نمایش همه
  • جواد طباطبایی ۱۳۹۲/۱۰/۲۲

    سید جواد طباطبایی در گفتگو با فرهنگ امروز:

    خیال‌بافی درباره نوشته‌های دیگران را کنار بگذاریم

    در «فرهنگ امروز» مطلبی درباره نقد کتاب ابن‌خلدون من آمده و نویسنده بار دیگر تکرار کرده است که موضع من هگلی است. من از بیش از ده سال پیش اعتقاد داشتم که آن کتاب ایرادهای اساسی دارد و باید تصحیح اساسی در آن صورت گیرد. اگر قرار است تحولی در مطالعات علوم انسانی صورت گیرد باید بتوانیم حرف هم‌دیگر را بفهمیم و خیال‌بافی درباره نوشته‌های دیگران را کنار بگذاریم.

  • على پایا ۱۳۹۲-۱۰-۱۵ ۱۲:۰۶

    علی پایا؛

    آینده‌ی علوم انسانی در ایران

    آینده‌ای که در این مقاله مورد نظر است، آینده‌ی علوم انسانی است. علوم‌انسانی در دنیای کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است. در کشور ما نیز بسیاری از افراد به این دسته از علوم که حائز اهمیت است، توجه کرده‌اند. هرچند که احیاناً برای بسیاری از ایشان هنوز به درستی روشن نیست که چرا و به کدام علل یا دلایل علوم انسانی دارای اهمیت می‌باشند.

  • روشنفکری ۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۰۹:۵۶

    الهیات نواندیشانه، نواندیشی دینی و روشن‎فکری دینی؛

    چرا روشن‎فکری دینی یک پارادایم نیست؟

    نه می­‌توان با دست یازیدن به پوزیتیویسم، یک حکم کلی و جهان‌شمول درباره­‌ی مقولات صادر کرد و نه می­‌توان با مینیمالیسم دو چیز را که روش­‌های متفاوتی می­‌طلبند، در یک خیمه کنار هم قرار داد. ازهمین‌روی، باید اقرار کرد که روشن‎فکری دینی در ایران هیچ­گاه به یک «پارادایم» تبدیل نخواهد شد...

  • بابک احمدی ۱۳۹۲/۰۹/۲۳

    پاسخ‌های«بابک احمدی» به پرسش‌های «فرهنگ امروز»؛

    پروژه‌ام معرفی اندیشۀ مدرن غربی است

    پروژه‌ی من معرفی اندیشه‌ی مدرن غربی به فارسی‌زبانان است و درباره‌ی آنچه که می‌دانم، می‌نویسم. روشن است که نتیجه‌ی این کار فکری از پیش معلوم نیست؛ اما از پس گذر سال‌ها می‌توان حتی با ساده‌ترین روش‌های تجربی این نتیجه را آزمود؛ یعنی فهمید که آیا تأثیرگذار بوده است یا نه؟

  • صادق حقیقت ۱۳۹۲/۰۹/۱۷

    سیدصادق حقیقت در گفت‎وگو با فرهنگ امروز؛

    در دانشگاه‌های غربی پایان‌نامه برای استاد منفعت مالی ندارد

    مشکل در روش تحقیق و روش‎شناسی پایان‎نامه‎ها و مقالات بیش از آن‎که به اساتید یا سرفصل‎ها برگردد، مشکل به نظام آموزشی ما برمی‎گردد. در نظام آموزشی ما به روش تحقیق و روش‎شناسی به اندازه‎ی کافی توجه نکرده‎اند. بنابراین دانشجویی که در مقطع دکترا در حال تدریس است و قرار است استاد عده‎ای دیگر شود، خودش به روش تحقیق و روش‎شناسی به شکل کامل مسلط نیست.

