نمایش همه
  • آگامبن ۱۳۹۳/۰۵/۰۸

    گفت‌وگو با جورجو آگامبن؛

    مفاهیمِ سکولار شدۀ الهیاتی!

    پروژه‌هایی که من اخیراً بدان‌ها مشغولم، به من نشان داده است که جوامع مدرن، برعکس ادعایشان که سکولار هستند، سرشار از مفاهیمِ سکولار شده‌ی الهیاتی هستند. این مفاهیم سکولار شده، از خود مفاهیم الهیاتی، تأثیر نیرومندتری دارند؛ زیرا ما از وجود آن‌ها بی‌اطلاعیم. ما هیچ‌گاه ازآنچه در جهان اطرافمان رخ می‌دهد، درک درستی نخواهیم داشت مگر اینکه دریابیم، سرمایه‌داری، در اصل، نوعی مذهب است.

  • آلن بدیو ۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۰۹:۳۷

    آلن بدیو؛

    شبح کمونیسم

    جنبش اشغال بيش از پيش از رمق افتاده و اسرائيل هم‌چنان تحت‌لوای «دفاع مشروع‌» قتل‌عام می‌کند و... مع‌الوصف، همۀ اين‌ها نشانه‌ای است از بحران؛ امروزه شهروندان آمريکا و اروپا و خاورميانه و سرتاسر جهان اعتماد خود را به نظم سرمايه از دست داده‌اند اما امکان فراروی از آن را نمي‌يابند. درست در چنين اوضاع و احوالی است که بايد بار ديگر از «فرضيه کمونيسم» سخن گفت.

  • فلسفه تاریخ ۱۳۹۳-۰۴-۳۱ ۰۹:۰۷

    بیوِرلی سوسگِیت؛

    پسامدرنیسم و فلسفۀ تاریخ

    نظریه‌پردازان مدرنیست و پست مدرنیست (خواه فیلسوف‌ها، خواه تاریخ‌دانان) در مسیرهای سراپا متفاوتی پیش می‌روند، مسیرهایی که ممکن است هم‌پوشانی‌هایی موقتی داشته باشند، اما هم‌گرایی آن‌ها آن‌چنان بعید است که برخی تمایل دارند به جای گفتگوهای مشترک، سرگرم تک‌گویی‌های موازی باشند.

  • مک اینتایر ۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۰:۴۴

    فلسفه‎ی اخلاق مدرن و نقد مک‌اینتایر/ قسمت دوم؛

    رد نظریه‌های اخلاق مدرن

    مک‌اینتایر، برعکس آنچه پنداشت شتاب‌زده و سرسريِ نسبی‌اندیش می‌داند، تأکید دارد که ضرورتاً (و همواره) درست نیست که هرکس چنان واقع شده است که ایستاري وجود ندارد که پذیرفتنش از سوي او در هر زمانی نسبت به مجموعه‌ی خاصی از جایگزین‌ها عقلاً برتر باشد.

  • مک اینتایر ۱۳۹۳-۰۴-۱۶ ۱۱:۳۳

    فلسفۀ اخلاق مدرن و نقد مک‎اینتایر/قسمت اول؛

    فلسفۀ اخلاق مدرنیست‌ها

    واکاوي نقادانه‎ی مک‌اینتایر از فلسفه‌هاي اخلاق مدرنیست‌ها این است که آن‌ها آنچه «واقعیت» می‌شمرند را از «ارزش‌ها» جوري جدا می‌کنند که کنش اخلاقی ما در عمل عاطفی شده و بدین‌سان طبقه‌هاي گوناگون درون جامعه علیه یکدیگر چنان استدلال می‌کنند که هر دو درمانده و خوددرست‌بین می‌شوند

  • فوکو ۱۳۹۳/۰۴/۱۱

    گفت‌وگوی میشل فوکو با ژیل دلوز؛

    روشن‌فکران و قدرت

    وضعیت حاضر را که در نظر بگیریم، قدرت به طرزی اجتناب‌ناپذیر بینشی تمام‌خواه و فراگیر دارد. به شما بگویم، همه‌ی اشکال حال حاضرِ سرکوب، که متکثر هم هستند، به ساده‌گی خود را از منظر قدرت تمامیت می‌بخشند: سرکوبِ نژادپرستانه در تقابل با مهاجران، سرکوب درون کارخانه‌ها، سرکوب در نظامِ آموزشی و به طور کلی سرکوب علیه جوانان.

