کل اخبار:143
-
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۰۹:۰۸
گفتاری از بیژن عبدالکریمی در بررسی کتاب «امت و امامت» شریعتی(۱)؛
عوامل بدفهمی متن؛ چرخش هرمنوتیکی و برخورد ایدئولوژیکی
متفکر نمیتواند به این سادگی دستاوردهای فرهنگی و مآثر تاریخی خودش را به سهولت بسوزاند و نادیده بگیرد و بگوید افرادی بودند که هیچ درکی از مسائل نداشتند و ایدههایی داشتند که آن ایدهها ما را به این روز انداخته است. مسئله پیچیدهتر از این حرفهاست، در واقع ما با چیزی مواجه هستیم که من اسم آن را میگذارم پارادوکس هرمنوتیکی.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۸ ۰۹:۱۰
امکانات نهفته در اندیشه هایدگر/ حضور تفکر ابنعربی در فردید
ما باید موضع و نسبت خود را با هایدگر تعیین کنیم. ما باید یا با تفکر هایدگر همسو شویم یا از آن گذر کنیم، اما نمیتوانیم آن را نادیده بگیریم.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۲:۳۰
بیژن عبدالكریمی: هایدگر فردید هایدگر كربن است
به اعتقاد من فردید به واسطه كربن است كه هم با هایدگر آشنا میشود و هم تحت تاثیر این پروژه قرار میگیرد كه هایدگر را در افق حكمت ایرانی-اسلامی تفسیر كند. در واقع فردید همان پروژهای را دنبال كرد كه كربن میخواست انجام دهد و كربن در كتاب از هایدگر تا سهروردی، صراحتا این مسیر فكری و پروژه خودش را اعلام كرده، شرح میدهد.
-
۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۴:۵۶
بیژن عبدالکریمی/ به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی؛
شریعتی و پدیدارشناسی تاریخی دین
سخن به هیچوجه در این نیست که تمام آثار و اندیشههای شریعتی حاصل مواجههای صرفاً پدیدارشناسانه با مسائل است، بلکه همه سخن در این است که رویکرد پدیدارشناختی عنصری مهم و اساسی از تفکر او را تشکیل میدهد. پدیدارشناسی شریعتی به پدیدارشناسی تاریخی هوسرلِ بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی نزدیکتر است تا پدیدارشناسی اصالت ماهیتی کتابهای ایدههای پدیدارشناسی و تأملات دکارتی.
-
۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۰۹:۵۰
مواجهه شریعتی با غرب
مؤسسه سیمافکر به مناسبت ۲۹ خرداد روز «درگذشت دکتر علی شریعتی»، فیلم سخنرانی بیژن عبدالکریمی با موضوع «مواجهه شریعتی با غرب» را منتشر کرد.
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۰:۴۳
نقد بیژن عبدالکریمی بر یوسف اباذری؛
چرا جامعهشناسی «بیجایگاه» شدهاست؟
نگرانی بنده این است که حمله دکتر اباذری به فلسفه به توجیه دفاع از خرد جامعهشناسی، فلسفه و تفکر فلسفی را مورد تفقد انتقادات خویش قرار داده و بار دیگر تیغ به دست زنگی مست ناخردی، سطحیاندیشی و پوپولیسم داده شود.
-
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۹:۰۰
قائمینیا در مناظره با عبدالکریمی: تاریخینگری افراطی به الحاد میرسد
قائمی نیا دردرس گفتگوی دین و عقلانیت در مناظره با عبدالکریمی که عقل را امری تاریخی میداند گفت: تاریخی نگری فلسفه قاره ای، افراطی ترین تاریخی نگری است و حقایق استعلایی را نفی می کند و به الحاد می رسد.
