کل اخبار:891
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۱۶:۰۰
قانعبصیری: کتاب «غربزدگی» تکنولوژی و توسعه را از ادبیات روشنفکری ایران خارج کرد/ پیامد اثر آلآحمد قهرمان شدن لمپنها بود
محسن قانعبصیری مولف «غربزدگی بستهبندی نوستالژیک تاریخی» میگوید: کتاب «غربزدگی» آلاحمد تکنولوژی و توسعه را از ادبیات روشنفکری ایران خارج و زبان را از یک عنصر ارتباطی به یک نیروی پوشاننده تبدیل کرد. از سوی دیگر در نتیجه بازگشت به گذشته و سنتها که در غربزدگی مطرح میشود، لمپن از ضدقهرمان به قهرمان تبدیل شد و جاهل بودن ارزش پیدا کرد.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۸ ۱۵:۴۰
انتقاد متخصصان ادبیات کودک بریتانیا از کاهش خلاقیت و ازدحام شخصیتهای فانتزی
متخصصان کتاب معتقدند آثار ادبیات کودک بریتانیا سالهاست دچار کمی خلاقیت شده است و بیشتر نویسندگان سعی در ارائه آثار تخیلی و فانتزی دارند. این گروه نویسندگان از همکاران خود خواستند خلاقیت بیشتری در نوشتههایشان به کار گیرند.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۶ ۱۳:۴۰
مصطفی ذاکری، استاد زبان و ادبیات فارسی درگذشت
مصطفی ذاکری، پژوهشگر و مدرس زبان و ادبیات فارسی صبح امروز (۵ تیرماه) بر اثر ایست قلبی درگذشت.
-
۱۳۹۵-۰۳-۳۱ ۱۷:۴۰
عشیری از پایهگذاران ژانر پلیسی در ایران بود
مهرداد مراد میگوید زنده یاد امیر عشیری از پایه گذاران ژانر ادبیات پلیسی در ایران است که ۵۰ کتاب پلیسی و جاسوسی از خود به جا گذاشته است.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۳:۲۰
فیروز حریرچی درگذشت
فیروز حریرچی چهره ماندگار و استاد زبان و ادبیات عرب از دنیا رفت.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۲ ۱۵:۲۰
«زوکرمن رهیده از بند» به حرف آمد/ روایتی از تقابل ادبیات و زندگی
رمانی تازه از فلیپ راث با عنوان «زوکر من رهیده از بند» با ترجمه سهیل سمی در ایران منتشر شد.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۲ ۱۱:۴۰
«زوکرمن رهیده از بند» به حرف آمد/ روایتی از تقابل ادبیات و زندگی
رمانی تازه از فلیپ راث با عنوان «زوکر من رهیده از بند» با ترجمه سهیل سمی در ایران منتشر شد.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۷:۰۰
ادبیات ما مناسبت زده است و شاعرانمان ناتوان از خلق تحول
ابوالقاسم حسینجانی میگوید زبان و ادبیاتی كه ما داریم، مناسبتزده است و شاعر عمیقی كه بخواهد تحول ایجاد كند و محرومیتی را از بین ببرد و مشكلی را حل كند، نداریم.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۴:۴۹
گذار روزگار
رومن گاری
این اثر گفتگویی است با رومن گاری، چند ماه قبل از مرگ نابههنگام او.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۴۰
تکرار نامکرر زندگی/ تأملی کوتاه بر جویس با نگاه به «اولیس جویس، عصاره داستانی»
کار جویس شباهتی به تولید فیلم دارد. گفته میشود جویس فصلهای مختلف رمان را یکی پس از دیگری ننوشت و در آن واحد در برشهای مختلف کتاب به کار پرداخت. این روش در ساختن فیلم مرسوم است. علاوه بر آن جویس با سرگئی آیزنشتاین، کارگردان فرمالیست روسی نیز برای تهیه فیلم یا گفتوگو و مشاوره در ارتباط بود.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۲۰
معمای ایزابل آرچر/ ارزیابی مجدد «کنش روایی»
مهمتر از آنکه در داستاننویسی ایرانی یا تلقی رایج از آن مصداقهایی اینچنین بیابیم يا نیابیم، مسأله بر سر دریافتی از داستاننویسی است که هر قدر هم به ادبیات مدرن ارجاع میدهد و نقل قول میآورد، باز هم نمیتواند احساس تازهای خلق کند.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۱۷
از قلم و رقم نويسنده/ درآمدی بر كتاب «سبك» و ادبيات بی سبك
اينكه ادبيات ما خوانده نميشود افسانه است. افسانهاي كه جريان غالبِ بيرمق داستاننويسي ما ساخته و پرداخته تا ادبيات ميانمايه را به مخاطبان اندكش قالب كند. اين ادعا البته، بيمخاطبماندن و تيراژ ناچيز داستانهاي ايراني اخير را رد نميكند.