  • برایان لایتر ۱۳۹۳-۰۴-۰۴ ۰۸:۵۴

    برایان لایتر؛

    دربارۀ تفاوت‌های فلسفۀ تحلیلی و قاره‌ای

    فلسفۀ «تحلیلی» به‌عنوان یک برنامۀ تحقیقاتیِ بنیادین مرده است. این تصور که فعالیت فکری به دقت و با مرزهایی مشخص بین فیلسوفان و دانشمندان علوم تجربی قابل تقسیم است، اینکه فیلسوفان روش خاصی (تحلیل مفهومی) دارند که با آن به حل مسائل می‌پردازند و اینکه مسائل فلسفی اساساً به نحو پیشاتجربی و از پشت میز قابل حل هستند، همه‎ی این تعهدات بنیادین به لطف کارهای کواین و دیگران عمدتاً از بین رفته‌اند.

  • آلن بدیو ۱۳۹۳-۰۴-۰۳ ۰۸:۵۱

    آلن بدیو؛

    نهاد فلسفی چیست؟

    اما کاری که نهاد فلسفی می‌تواند و بنابراین باید برای فیلسوفان انجام دهد در امان داشتن ایشان از گزند خطاب‌های غلطشان که ناشی از خطاب بی‌مخاطبشان است. نهاد فلسفی باید به خلأ، خطابی درخور آن ببخشد.

  • کارل مارکس ۱۳۹۳-۰۳-۱۱ ۱۰:۴۰

    مایکل راث؛

    کارل مارکس؛ حرکت از «ازخودبیگانگی» به‌سوی «رهایی»

    از نظر مارکس، هرآنچه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‌رود؛ زیرا بورژوازی شرایط واقعی زندگی را به ما نشان می‌­دهد و آن چیزی نیست جز بهره­‌کشی اقتصادی. ورای ازدواج، ورای اقتصاد، ورای حکومت و پدرسالاری و خلاصه ورای همه ­چیز، بهره‌­کشی اقتصادی نهفته است. ازخودبیگانگی و بهره‌­کشی اقتصادی شرایط واقعی زندگی هستند، شرایطی که هنگامی که آشکار شوند مردم تصمیم خواهند گرفت آن‌ها را تغییر دهند.

  • بوردیو ۱۳۹۳-۰۳-۰۸ ۱۰:۲۹

    بررسی نظریات بوردیو در گفتگو با کاترین پورتوون؛

    بوردیو و سلطه‌ی مردانه

    تنها پس از ورود گروه‌های اجتماعیِ محروم از قدرت و منابع، به قلمروی عمومی بود که مسائلی از قبیل سقط جنین، روابط جنسی و معضلات ناشی از آن به قلمروی عمومی راه یافتند و گفت‌وگو درباره‌ی آن به امری عادی و ضروری تبدیل شد. تا جایی که امروزه در همان فرانسه به راحتی می‌توان درباره‌ی مشکلاتی همچون ایدز و یا آموزش روابط جنسی در مدارس گفت‌وگو کرد. آنهم فارغ از ارزش‌گذاری.

  • ویتکنشتاین ۱۳۹۳-۰۲-۳۰ ۰۶:۲۰

    هانس اسلوگا؛

    سوبژکتیویته در تراکتاتوس

    معمولاً چنین گفته می‌شود که فلسفه‌ی کاملاً توسعه‌یافته‌ی تراکتاتوس ویتگنشتاین، طعمی شدیداً کانتی دارد؛ اما دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم ویتگنشتاین زمانی که تراکتاتوس را نوشته است چیز زیادي از فلسفه‌ی کانت می‌دانسته است. به نظر می‌رسد که ایده‌هاي کانتی از طریق نوشته‌هاي آرتور شوپنهاور و اوتو وِینینگر به او رسیده است؛ اما اکثر آنچه او از این نوشته‌ها گرفته است به‌طور خاص کانتی نبوده‌اند.

