کل اخبار:128
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۱ ۱۶:۰۰
سه حلقه بررسی اندیشههای هابرماس در ایران از دیدگاه قانعیراد
محمد امین قانعیراد در نشست نقد و بررسی کتابش با عنوان«هابرماس و روشنفکران ایرانی»، از تلاشش برای بررسی سه حلقهای که در ایران از اندیشههای هابرماس استفادهکردهاند، سخن گفت؛ حلقه اندیشمندان مرکز تحقیقات استراتژیک، حلقه ارغنون و حلقه اندیشمندان مقیم خارج از کشور.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۰ ۱۰:۲۰
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی: وزیر ارشاد زمینه را برای مشارکت نخبگان فراهم کند
رئیس سابق انجمن جامعهشناسی ایران گفت: متاسفانه نخبگان فرهنگی به نوعی انفعال و بیتفاوتی دچار شدهاند و باید آنها را بهنحوی با نیازهای اجتماعی و فرهنگی کشور آشتی داد.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۰ ۰۹:۰۲
گزارشی از سمینار «امر اجتماعی چیست؟» (۱) ؛
قبض و بسط جامعه
به هنگام اندیشیدن به امر اجتماعی یکی از آغازگاههای نامناسب که به طرح معماهای لاینحل و اتلاف وقت منجر میشود، فرد است، خواه به معنای زیستشناختی و روانشناختی و خواه در مقام فاعل شناسایی یا خاستگاه مطلق اندیشه و عمل در معنای مورد نظر دکارت. وقتی با فرد منزوی شروع میکنیم، با معمای لاینحل دیگران یا اگوهای دیگر مواجه میشویم و کارمان به فلسفهبافیهای بیسرانجام میانجامد و از اندیشیدن به امر اجتماعی بازمیمانیم.
-
۱۳۹۵/۰۷/۲۸
نگاه انتقادی محمد امین قانعیراد به وضعیت نشر علوم انسانی؛
نویسنده باشم یا استاد محترم دانشگاه!
اگر دوگانه دولت و مردم را در نظر بگیریم، کتابی که نوشته میشود یا باید به نیازهای بخش دولت پاسخ دهد یا به نیازهای مردم. پیشتر گفتم که نویسندگان به دلیل هویت مقاومتی که دارند فاقد دیالوگ با دولت- به مفهوم کلی آن- شدهاند یعنی تعامل آنها با مسائل دولت بسیار ناچیز است. از سوی دیگر، برخی از دانشگاهیان و پژوهشگران دور و بر دولت هستند و هر کاری او بخواهد در ازای دریافت پول انجام میدهند. برای آنها مهم نیست مسالهای که دولت مطرح کرده درست است یا غلط زیرا فقط به عنوان یک بازار به آن نگاه میکنند. به عبارت دیگر، در این شرایط یک بازار پژوهشی فاسد نیز رواج پیدا کرده است.
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۱۵:۰۰
آزاد ارمکی: رقبای توسلی به جای آثارش، شخصیتش را نقد کردند/ قانعیراد: توسلی افکارش را نمیفروشد!
آزاد ارمکی در نشست «کنشگری علمی و مدیریتی غلامعباس توسلی» گفت: رقبای توسلی بیش از آنکه به او خدمت کنند به او خیانت میکنند بدین معنی که به جای نقد متن و آثار او شخصیتش را نقد میکنند. قانعی راد نیز تاکید کرد توسلی با اینکه پستهای دولتی متعددی دارد اما اسیر نوکرصفتی نمیشود و اندیشهها و ایدههای خودش را نمیفروشد.
-
۱۳۹۵-۰۶-۳۱ ۱۶:۴۰
اندکی در فهم پذیر بودن مسئله ایران/ دو دستگاه آگاهی در ایران
رحیم محمدی و محمد امین قانعی راد در یادداشت هایی که در پی هم آمده اند به فهم پذیری یا فهم ناپذیر بودن مسئله در جامعه ایران پرداخته اند.