  • منوچهری ۱۳۹۲/۰۹/۱۶

    معضل خودشناسی تاریخی در گفتگوی تفصیلی با «عباس منوچهری»؛

    تاسی نقادی جریانات فکری معاصر از دستگاه دورکیمی

    آجودانی با صراحت و نگرشی سلبی، شكست مشروطه را نتيجه‌ای محتوم می‌داند كه به نظر او، حاصل كژفهمی ايرانيان از مقوله‌ی مشروطه يا به تعبير وی، «تناقض مشروطه و تجدد» نزد ايرانيان بوده است. لذا عنوان «مشروطه‌ی ايرانی» با يك پيام تحقير‌آميز از نوع طنز تناقضی يا در بهترين حالت، با معنايی سلبی همراه است.

  • آزادارمکی طباطبایی کتاب2 ۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۰۸:۴۱

    نقد «سیدجواد طباطبایی» بر دو تالیف «تقی آزاد ارمکی»(2)؛

    او از اندیشۀ سیاسی چه می‌داند؟

    با توجه به آنچه نویسنده از سیاست‌نامه‌ی خواجه آورده، من بعید می‌دانم که تورقی در کتاب کرده یا حتی اگر آن رساله را دیده، جز از سر بازیچه در آن نظر افکنده باشد. دلیل من این است که نقل‌قول‌های او از رساله‌ی خواجه از محدوده‌ی آنچه من نقل کرده بودم، فراتر نمی‌رود.

  • ناصر فکوهی ۱۳۹۲/۰۹/۰۹

    پاسخ‌های کتبی «ناصر فکوهی» به پرسش‌های فرهنگ امروز؛

    منطق کمی‎گرا در نظام دانشگاهی ایران

    منطق دانشگاهی در ایران کاملا کمی‎گرا است. در دانشگاه‎ها به جای آن‎که به کیفیت توجه شود به کمیت توجه دارند. در این نظام مهم این نیست که چه مقالاتی در مجلات علمی پژوهشی داخلی یا خارجی منتشر می‎شود و این مقالات چه دردی را از جامعه ایران دوا می‎کنند، بلکه مسئله آن است که تعداد این مقالات چه تعداد است.

  • آزادارمکی طباطبایی کتاب1 ۱۳۹۲-۰۹-۰۲ ۰۸:۴۱

    نقد «سیدجواد طباطبایی» بر دو تالیف «تقی آزاد ارمکی»(1)؛

    کشفیات بزرگ جامعه‌شناس ایرانی

    مشکل در موضع نظری چنین نویسندگانی و بی‌اعتنایی آنان به مبانی نظری علمی است که مدعی انقلاب در آن هستند و اینکه در نوشته‌های آنان حدود و ثغور عمل «انقلابی» فعال سیاسی و اهل‌نظر معلوم نیست.

  • مراد فرهادپور ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۰۸:۰۲

    خوانشی انتقادی بر آراء مراد فرهادپور؛

    تفکر سانتریفیوژی

    مراد فرهادپور با تأسی از عامل بیرونی پسامدرنیته، «خصیصه­‌ی سانتریفیوژی» برای خود دست‌وپا کرده است؛ بدین معنی که وی یک هویت فکری گریز از مرکز و بی­‌ثبات دارد و ذرات بی­­‌شماری از هویت­‌های «پاره‌پاره» در فرهادپور گرد آمده است که در چند حوزه­‌ی گوناگون به فعالیت می‌­پردازد. چنین خصیصه­‌ای البته نه تنها نکوهیده نیست، بلکه جذاب و کارگشا نیز هست، اما نکته­‌ی مهم...

  • پرویز پیران ۱۳۹۲/۰۸/۱۸

    گفت‌وگوی فرهنگ امروز با «پرویز پیران»؛

    زورگيری دانشگاهی

    باور نمی‌کنید برای امتیاز ترفیع و ارتقاء، برخی چه‌ها کرده‌اند و تن به چه خفت‌هایی و چنگ کشیدن بر صورت همکاران داده‌اند؛ چرا که واجد شرایط نبودند و به هر قیمتی باید استاد می‌شدند...

