شناسهٔ خبر: 13654 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شماره سی و چهارم مهرنامه

مهرنامه شماره 34 ماه‎نامه خبری تحلیلی ویژه نوروز 1393 مهرنامه با محوریت عرصه تاریخ اندیشه در 500 صفحه منتشر شد.

فرهنگ امروز: کار مهرنامه با نقد علوم انسانی آغاز شد. نه به آن شیوه که در محکمه‎های قضایی شروع شد. کار مهرنامه این بود که بازسازی علوم انسانی را از برخورد امنیتی خارج کند و آن را به مسئله‎ای فکری بدل کند. واقعیت این بود که علوم انسانی در دهه 80 بیش از علوم دیگر مورد توجه جامعه‎ی ایرانی قرار گرفت. مهم‎ترین مسئله «علوم انسانی» هماوردی نظری آن با «ایدئولوژی اسلامی» بود. ظاهرا سده‎هاست که «حوزه»های فکر دینی تضاد و تعارضی با علوم دقیقه احساس نمی‎کنند؛ اما با علوم ظنی چرا، به خصوص آنکه از غرب به شرق آمده باشند.

این ماهنامه به 14 بخش تقسیم شده است که در تازه‎های اندیشه گزارشی از سخنرانی رئیس جمهور در جمع روزنامه نگاران در باب دفاع از آزادی مطبوعات است. درباره روشنفکری دینی  و والرشتاین و سرمایه‎داری نیز پرداخته است. مهرنامه در پرونده ویژه خود به تکنوکراسی جاده صاف کن می‎پردازد و در پرونده‎ای در باب نوسازی در حزب کارگزاران سازندگی، به گفت‎وگو با صادق زیبا کلام، سید جواد طباطبایی، غلامحسین کرباسچی و... می‎پردازد.

به جهان به عنوان برادر بزرگ‎تر، با الهه کولایی، احمد نقیب زاده و... درباره پرونده‎ای درباره تحولات اخیر در کشور اوکراین به گفت‎وگو پرداخته است. مهرنامه در بخش جهان به قدیس چپ، و پرونده‎ای درباره فراز و فرود واتیکان در دنیای لیبرال در گفت‎وگویی با محمد مسجد جامعی و مصطفی بروجردی و ...پرداخته است. همچنین مهرنامه اقتصاد و معجزات تجارت آزاد؛ پروندهای درباره الزامات اقتصادهای نوظهور، جامعه زبان مادری یا خانه پدری؛ پرونده‎ای درباره تصمیم دولت مبتنی بر آموزش زبان‎های مادری، حقوق شهروندی بر شانه‎های حقوق بشر؛ پرونده‎ای درباره نسبت حقوق بشر و حقوق شهروندی را نیز مطرح کرده و به مصاحبه‎ با صاحب‎نظران می‎پردازد.

مهرنامه در بخش اندیشه به استقبال نو اندیشی دینی در مغرب اسلامی، در دیدگاه صادق آئینه‎وند، سید صادق حقیقت، سید علی میرموسوی و ...می‎رود. تاریخ با پرونده‎ای درباره حسینیه ارشاد به بهانه درگذشت ناصر میناچی به چالش کشیده می‎شود. همچنین گفت‎وگو با حاتمیکیا؛ مسیح در پاوه را در فیلم «چ» به ارمغان می‎آورد. در انتها مهرنامه با پرونده‎ای درباره این سوال که برترین دانشمند جهان کیست، بسته می‎شود.

در بخش تازه‎های اندیشه مهرنامه طی گزارشی به تمایز روشنفکری دینی از نواندیشی دینی، جدال سیاسی یا جدل فکری پرداخته است. در این گزارش گفت‎وگوی مصطفی ملکیان که در 29 بهمن در سایت «فرهنگ امروز» منتشر شده بود،  بررسی شده است. پاسخ‎هایی از جانب سروش و شبستری نیز ارائه می‎شود و سروش می‎گوید مرزکشی میان تعبد و تعقل ناممکن است. مجتهد شبستری نیز می‎گوید کلی‎گویی ضرر اخلاقی دارد. از جمله دیگر کسانی که به صحبت‎های ملکیان واکنش نشان دادند، عبدالعلی بازرگان و محمود صدری بودند. بازرگان می‎گوید: ملکیان در نقد تاریخی با روشنفکری دینی تفاوتی ندارد. صدری نیز می‎گوید: ملکیان در نقد روشنفکر دینی با روشنفکران تفاوتی ندارد. این پرونده را می‎توانید از صفحه 58 تا 61 شماره 34 مهرنامه دنبال کنید.

نظر شما