-
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۰۹:۴۱
نگاهی به کتاب «هابرماس و روشنفکران ایرانی»/ محمدامین قانعیراد؛
دویدن بین نظریه و سیاست روزمره
برای روشنفکران دینی مفاهیم و مقولات حوزهی عمومی، عقلانیت، تفاهمی جدی و جاذب بود. حوزهی عمومی گسترهای را برای رویارویی انسانهای ناطق فراهم میساخت و دریچهای را برای حل مسئلهی دموکراسی در ایران میگشود... رویکرد اصلاحطلبان نسبت به اندیشههای هابرماس نه صرفاً کاربرد خام و انفعالی آن اندیشهها، بلکه با مصرف خلاقانهی آنها همراه بود. حجاریان بر برخی از تفاوتهای اندیشههای هابرماس با شرایط ایران وقوف دارد و به این تمایزها تأکید میکند.
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۱۴:۳۸
هابرماس و ابژههای ایرانی
«هابرماس و روشنفکران ایرانی» مجموعه گفتوگوهای علی پایا و محمدامین قانعیراد با ١٦ روشنفکر ایرانی ازجمله شاهرخ حقیقی، محمدرضا نیکفر، حسین بشیریه، یوسف اباذری، مراد فرهادپور، حسینعلی نوذری، مسعود پدرام و سعید حجاریان درباره آرا و اندیشههای متفکر شهیر آلمانی، یورگن هابرماس و نوع و نحوه یادگیری و اثرپذیری این روشنفکران از برخی جنبهها و ابعاد تفکرات فلسفی و اجتماعی و سیاسی اوست.
-
۱۳۹۵-۰۴-۲۲ ۱۷:۰۰
كنشی برای بازنمایی مشكلات شهری/گفتار محمدامین قانعیراد درباره خودكشی شهری
در برخورد با مساله خودكشیهای شهری چه باید كرد؟ طبق تحلیلهایی كه تاكنون ارایه شد، متوجه شدیم كه این اختلال بیشتر اجتماعی است تا اختلال روانی. یعنی شرایطی كه جامعه موقعیتهایی را میآفریند كه دارای خشونتهای نمادین هستند و با شهروندان همدلی صورت نمیگیرد.
-
۱۳۹۵-۰۴-۱۹ ۰۹:۵۷
گزارشی از سخنان محمد امين قانعیراد درنشست «نوجوان و جوان دهه ٨٠»؛
فوران نوجوانی
حركت این نسل، نشان داد كه با خلأ معنا روبهرو است، تمایل دارد كه در عرصه عمومی مشاركت داشته باشد، به معاشرتپذیری، به بیرون بودگی و به حضور در فضای عمومی توجه و نیاز دارد. آنها تا حدی احساس ناامنی میكنند كه ممكن است ناامنی روانشناختی باشد زیرا این نسل آزادتر و داناتر شده و افق زندگی بازتری پیدا كرده است، همچنین امكان انتخاب بیشتری دارند اما در عین حال معیارهای كمتری برای انتخاب كردن دارند و نمیدانند چه چیزی را باید انتخاب كنند.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۱ ۱۷:۴۰
کارگاه آموزشی بینش جامعه شناختی از میلز تا بوروی
کارگاه آموزشی بینش جامعه شناختی از میلز تا بوروی به همت مرکز آموزش های تخصصی و جامعه محور انجمن جامعه شناسی ایران با حضور محمدامین قانعی راد برگزار می شود.