  • هایدگر ۱۳۹۳/۰۲/۲۸

    هربرت مارکوزه/دربارۀ گرایش هایدگر به نازیسم؛

    خیانت به فلسفه

    يک فيلسوف می‌تواند اشتباهات زيادی مرتکب شود اما موضوع مورد بحث ما تنها يک خطا و يک اشتباه ساده نيست، در واقع به معنی دقيق کلمه اين خيانت به فلسفه و هر آنچه که فلسفه مدافع آن است به شمار می‌رود. ثانياً، همان‌طور که گفتم او به اشتباه معترف بود اما موضوع را تمام شده تلقی می‌کرد.

  • علم جدید ۱۳۹۳-۰۲-۰۴ ۱۱:۴۹

    مظفر اقبال/ اسلام و علم مدرن(قسمت دوم)؛

    دورنمایی به ظهور گفتمان جدید اسلام و علم

    مسلمین، مقهور شدنِ نظامی‌شان را ناشی از فقدان علم و تکنولوژي تصور کردند و رهبرانشان به آن‌ها گفتند که شکوه ازدست‌رفته‌شان به محض آنکه آن‌ها [بتوانند] علم و تکنولوژي اروپاییان را کسب کنند، اعاده خواهد شد.

  • مظفر اقبال ۱۳۹۳-۰۱-۲۸ ۱۱:۲۸

    مظفر اقبال/ قسمت اول؛

    اسلام و علم مدرن

    وجوه مختلف گفتمان جدید اسلام و علم که در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد، پهلوبه‌پهلوی گفتمانی با ریشه‌های عمیق‌تر و کمتر ظاهری وجود دارد، گفتمانی که به دنبال این است که به علم مدرن از چشم‌انداز سنت اسلامی آن‌گونه که در سده‌های قبلی شکل گرفته بود، بنگرد.

  • مارکس ۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۱۰

    مایکل راث؛

    کارل مارکس؛ از روشنگری تا انقلاب

    مایکل راث در ادامه‎ی‎ درس‌گفتارهای «مدرن و پست‌مدرن» به کارل مارکس می‌رسد؛ اما ابتدا درنگی کوتاه در هگل می‌کند تا به‌ویژه مفهوم دیالکتیک در نزد هگل را روشن کند. دیالکتیک همان مفهومی است که بیش از هر مفهوم دیگری اندیشه‎ی‎ مارکس را به اندیشه‎ی‎ هگل پیوند می‌دهد (یا بهتر است بگوییم مارکس را وام‌دار هگل می­‌کند) و بنابراین فهم آن برای ورود به جهان اندیشه‎ی‎ مارکس ضروری به نظر می‌رسد.

  • علیت ۱۳۹۳-۰۱-۰۹ ۰۱:۱۵

    السدیر مک‌اینتایر؛

    اشتباهی درباره‌ی مفهوم «علیت» در علوم اجتماعی

    یک سخن مشهور از هیوم این است که «خطا در دین خطرناک است؛ اما در فلسفه صرفاً موجب خنده می‌شود». این مقاله می‌کوشد تا نشان دهد که «خطاهای فلسفی» هم می‌توانند خطرناک باشند.

  • باربی2 ۱۳۹۳-۰۱-۰۷ ۰۰:۳۰

    دانیل آلمیدا/بررسی نشانه‌شناسی بصري آگهی‌های تجاري عروسک‌های مد(2)

    انتخاب‌های بصری در آگهی‌های تجاری «برتز»

    در مجموع، عروسک‌های برتز بازنمایی دختران نوجوان معاصر هستند؛ زیرا عمدتاً به عنوان اعضاي یک گروه چه مرد و چه زن به تصویر کشیده می‌شوند، ازاین‌رو بر یک مبناي جمعی شناخته می‌شوند. عروسک‌های برتز به جاي آنکه کاري انجام دهند، چیزهایي باکیفیت، خیالی، خوش‌تیپ، پیشرفته و فوق‌العاده هستند. ظاهر آن‌ها حکایت از یک نوجوان آرمانی متعلق به طبقه‌ی بالاتر از متوسط دارد.