-
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۱:۳۲
بیژن عبدالکریمی؛
شاخصههای تفکر آینده
تفکر آیندهی بشری تفکری غیرتئولوژیک و غیرسکولار است. بشری که هم نظامها و تفکرات تئولوژیک و نتایج زیانبار آن را در طی قرونوسطی تجربه کرده است و هم عقل سکولار و نیهیلیسم پیامد آن را در جهان مدرن با جان آزموده است، شیوهی تفکری را در ورای هر دو تجربهی تاریخی خود جستوجو میکند.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۵:۵۶
صوت/ چرا فلسفه و چرا تفکر؟
بیژن عبدالکریمی
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۳:۵۰
عقل قرآنی عقل وجودی است، نه متافیزیکی/ مطهری متفکر نیست متکلم است
قائمینیا در درس ـ گفتگوهای مدرسه آزاد فکری مهاجر گفت: عقل قرآنی عقل وجودی است، نه متافیزیکی و عبدالکریمی هم اظهار کرد: شهید مطهری، یک متفکر نیست، بلکه یک متکلم است.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۱۳:۰۰
کنگره «زندگی و زمانه جلال ال احمد» برپا میشود
کنگره «زندگی و زمانه یک نویسنده تاثیرگذار» با هدف نگاهی جامعهشناختی به جلال آل احمد در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار میشود.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۰۹:۱۰
در مناظره عبدالکریمی و قائمینیا: انسان موجودی بالذات تاریخی است/ باید دین رادر سیرتاریخی بررسی کرد
عبدالکریمی گفت: انسان موجودی بالذات تاریخی است. هر آنچه با انسان نسبت دارد، اموری تاریخی است. دین اگر از جانب خدا هم باشد، باز هم با انسان در ارتباط است و باید آن را در سیر تاریخی بررسی کرد.
-
۱۳۹۴-۰۲-۲۲ ۱۵:۰۰
بیژن عبدالکریمی: باید روح مضاعفی به نمایشگاه کتاب دمیده شود
دکتر بیژن عبدالکریمی، نویسنده و استاد فلسفه اعتقاد دارد، باید روح مضاعفی به نمایشگاه کتاب دمیده شود تا تاریخ و فرهنگ ما فضای جدیدی را برای طرح پرسش در خود ببیند. وی میگوید: مساله اصلی جهان امروز به زیر سؤال رفتن تفکر معنوی است.
-
۱۳۹۴-۰۲-۱۶ ۱۴:۰۰
اندیشه «عقلانیتهای متفاوت» در درسـگفتوگوی «داستان دین و عقلانیت» مطرح میشود
«مدرسه آزادفکری مهاجر»، درسـگفتوگوی «داستان دین و عقلانیت» را با سخنرانی دکتر بیژن عبدالکریمی و حجتالاسلام علیرضا قائمینیا و خوانش کتاب «پایان تئولوژی» برگزار میکند.
-
۱۳۹۴-۰۲-۱۴ ۰۹:۵۳
گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب «مقدمهای بر رؤیاشناسی تاریخی» /(۲)
کارکرد سیاسی- اجتماعی خواب
در خوابشناسی تاریخی، پرسش از درستی یا نادرستی خوابها نیست، بلکه مسئله بر سر کارکردهاست و اینکه رؤیاها در بافت سیاسی-اجتماعی جامعه، چه نقشی دارند و در کدام بافت سیاسی-اجتماعی پیدا شدهاند. علاوه بر اینها، میتوان گفت خواب یک امر فرهنگی است؛ بدین معنا که خواب هر فرد با تاریخ و شرایط فرهنگی آن جامعه ارتباط دارد ...
-
۱۳۹۴-۰۲-۰۶ ۱۰:۵۰
فرهنگ و معنادهی به زندگی
نخستین نشست از سلسله نشستهای «تاملاتی پیرامون مقوله فرهنگ در جهان معاصر» با تاكید بر مسائل ایران به همت اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی با سخنرانی دكتر بیژن عبدالكریمی برگزار شد.
-
۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۱۴:۴۳
تأملاتی پیرامون مقوله فرهنگ در جهان معاصر برگزار می شود
تأملاتی پیرامون مقوله فرهنگ در جهان معاصر با تأکید بر مسائل ایران به همت اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۰۱-۱۷ ۱۲:۵۰
خروج از مدرنیته بدون حضور امام معصوم امکان دارد؟
مهدی نصيری گفت: مدرنيته به گونهای ما را احاطهكرده است كه خروج از آن، مگر با حضور امام معصوم امكان ندارد. تنها با ظهور امام زمان(ع) است كه امكان تحقق تمدن تراز اسلام وجود دارد.
-
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۶:۳۴
صوت/ شرقشناسی وارونه(2)
پرسش و پاسخ
-
۱۳۹۴-۰۱-۰۳ ۰۰:۲۴
صوت/ شرقشناسی وارونه(1)
بیژن عبدالکریمی
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۶ ۱۰:۵۱
بیژن عبدالکریمی؛
حیات اجتماعی؛ حاصل دیالكتیك امر بومی و امر جهانی
نكته قابل تامل دیگر در بررسی وضعیت ترجمه در دهههای اخیر و مقایسه آن با دهههای قبل از انقلاب این است كه زمان تاریخی از زمان تقویمی و كرونولوژیكال تبعیت نمیكند. به بیان سادهتر، میان جامعه ایران و غرب یك شكاف عظیم تاریخی وجود داشته است. به دلیل همین شكاف تاریخی و یكسان نبودن زمان تاریخی غرب و جوامعی چون ایران است كه فاصله تالیف آثار فلسفی در غرب، مثل تالیف آثار دكارت، كانت یا هگل و ترجمه این متون به زبان فارسی یك فاصله تقویمی دو یا سه قرنه وجود داشت...
