي‌بينيد كه عموما راه را عوضي رفتند و كار ناتمام مانده است چون مساله ايران رابطه‌اش با غرب نبوده كه راهش تغيير رفتار با غرب و... باشد

  • ۱۳۹۵-۰۲-۰۱ ۱۰:۲۰

    مهم شدن «دیگریِ مهم» موضوع خلقیات ایرانی را مطرح کرد

    فراستخواه، جامعه شناس و مدرس دانشگاه گفت: مهم ترین مشخصه دوران مدرن برای ما، مواجهه با دیگری مهم است به بیان دیگر مواجهه با یک دیگری مهم سبب شد که خود برای ما بحث برانگیز شود.

  • ۱۳۹۴-۱۱-۲۶ ۰۹:۴۵

    تفسیر، گفتگو با متن است/ میان رشتگی؛ امکانی برای معرفت بشری

    مقصود فراستخواه با بیان اینکه، تفسیر در واقع نوعی گفتگو با متن است، گفت: میان رشتگی، امکانی برای معرفت بشری است و ما را به صلح معرفتی و خشونت زدایی از زبان علم و معرفت انسان امیدوار می کند.

  • ۱۳۹۴-۱۱-۲۱ ۱۸:۰۰

    آینده نظام علمی در ایران / دکتر مقصود فراستخواه

    مکتوب حاضر متن ویرایش و تلخیص شده «ایران» از سخنرانی دکتر مقصود فراستخواه است که با عنوان «تأملاتی در باب آینده نظام علمی در ایران» ۱۹ بهمن ماه در محل انجمن جامعه‌شناسی ایران ارائه شد.

  • ۱۳۹۴-۱۰-۲۱ ۱۰:۴۵

    نهادهای مدنی؛ حلقه واصل فرد و دولت

    يكي از نقشه‌هاي راه اين است كه شوراهاي شهر و استان تقويت شده و داراي اختيارات باشند زيرا به موجب قانون اساسي، در نهايت آنها هستند كه مي‌توانند چانه‌زني‌هاي نهايي نهادهاي مدني را مطرح كنند.

  • ۱۳۹۴-۰۹-۳۰ ۱۴:۴۵

    همراهی عقل و عشق و عرفان در فرهنگ ایرانی / مقصود فراستخواه

    رفان خردگرایانه سینوی، عاشقانه‌بودن است. به استناد «رساله‌عشق» او، این عشق در كل هستی سریان دارد. نیرویی است كه همه ذرات را به‌سوی خیر و كمال سوق می‌دهد، تمام حركات عالم از عدم تا به وجود و در وجود از نقص تا به كمال، تابع حركات شوقیه است.

  • ۱۳۹۴-۰۹-۲۵ ۱۴:۴۵

    فراستخواه: تنها میراث متنی گذشته را بازتولید می‌کنیم/ خطر کالایی شدن علم و دانش

    مقصود فراستخواه، عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با بیان اینکه بازتولید میراث متنی گذشته موجب شده علوم انسانی تبدیل به متون ترجمه‌ای و کلیشه‌ای شود گفت: در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار ظهور افرادی چون شفیعی کدکنی و علامه طباطبایی را داشت چون سیطره کمیت، منفعت‌طلبی و کالایی شدن علم و دانش است.

  • ۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۳:۴۵

    روی دوم سکه خلقیات، ساختار و نهاد است

    در جلسه نقد و بررسی کتاب «ما ایرانیان» نوشته فراستخواه که با حضور وی و جوادی یگانه و کاظمی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، کارشناسان مطرح کردند: روی دوم سکه خلقیات، ساختار و نهاد است.

  • ۱۳۹۴-۰۷-۲۵ ۱۱:۱۰

    درسگفتار «وضعیت اجتماعی دین در ایران» برگزار می‌شود

    درسگفتارهای پاییز ۱۳۹۴ موسسه «پرسش» به «وضعیت اجتماعی دین در ایران» با تدریس مقصود فراستخواه اختصاص یافت.