  • دانشگاه ۱۳۹۲-۰۸-۱۴ ۰۹:۲۲

    نگاهی به سبک امروزی علم‌آموزی در ایران؛

    از علوم انسانی چه نفعی می‌بریم؟

    در علوم انسانی، افرادی که از راه علم‌ورزی کسب درآمد می‌کنند، آن رشته و علم فقط وسیله‌ی کسب درآمد ایشان نبوده و برای آن‌ها صرفاً یک شغل محسوب نمی‌شود، بلکه به تدریج تمام فکر ایشان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و وقت آزادی برای ایشان باقی نمی‌گذارد...

  • بابک احمدی ۱۳۹۲-۰۸-۰۱ ۰۸:۱۰

    بازخوانی انتقادی اندیشه‎های بابک احمدی؛

    بابک که می‌نوشت!

    در جامعه­‌‌ی ایران که هنوز روشنفکران به صورت جدی مورد ارزيابي و نقادی دقيق قرار نگرفته‌اند اين گونه تفکيک روشنفکر از کار روشنفکری به نحوی در جهت اعاده‌ی حيثيت از جريان روشنفکران ايراني تعبير می‌شود که نتيجه‌ای جز قداست بخشي مضاعف از روشنفکران ايرانی ندارد.

  • سرقت علمی ۱۳۹۲-۰۷-۲۸ ۱۰:۱۹

    سیطره‌ی کمیت در انتشار مجلات علمی_پژوهشی و علمی _ترويجی در حوزه‌ی علوم انسانی؛

    مثله شدن اخلاق در ماراتن ارتقاء علمی

    نياز دانشجويان به مجوز لازم براي دفاع از پایان‌نامه، کسب نمره كامل پايان‌نامه و به دست آوردن رزومه‌ی پژوهشی مناسب برای آزمون مصاحبه دکتری و جذب هیئت علمی و نيز نياز استادان به چاپ دو مقاله علمي، پژوهشي در سال برای کسب امتیازات لازم جهت ارتقا در نظام دانشگاهی و فرار از ركود علمی را می‌توان از مهمترین انگیزه‌های چاپ مقالات مشترک دانست. ساز و كاری که بی‌ترديد تهديدی جدی برای «اخلاق پژوهش» محسوب خواهد شد.

  • موسسات خصوصی ۱۳۹۲-۰۷-۱۷ ۰۸:۴۳

    تأملی آسیب‌شناسانه در برگزاری کارگاه‌ها و درس‌گفتارهای مؤسسات آموزشی نوظهور؛

    دانشكده‌هايی در سايه !؟

    با نگاهی اجمالی به فهرست مزبور و کارنامه‌ی این بزرگان می‌توان نتیجه گرفت همگی آنها مغضوب و مطرود دانشگاه‌ها نیستند و ادعای بنا کردن اپوزیسیون برای نظام رسمی دانشگاهی، مدعای موجهی نمی‎‌تواند باشد حتی اگر مدیرعامل رخداد تازه مدعی شود قرار است مؤسسه تحت نظر او به عنوان پرطمطراق «خانه‌ی علوم انسانی» تبدیل شود.

  • سیدجواد طباطبایی ۱۳۹۲-۰۷-۱۶ ۱۱:۵۵

    ارسال جوابیه سیدجواد طباطبایی به فرهنگ امروز؛

    ایستاده‌ام تا داغ بدنامی بر پیشانی متخلفان بماند

    کویر باید برای رفع هر گونه شبهه، چاپ دزدی مستندات مربوط به داشتن مجوز از رایزنی برای 7 چاپ و پرداخت حق‌التألیف را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. در این صورت رایزنی فرهنگی فرانسه به عنوان مؤسسه‌ای بیگانه که از دولت ایران اجازه‌ی فعالیت گرفته، باید توضیح دهد که چرا مترجم در جریان این چاپ‌های پنج‌گانه قرار نگرفته و حقوق او پرداخت نشده است.