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۱ ۱۲:۰۰
بیژن عبدالکریمی: جوایز فلسفی باید توسط تشکلهای مردم نهاد برپا شود
بیژن عبدالکریمی، مدرس و مترجم فلسفه معتقد است که حضور نهادهای دولتی در برپایی جوایز علمی و فرهنگی، به دلیل حواشی زیادی که ایجاد میشود مفید نیست و این جوایز باید توسط تشکلهای مردم نهاد برپا شود.
-
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۰:۴۱
گفتاری از بیژن عبدالکریمی در نشست «نقد اعتزال نو»؛
حیث تاریخی و فراتاریخ در متون مقدس
یکی از مهمترین مسائل و مناقشات در قرون اولیه اسلامی، که از قضا میان دو جریان اشعری و معتزلی مورد بحث ما وجود داشت در خصوص سرشت «کلام الهی» یا متن مقدس (قرآن) بود. پرسش از سرشت «کلام الهی» در جهان اسلام آن چنان اهمیت یافت که علم الهیات (تئولوژی) در میان مسلمانان به «علم کلام» شهره یافت. امروز نیز پرسش از سرشت و چیستی «کلام الهی» یکی از مهمترین مسائل ماست.
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۳ ۱۷:۲۲
صوت/ نشانهشناسی- معناشناختی سیال (3)
بیژن عبدالکریمی
-
۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۱۳:۲۰
با نیچه میتوان غرب را به چالش کشید؟
دکتر بیژن عبدالکریمی، استادیار فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد در نشست بررسی کتاب «رویکرد جامعهشناسی به شرقشناسی، پستمدرنیسم و جهانیشدن» گفت: برخورد با «شرقشناسی وارونه» همان تن دادن به گفتمان غربشناسی است.
-
۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۱۱:۰۴
بررسی «نقد تکوینی» در ادبیات و هنر؛
روانکاوی چرکنویسها در نقد تکوینی
نقد ژنتیک معمولاً بر آثار ادبی قرن نوزده و بیست متمرکز شده است و به این دلیل که چرکنویس و دستنوشتههای چندانی از آثار قرون قبلی در دست نیست و نیز از زمانی که ماشین چاپ و رایانه و فناوریها در خلق آثار ادبی ایفای نقش کرده است، دستنوشتههای زیادی از نویسندگان و شاعران برجای نمانده است. حال این سؤال مطرح میشود که آیا بدون در دست داشتن چرکنویسها و با استناد به نوشتار الکترونیکی نیز نقد ژنتیک معنا خواهد داشت؟
-
۱۳۹۳-۰۸-۱۷ ۱۹:۱۵
«رویکرد جامعهشناسی به شرقشناسی» در بوته نقد
کتاب «رویکرد جامعهشناسی به شرقشناسی، پُست مدرنیسم و جهانی شدن» نوشته «برایان ترنر» یکشنبه (18 آبانماه) در سرای اهل قلم نقد و بررسی میشود.
-
۱۳۹۳-۰۸-۰۷ ۱۲:۱۴
صوت/ هایدگر و فلسفه معاصر ایران (2)
بیژن عبدالکریمی
-
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۰۸:۳۱
نشست «نقد تکوینی در هنر و ادبیات» امروز برگزار میشود
نشست کتاب «نقد تکوینی در هنر و ادبیات» امروز در انتشارات علمیفرهنگی برگزار میشود.
-
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۱:۱۸
بیژن عبدالکریمی؛
10 پرسش انتقادی از فلسفههای تحليلی
به واسطه بسط مدرنيته در روزگار ما عقلانيت جديدِ حاصل از عقلانيت و سنت متافيزيک يونانی امری جهانی شده است. لذا فلسفههای تحليلی به دليل درک غيرتاريخی و لذا مطلق و جهانشمول فرض کردن عقلانيت متافيزيکی و نظام اپيستميک و علمی حاصل از آن، شيفته و دل بسته عقلانيت علمی جديد بوده، هيچ گونه تفکر غيرمتافيزيکی را به رسميت نمیشناساند.