  • تقی ازاد ارمکی ۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۱:۱۸

    صوت/ نقد و بررسی کتاب «علم و مدرنیته ایرانی» (۲)

    تقی آزادارمکی

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۰۸:۲۵

    نشست «صلح و مطالعات میان رشته ای» برگزار می شود

    انجمن مطالعات صلح و اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نشست «صلح و مطالعات میان رشته ای» را برگزار می‎کند.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۷ ۱۴:۴۰

    «ماایرانیان» منتشرشد/واکاوی خلقیات ایرانی ها در یک کتاب

    کتاب «ماایرانیان» نوشته مقصود فراستخواه با موضوع انسان شناسی در نشر قطره منتشرشد.

  • مقصود فراستخواه ۱۳۹۴-۰۶-۱۵ ۱۱:۰۵

    نقد و بررسی کتاب «علم و مدرنیته ایرانی» (۱)

    مقصود فراستخواه

  • ۱۳۹۴-۰۵-۲۸ ۱۱:۵۰

    مقصود فراستخواه: ایرانی‌ها با اینکه تاریخ قوی دارند ولی ناتاریخی هستند

    مقصود فراستخواه در نشست «تأملی در شخصیت و منش ملی ایرانی با تأکید بر تقابل دو رویکرد ذات‌انگارانه و جامعه‌شناختی» گفت: ایرانی‌ها با اینکه تاریخ قوی دارند ولی موجودات ناتاریخی هستند.

  • فراستخواه ۱۳۹۴-۰۵-۲۸ ۰۹:۲۲

    نقد مقصود فراستخواه بر فرامرز رفیع‌پور (۲)؛

    غلبه قالب‌های ذهنی دوانگارانه

    اینکه تجدد ما مشکل دارد برای این است که نتوانسته است از رهگذر نقد سنت‌هایمان راه بازکند. چون سنت ما امتناع از نقد داشت و از نقد گریزان بود والا تجدد لزوما چیزی یکسره جدا از سنت نیست. اما دوانگاری که در کتاب آناتومی به چشم می‌خورد دوانگاری‌های فقط سنت و تجدد نیست. دو انگاری میان سود جمعی با سود فردی، دوانگاری میان قناعت و ثروت، میان انسجام اجتماعی و فرد‌گرایی و دوانگاری میان دین و دنیاست.

  • ۱۳۹۴-۰۵-۲۷ ۱۰:۲۰

    پنجمين نشست «فرهنگ و شخصیت ایرانی» امروز برگزار می‌شود

    نشست «تأملی در شخصیت و منش ملی ایرانی با تأکید بر تقابل دو رویکرد ذات‌انگارانه و جامعه‌شناختی» امروز سه‌شنبه ۲۷ مردادماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می شود.

  • فراستخواه ۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۱۰:۰۳

    نقد مقصود فراستخواه بر فرامرز رفیع‌پور (۱)؛

    جامعه شناسی کلینیکی حاصل غلبه زبان تجویز بر زبان تحلیل

    اقتدارگرایی فرزند کمال‌گرایی است. برای رساندن جامعه به کمالی که در ذهن داریم مداخلات حداکثری حکومتی در سیاست اجتماعی را لازم می‌بینیم. بدین ترتیب مدل سیاست اجتماعی جناب دکتر رفیع‌پور ، مدل دولت‌گرا و اقتدارگراست نه سیاستی اجتماعی که از حوزه عمومی و از متن گفتگوهای مدنی دربیاید. خصوصا که فرض کمال‌گرایی ایشان سر به کمال‌گرایی سیاسی هم می‌گذارد.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۰۹:۴۰

    «توسعه و علم: طرح ناتمام» برگزار می‎شود

    نشست «توسعه و علم: طرح ناتمام» در دانشگاه خوارزمی برگزار می‎شود.

  • ۱۳۹۴-۰۲-۱۳ ۱۱:۲۰

    مناظره فراستخواه و پارسانیا؛ تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین

    مناظره «تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین» بین دکتر مقصود فراستخواه با حمید پارسانیا برگزار شد.

  • ۱۳۹۴-۰۲-۰۷ ۱۲:۳۲

    مناظره فراستخواه با پارسانیا در نسبت علم و دین

    تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین طی مناظره‌ای بین مقصود فراستخواه و حمید پارسانیا امروز برگزار می شود.