  • زیباکلام معین اندیشه پویا ۱۳۹۲-۰۷-۰۸ ۱۰:۲۸

    مهدی جمشیدی/ در حاشیه‌ی مصاحبه‌ی صادق زیباکلام با مصطفی معین؛

    کج‌فهمی از ایده‌ «دانشگاه‌اسلامی»

    اینکه گفته می‌شود «دانشگاه‌اسلامی» عبارت است از دانشگاهی که از نظر رشد علمی و خلاقیت و اثرگذاری در سطح مطلوب قرار داشته باشد، خطاست؛ زیرا این تعریف بر دانشگاه سکولار نیز قابل انطباق است و از این رو، سکولارها نیز از این دانشگاه دفاع می‌کنند، اگرچه آن را «دانشگاه‌اسلامی» نمی‌خوانند.

  • بهروز فرنو ۱۳۹۲-۰۷-۰۷ ۰۹:۳۴

    پاسخ «بهروز فرنو» به مقاله «نصراله پورجوادی» علیه «احمد فردید»؛

    آقای پورجوادی برای کمک به تفکر جامعه چه کرده‌اید؟

    کل تتبعات فرهنگی و ادبی آقای پورجوادی که اغلب در مجله‌ی نشر دانش در آن سال‌ها منتشرشده در مقام مقایسه حتی اهمیت یک بحث از مباحث یکی از جلسات درس گفتارهای مرحوم فردید را ندارد، چون اغلب به جای پرداختن به اصل مسائل به حواشی مسائل فرهنگی و ادبی پرداخته است.

  • شریعتی آیت الهی ۱۳۹۲-۰۶-۲۴ ۱۶:۱۱

    نقدی بر آخرین اظهارات «حمیدرضا آیت‌الهی»؛

    از کارنامه خود دفاع کنید، انتقاد از دیگران پیشکش

    کارنامه شخص رئیس پژوهشگاه علوم انسانی مبرا از اتهاماتی که خود او به صدرالدین شریعتی می‌زند نیست. تنها با این تفاوت که صدرالدین شریعتی اساتیدی را اخراج یا بازنشسته کرد که یا بنا به ادعای خود او دارای مشکل اخلاقی بودند و یا اینکه کلاس‌های درس را مبدل به محل تئوریزه کردن ادبیات مقابله با گفتمان انقلاب و اسلام کرده بودند. اما آیت‌الهی افرادی را تبعید و یا اخراج کرد که در پی اقدامات ضدارزشی او که ذکر می‌گردد با وی دچار اختلاف شده بودند.

  • سعید زیباکلام ۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۲:۲۲

    سعید زیباکلام؛

    آیا اعتبار حقیقت، همان اعتبار جامعه است؟

    سوالى که به طور معقول در اینجا متصور مى‏‌شود این است که اگر معناى هر چیزى «همان شیوه‏‌اى است که [آن چیز] عموما به کار مى‏‌رود»، در این صورت چگونه امکان دارد عضوى از یک گروه در موقعیتى قرار گیرد که معنى کردار اجتماعى گروه دیگر را، به مثابه پیش شرطى براى نقادى، فهم کند؟

  • ویتگنشتاین ۱۳۹۲-۰۶-۱۸ ۱۲:۰۱

    صادق لاریجانی؛

    زبان دین و زبان علم

    ویتگنشتاین معتقد است زبان دین، زبانى یکتاست (Sui genris) که فهم و ارزیابى آن باید فقط بر اساس معیارهاى یک زبان مستقل دینى صورت گیرد. وقتى درباره خدا معتقد مى‏شویم خدا وجود دارد، این اعتقاد شبیه اعتقاد به وجود اشیاء دیگر نیست. اعتقاد نداشتن به خدا نوعى وهن است، اما اعتقاد نداشتن به وجود اشیاء دیگر چنین نیست.