  • باربی1 ۱۳۹۳-۰۱-۰۴ ۱۲:۰۲

    دانیل آلمیدا/بررسی نشانه‌شناسی بصري آگهی‌های تجاري عروسک‌های مد(1)

    کودکان ما به کجا می‌روند؟

    اسباب‌بازی‌ها از طریق مشخصه‌هایی همچون طراحی، تصاویر تبلیغاتی و متون بازاریابی پیام‌هایی را انتقال می‌دهند که بیانگر معانی فرهنگی و اجتماعی دنیاي پیرامون هستند. از آنجا که در عصر مصرف‌گرایی، بسیاري از اسباب‌بازی‌ها تبدیل به نماد شده‌اند، این مقاله بر آن است تا ساختارهاي معنايِ نهان گفتمان بصري آگهی‌های تجاري عروسک‌های مد، برگرفته از سایت اسباب‌بازی‌های کودکانه www.mgae.com را آشکار سازد.

  • کلاس درس ۱۳۹۲-۱۲-۱۷ ۱۱:۰۱

    گفتاری از «هانس ماگنوس انسنس برگر»؛

    در ستایش بی‌سوادی

    امیدوارم گمان نکنید می‌خواهم در مخالفت با اوضاعی، دهان به نیش و کنایه باز کنم که چاره‌ناپذیری آن برایم مسلم است. قصد سوگواری بر این اوضاع و احوال را هم ندارم، صرفاً می‌خواهم چندوچون آن را روشن کنم و تا آنجا که به من مجال می‌دهید به تشریحش بپردازم.

  • گادامر ۱۳۹۲-۱۲-۰۴ ۰۹:۳۲

    هانس گئورگ گادامر؛

    حقیقت و روش؛ تنگناهای روش

    اما مشکل اینجاست که در علوم انسانی کسی نمی‌تواند ماهیت یا روح انسان را در دست بگیرد و همانند علوم طبیعی آن را با سنجه‌های این علم طبیعیِ قاعده‌مندِ پیشرو اندازه بگیرد. ماهیت علمی که با تاریخ و جامعه سروکار دارد، نمی‌تواند با روش‌های علوم طبیعی فهمیده شود.

  • بوردیو ۱۳۹۲/۱۱/۲۶

    گفتگوی دیدیه اریبون با پیر بوردیو؛

    دانشگاه‌ها: پادشاهان برهنه

    فکر می کنم در دنیای سیاست، مطبوعات هستند که تا حد زیادی مشخص می‌کنند به چه چیزهایی باید فکر کرد و حتی چه کسانی را باید کنشگران مشروع بازی سیاسی به حساب آورد به همین ترتیب [باز هم مطبوعات هستند که ] در دنیای روشنفکری تلاش می‌کنند کنش‌گران اصلی را تعیین کرده و برای هر کدامشان رده‌ای در نظر بگیرند.

  • پوزیتیویسم ۱۳۹۲-۱۱-۲۱ ۰۸:۳۶

    مایکل فریدمن؛

    بازنگری پوزیتیویسم منطقی

    طبق تصوير رايج پوزيتيويسم منطقی، اين جنبش نه تنها نوعی از مبناگرايی معرفت‌شناختی شمرده می‌شود، بلكه نسخه‌اي از معرفت‌شناسی «تجربه‌گرا»، در امتداد سنت لاك، باركلی، هيوم، ماخ و «برنامه‌ی جهان خارج» راسل تلقی می‌شود.

  • ژیژک ۱۳۹۲-۱۱-۰۸ ۱۰:۲۳

    اسلاوی ژیژک؛

    «برند» چیست؟

    امروزه ما کالاها را نه برای فایده‌شان می‌خریم و نه برای شأن نمادین‌شان. ما آنها را برای تجربه‌ای که عرضه می‌کنند می‌خریم؛ ما آنها را مصرف می‌کنیم تا زندگی‌هایمان را معنادار کنیم. مصرف‌کردن باید کیفیت زندگی را حفظ کند. زمان مصرف باید «زمان کیفی» باشد -نه نوعی زمان از‌خود‌بیگانگی، نه نوعی زمان تقلید الگوهایی که از سوی جامعه بر ما تحمیل شده و ترس از اینکه نتوانیم چشم‌وهم‌چشمی کنیم.

