شناسهٔ خبر: 22262 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرفورمنسی که در اعتراض به جنایات داعش برگزار می‌شود

نشست خبری پرفورمنس موسیقایی نمایشی «تناهنگ» یکشنبه سی ام شهریور ماه با حضور عوامل اجرایی این اثر هنری در سالن مشاهیر تئاتر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  هانیبال یوسف آهنگساز و نوازنده پیانو این پرفورمنس موسیقایی در ابتدای این نشست خبری گفت: پرفورمنس « تناهنگ» یا دوئت پیانو و بدن ایده ای بود که از سال گذشته در ذهن من بعد از اجرای پرفورمنسی که در موزه هنرهای معاصر داشتم به وجود آمد و من تصمیم گرفتم به دلیل حس بسیار خوبی که از پرفورمنس موسیقی و نقاشی گرفتم فضای مورد نظرم را این بار با هنر نمایش تجربه کنم.

وی ادامه داد: فارغ از مساله ای که به آن اشاره کردم همواره به عنوان یک آهنگساز دوست داشتم به شکل رهاتر و خارج از چارچوب یک تالار مسقف کنسرتی را اجرا کنم که بتوانم در آنجا در یک مواجه نفس به نفس با تماشاگر به صورت زنده بداهه نوازی داشته باشم و اتفاقا همین دید باعث شد که این جریان ذهنی را با هنرهایی چون نقاشی تجربه کنم و انصافا هم تجربه بسیار شیرینی بود که در آن سه ساعتی که برنامه اجرا می کردم واقعا از این جریان کاری لذت می بردم.

یوسف افزود: بعد از این تجربه بود که با یاسر خاسب ایده ام را مطرح کردم و خوشبختانه او هم موافقت خود را برای اجرای یک دوئت «پیانو و بدن» اعلام کرد که شما نتیجه آن را در پرفورمنس خیابانی تناهنگ خواهید دید. البته در ابتدا قرار بود این پروژه در حمایت از بیماری های خاص اجرا شود اما این اتفاق عملی نشد اما وقتی جریان داعش به وجود آمد من با دیدن ویدئوهای این گروه به شدت ناراحت می شدم و احساس می کردم که به عنوان یک انسان باید قدمی بردارم بنابراین تصمیم گرفتم پرفورمنسی را طراحی کنم تا بتوانم در قالب یک حرکت هنری پیرامون این جنایات مواضع خودم به عنوان یک هنرمند را اعلام کنم.

این آهنگساز در ادامه این نشست خبری توضیح داد: فضایی که به همراه یاسر خاسب برای اجرا در نظر گرفته ایم یک فضای اجرایی بر اساس بداهه نوازی در قالب یک اثر مدرن است که با توجه به علاقه ای که من به موسیقی شرق دارم سعی کردم در این فضا و با استفاده از موسیقی آشوری تجربه متفاوتی را به مخاطب ارائه دهم و تصور می کنم با کارهایی که تاکنون انجام دادم کمی متفاوت تر خواهد بود کما اینکه اجرای در فضای باز آن هم در قالب یک تجربه موسیقایی نمایشی می تواند برای مخاطبان کارهای ما اثر متفاوتی به حساب آید.

یوسف در پایان صحبتهای خود تصریح کرد: اینکه می توانیم این بار در دل مردم حضور داشته باشیم برای من واقعا احساس خوبی است چرا که این اجرا با توجه به اجرای در فضای باز و رایگان بودن آن می تواند یکی از جذاب ترین و بهترین اجراهایی باشد که تاکنون آن را تجریه کرده بودم و امیدوارم بتوانیم بر اساس آنچه در ذهن خود داریم برنامه قابل قبولی را به مخاطب ارائه دهیم.

یاسر خاسب بازیگر پرفورمنس موسیقایی نمایشی «تناهنگ» نیز در این نشست خبری گفت: هنوز به طور کامل هیچکدام از ما نمی دانیم که می خواهیم روز اجرا چه کاری را انجام دهیم چرا که این پروژه از آن پروژه هایی است که تا لحظه آخر هم ممکن است اتفاقات تازه ای در آن روی دهد. البته ما براساس شناخت و توانایی هایی که از یکدیگر داریم کارهای خود را به نتیجه می رسانیم تا هرکسی ساز خودش را نزند. موسیقی من موسیقی بدن است و این دو موسیقی که از جانب هانیبال و من به سمت تماشاگر پرتاب می شود می تواند برای تماشاگران جذاب باشد.

وی تاکید کرد: ما در اجرای این پرفورمنس توافق کردیم که حواسمان به یکدیگر جمع باشد تا در زمان بده بستان ها فضا طوری برای مخاطب طراحی شود که بتواند شاهد یک اثر هماهنگ و جذاب از آن چیزی که موضوع نمایش است باشد. البته که موسیقی و نوازندگی هانیبال بسیار متفاوت تر از شیوه اجرایی کارهای من است چرا که من با لطافت کاری ندارم. اتفاقا همین موضوع است که کار را برای من جذاب تر می کند و در اجرای یک کار بداهه به کمک من می آید.

داود پوریان رییس انجمن بانوان آشوری شامیرام که به عنوان اسپانسر در این پروژه حضور دارد در نشست خبری پرفورمنس موسیقایی نمایشی «تناهنگ» گفت: ما انجمنی هستیم که اغلب به کارهای فرهنگی می پردازد. به همین منظور وقتی متوجه شدیم هانیبال یوسف به عنوان یک هنرمند آشوری تصمیم به اجرای یک اثر نمایشی موسیقایی در اعتراض به نسل کشی و جنایات گروه داعش است با او همراه شدیم.

وی گفت: این پروژه از نظر ما پروژه ای است که پیام انسانی دارد و به نظر من حامل پیامی است که اعتراض و یا نشان دادن انزجاری است که نسبت به یک واقعه و جنایت انسانی رخ داده است.

شهرام نوشیر مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی هم در این نشست گفت: به نظر من کاری که هانیبال یوسف و یاسر خاسب انجام داده اند موضوعی است که تاکنون کمتر شاهد اجرای آن در محوطه های باز بوده ایم و به اعتقاد من این یک جسارت هنری است که هنرمند با وجود امکانی که تالار به او می دهد اما می آید و در یک فضای باز قابل ریسک اثر خود را به مخاطب ارائه می دهد.

پرفورمنس تناهنگ با موضوع اعتراض به نسل کشی و جنایات گروه داعش جمعه چهارم مهر ماه ساعت 17 در فضای باز مجموعه تئاتر شهر با هنرمندی هانیبال یوسف و یاسر خاسب اجرا می شود.

نظر شما