-
۱۳۹۵-۰۳-۰۵ ۱۵:۰۰
ساختارگرای توبهکار/ یادداشتی درباره «ادبیات در مخاطره» تزوتان تودوروف
«ادبیات در مخاطره» کتاب موجز و درعینحال صریح تزوتان تودوروف - نظریهپرداز و منتقد ادبی بلغاریتبار- که محمدمهدی شجاعی اخیرا آن را به فارسی ترجمه کرده است، با زبانی شیوا از ذهن نقادی حکایت میکند که میتواند برخلاف چارچوب نظریاش، قلمرو تحقیقاتی خود - ادبیات- را از چشماندازی متفاوت بررسی کند. از قضا همین زبان شیوا و ذهن نقاد، که ظاهرا قوت پژوهشگر و منتقد به شمار میآید، در این نمونه خاص به شکل نوعی بنبست درآمده است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۰:۲۰
رومن گاری تاس بازی میکند/ بهمناسبت انتشار «اوضاع در ارتفاعات کلیمانجارو روبهراه است»
«بازی» در داستانها و زندگی رومن گاری «نقش» ایفا میکند. مقصود از بازی استعارهای است برای روندی پویا و خلاق همراه با هیجان و ماجرا که بر بنیان ثابت و مدار معین استوار نیست، علاوه بر آن «بازی» همواره از حیطه اخلاق و منطق دور باقی میماند.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۱۲:۲۰
ادبيات تنها رمان نيست/ روایت عبدالله کوثری از کریستوفر دومینگز فوئنتس و ادبیات آمریکایلاتین
کوثری همصدا با فوئنتس معتقد است «آنچه را تاریخ ناگفته میگذارد، رمان بازمیگوید.» این باور در توجه کوثری به مقوله تاریخ و آثاری که در این زمینه ترجمه کرده نیز مشهود است. سرآخر اینکه اینهمه تنها بخشی از تلاشِ کوثری در شناساندن ادبیات آمریکایلاتین به مخاطب ایرانی بوده است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۴:۴۰
نگاهی به برخی از پرفروشهای ادبیات در نمایشگاه بیستونهم
ایبنا در گزارشی به بررسی پرفروشترین کتابهای حوزه ادبیات در بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران پرداخته است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۵ ۱۵:۴۰
سلسله نشستهای نقد کتاب در دانشگاهها برگزار می شود
شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با همکاری دانشگاه پیام نور سلسله نشستهای نقد کتاب در دانشگاههای سراسر کشور با عنوان تحقیق در معانی و بیان و فنون ادب فارسی برگزار می کند.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۲ ۱۲:۵۹
میرصادقی: ادبیات آرمانگرای ایران به فردیت گرایش پیدا کردهاست
جمال میرصادقی، داستاننویس مطرح کشورمان در بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: تا قبل از انقلاب اسلامی ادبیات ما آرمانگرا بود و سعی داشت زندگی مردم را تغییر دهد و اکثر نویسندگان خود را فدای فرهنگ و جامعه میکردند، اما رفتهرفته ادبیات از مسیر خودش خارج شد و به سمت فردیت رفت.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۰:۲۴
اعتماد به نفس ندارم/ گفتوگو با ماريو بارگاس يوسا
شجاعت، برتري موجودات فاني، چيزي است كه ميتوان وجه بارز برنده جايزه نوبل ادبيات ماريو بارگاس يوسا دانست. نويسندهاي با روحيهاي متمايز كه نسبت به هر فعاليتي از خودگذشتگي دارد. با داشتن هدف زندگي منضبط؛ همانگونه كه ضرورت زندگي ادبيات است، زماني كه شرايط ايجاب كند دست به عمل بزند از هيچ چيز اجتناب نميكند.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۵ ۱۴:۴۰
شکلهای زندگی: به مناسبت انتشار کتاب «چگونه ادبیات بخوانیم»
ایگلتون اگرچه با اسطورهزدايی از متن ادبی آنها را در جهت هدف حقیقیشان كه تغيير وضع موجود است، قرار ميدهد، اما بهرغم اسطورهزدايي شأنِ متن ادبی را حفظ کرده و بر پتانسیل عظیم آن تأکید میکند. ایگلتون اهمیت سیاست و اهمیت زیباییشنایی متن ادبی را توامان و یکجا لحاظ میکند.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۵ ۱۴:۰۰
غرقشدن در خشکی/ مواجهه نیروهای بَری و بحری در ادبیات مدرن ایران
ادبیات رسمی ایران، برحسب نیروهای واکنشگر حاضر در صحنه، از بازگویی رو در رویی سیرنها با اولیسهای پارسیگوی سر باز میزند. آیا میتوان به طرح این فرضیه پرداخت که ادبیات مدرن ایران با تصوری دریایی از خشکی شکل گرفته است؟ و در ادامه آیا میتوان از برخوردی سخن گفت که نیروهای بَری را بر آن میدارد تا نیروهای بحری را مطیع و منقاد خود کند؟
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۳ ۰۹:۰۷
خطر محدود شدن دایره تولید و تحقیق ادبیات ما را تهدید میکند
حسن ذوالفقاری معتقد است یکی از نقاط ضعف و نقصان در جریانشناسی شعر و داستان بعد از انقلاب این است که جوانها اطلاعات کمی از گذشته این ادبیات و جریانشناسی آن دارند.