  • روسو ۱۳۹۲-۱۱-۰۷ ۱۰:۲۳

    مایکل راث؛

    میراث روسو

    میراث روسو طولانی و عمیق است. او بنیان‌گذار شیوه‌­ای از تفکر است که جامعه‌ی معاصر خویش را به چالش می‌­کشد تا آنجا که اعلام می­‌کند پویایی­‌هایی که می­‌بینیم و آن­ها را پیشرفت می­‌دانیم در واقع چیزی جز فساد نیستند. او دولت را مسئول حفاظت از نابرابری بزرگ‌تر می‌­داند و بر این باور است که پوچی و ریاکاری اجازه نمی­‌دهند ما انسان­‌ها را آن‌گونه که واقعاً هستند، بشناسیم.

  • تکنولوژی ۱۳۹۲-۱۱-۰۳ ۱۰:۱۵

    هنری فارل؛

    روشنفکران تکنولوژی

    آن‌ها شاید جدی‌تر به این فکر کنند که چگونه تکنولوژی در حال تغییر سیاست است. مناظرات جاری هنوز تحت سلطه‌ی مباحثات بیهوده بین هواخواهانی است که باور دارند اینترنت مدل بهتري برای دموکراسی ریشه‌ای است و شک‌گرایانی که ادعا می‌کنند اینترنت بهترین دوست دیکتاتور است.

  • سورن کییر کگارد ۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۰۹:۱۵

    مریلین گای‌پیتی؛

    اندیشه‎ی کی‌یر کگور درباره‌ی عقلانیت

    یکی از دریافت‌های اساسی ما این است که -حداقل گاهی اوقات- میان تفاسیر رقیب از هستی انسانی دست به انتخاب می‌زنیم و این انتخاب‌ها به خاطر دلایلی است که به باور ما دلایل محکم و حتی قاطع هستند. این جستار طرحی کلی برای نظریه‌ی عقلانیتی فراهم می‌کند که به کمک آن می‌توان به این برداشت اساسی معنا بخشید.

  • گونار میردال ۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۲:۰۸

    گونار میردال؛

    توسعه چیست؟

    از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، کتاب‌های مربوط به مسئله‌ی توسعه‎ی کشورهاي توسعه‌نیافته، شامل بخش‌هایی مقدماتی می‌شده‌اند که درباره‌ی آنچه می‌بایست از توسعه‌نیافته، درحال‌توسعه یا سایر تعابیر سیاست‌مدارانه فهمیده شود و اساسی‌تر از آن، آنچه «توسعه‎ی» چنان کشوري معنا می‌دهد، بحث می‌کرده‌اند. که اغلب نتیجه گرفته می‌شد که تعریفی کاملاً رضایت‌بخش قابل ارائه نیست

  • روسو ۱۳۹۲-۱۰-۰۱ ۱۱:۵۷

    مایکل راث؛

    روسو و منشأ نابرابری

    این مسئله بسیار مهم است که برای روسو، ترحم مقدم بر تفکر است. ما به دلیل فکر کردن به رنج­های دیگران نیست که به آن­ها اهمیت می ­دهیم، ما بر اثر یک واکنش غریزی و طبیعی به رنج­های دیگران اهمیت می­دهیم. پس احساس ترحم و دل‌سوزی وابسته به ارزیابی ما از وضعیت فردی که رنج می ­کشد، نیست. این واقعیت که دیگران رنج می­ کشند همه‎ی آن چیزی است که ما نیاز داریم بدانیم تا احساس طبیعی و غریزی ترحم فعال شود.

  • عبدالله کوثری ۱۳۹۲-۰۹-۱۹ ۰۹:۴۷

    صوت/ حرکت ترجمه در ایران

    عبدالله کوثری

  • حقوق ۱۳۹۲-۰۹-۱۱ ۰۹:۴۵

    برایان لیتر / الکس لنگیناس؛

    روش‎شناسی فلسفه‎ی حقوق

    فلسفه‎ی‎ حقوق –به طور خاص در دنیاي انگلوساکسون و به نحو رو به رشدي در فضاي خارج از آن براي بیش از نیم قرن– تحت سیطره‌ی نوشته‎ی هارت تحت عنوان «مفهوم حقوق» (1961) قرار داشته است. این مقاله درصدد آن است تا با بررسی روش‎شناسی فلسفه‎ی حقوق هارت، در نقاط ضعف و قوت روش‎شناسی فلسفه‎ی حقوق در قرن اخیر مداقه کند.