-
۱۳۹۴-۱۲-۲۶ ۰۹:۵۹
بسته پیشنهادی کتاب فرهنگ امروز؛
راهنمای کتابخوانی نورورزی
فرهنگ امروز به روال سال های پیش در ایام تعطیلات بسته پیشنهادی کتاب خود را برای مطالعه اهالی علوم انسانی پیشنهاد میدهد. امسال این کتابها نه از زبان تحریربه فرهنگ امروز بلکه از طریق برخی اساتید دانشگاهی علوم انسانی پیشنهاد داده می شود.
-
۱۳۹۴-۱۲-۲۵ ۰۹:۰۲
تاملی در باب تراژدی یونانی؛
روی سخن شاعر تراژدی با همگان است، با همگان، جز مردگان
آندره بونار اشاره میکند که رسالت تراژدی یونانی این است که به بشر نوید آزادی دهد و این همان راز ماندگاری آنهاست؛ انسانیت را در ذات ما رشد میدهند و بدینسان با سماجت و یورشی تهورآمیز ارزشهای انسانی را پاس میدارد. شاعر تراژدیاش را برای هریک از ما نوشته است و خواسته دستمان را بگیرد و یاریمان دهد تا راه دردناک زندگی را بپوییم و بپیماییم؛ و این درد او و درد ما و درد همهی انسانهاست.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۸ ۱۴:۱۵
برنده «بوکر» در میان نامزدهای جایزه ادبیات زنان
جایزه ادبیات داستانی زنان «بیلیز» انگلیس اسامی ۲۰ نامزد اولیهاش را اعلام کرد.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۷ ۱۴:۱۵
امبرتو اكو: نابغه پستمدرنِ قرونوسطايي
اكو نابغه غريبي بود. چه كسي را سراغ داريم كه در حوزه نظريهپردازي و خلق ادبي تا اين حد همسنگ اهميت داشته باشد؟ كسي كه هم يك نظريهپرداز طراز اول باشد و هم يك داستاننويس درجه يك.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۷ ۰۹:۱۵
هشتادمین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ
هشتادمین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ با عنوان «جامعه شناسی و انسان شناسی ادبیات» برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۶ ۱۲:۴۵
راهاندازی دکترای «ادبیات کودک»
«ادبیات کودک» به عنوان رشتهای مستقل صاحب کرسی دانشگاهی در مقطع دکترا میشود.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۳:۱۵
زیباشناسی اندیشه در فضای عدم قطعیت
«نقد زیباشناختی» که اساس هنر و ادبیات را تشکیل میدهد، از همینجا و با همین قاعده روششناختی شکل میگیرد؛ قاعدهای که هرگز به کلیشه تبدیل نشده و مانع خلاقیت آزاد هنرمند نمیشود؛ قاعدهای که حاصل روانشدن اندیشه در اثر ادبی و هنری است، قاعدهای که ناظر است بر اینکه هر «اتفاق زیباشناختی» در خلق اثر هنری، همچنان بدون اطلاع خالق اثر روی میدهد و خلق میشود.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۲:۳۰
«جذبه» از نگاه مولانا
استاد ادبیات و عرفان دانشگاه اصفهان گفت: ««جذبه» برای مولوی از چنان اهمیتی برخوردار است که از نظر او نیل به مقصود اصلی جز با جذبه الهی حاصل نمیشود.