-
۱۳۹۵-۰۳-۳۰ ۰۹:۳۵
گزارشی از سخنرانی محمدامین قانعیراد در نشست «تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن» (۳)؛
جامعهشناسی در پرتو کینه روشنفکران
بنابراین، برخلاف الگوی امریکایی و فرانسوی، جامعهشناسان در ایران هیچگاه نتوانستند با توسعه آنطور که باید و شاید پیوند بخورند، بلکه بیشتر ناقد توسعه بودند. حتی احسان نراقی، هیچگاه با رژیم شاه و با غرب عقد اخوت نبستند، فقط جلال آلاحمد نبود که غربگرایی را نقد میکرد، نراقی هم به این کار مبادرت میورزید. جامعهشناسی در سال ۱۳۵۷ را باید در پرتوی کینهای که در شرایط پساشکست در دل روشنفکران کشور نسبت به امریکا و پهلوی وجود داشت، نگریست.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۱۵:۴۵
يادگيری؛ پايدارترين توسعه/گزارشی از همايش توسعه پايدار با سخنرانی محمدامين قانعیراد
اينكه شما مرتب تاسيسات جديد بسازيد بدون اينكه از تاسيسات قبلي بهره وري كافي كنيد، ممكن است براي خيليها اين طرحهاي عمراني نان و آب باشد. همين طور فقط بسازيم و بعد اسمش را بگذاريم توسعه! اين كارها بايد حسابشدهتر باشد. اكنون زمان دولت روحاني است كه خودشان ميگويند بياييد مرا نقد بكنيد. اين كارگاه بزرگ با اين درآمد عظيمي كه دارد چند درصد از اين درآمد صرف مطالعات زيستمحيطي، فرهنگي و اجتماعي ميشود؟
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۹:۲۳
گزارشی از نشست «تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن» (۲)؛
بازاریابها از بیرون برای علوم انسانی نسخه نپیچند
در دههی ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ موج اسلامیسازی علوم انسانی را داشتیم. در دههی ۸۰ تا ۹۰ این موج تبدیل به بومیسازی علوم انسانی میشود. در چهار، پنج سال اخیر موج سومی شروع شده که آن ممیزی علوم انسانی با رویکرد فنی-مهندسی است: بحث تجاریسازی، کاربردیسازی و فناوریسازی علوم انسانی.اما بازاریابها از بیرون برای علوم انسانی نسخه نپیچند و خود دانشگاهیان باید بتوانند پاسخی درخور و غیرتبلیغاتی در چارچوب عقلانیت فرهنگی خاص علوم انسانی فراهم آورند.
-
۱۳۹۵-۰۳-۰۹ ۰۹:۳۲
رضا داوری اردکانی/ گزارش نشست «تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن» (۱)؛
گِله از جامعهشناسان
از جامعهشناسان گله دارم چون به این مسئله که در جامعهی ما مطرح شده و لااقل یک وجه آن درست است، فکر نکردهاند؛ آن وجه این است که علوم انسانی موجود بر مبنای دینی استوار نیست. لابد جامعهشناسان فکر میکنند این مسائل مربوط به فلسفه است و ما راجع به مبادی بحث نمیکنیم، بلکه جامعهشناس وظیفه دارد بر روی جامعه بحث کند نه بر مبادی.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۱۶:۲۰
نباید از نظریه بُت ساخت/ ریشه سکولاریسم در ایران علوم انسانی نیست
محمدامین قانعی راد، رئیس انجمن جامعهشناسی ایران گفت: تفکر دینی و تفکر علمی باید حد و مرزشان حفظ شود و این به معنای آن نیست که علم یک امر مادی یا یک امر تجربی یا یک امر دنیایی است.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۱۵:۲۶
نشست «تجاریسازی علوم انسانی؛ فرصتها و تهدیدها» برگزار میشود
نشست تجاریسازی علوم انسانی؛ فرصتها و تهدیدها به همت پژوهشکده فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۰۹:۲۰
روایت قانعی راد از کشمکش های منطقه/ پیشنهاد پیمان وستفالی اسلامی
محمد امین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، در نشست همگرایی دینی و دیپلماسی صلح، راه حل پایان دادن به مناقشات منطقه غرب آسیا را ایجاد پیمان وستفالی اسلامی دانست.
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۶:۳۰
موانع و چالش های مشارکت سیاسی-اجتماعی زنان ایرانی
نشست تحلیل و بررسی راهبردها، موانع و چالش های مشارکت سیاسی-اجتماعی زنان ایرانی در انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد.
-
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۱۰:۴۵
دیوار بین نظریه و تجربه، دیوار بین نخبگان و توده هاست
جلسه دوم درس-گفتگوی «نهاد علم» مدرسه آزادفکری مهاجر در محل سالن کنفرانس پژوهشکده سیاست گذاری علم و فناوری و با پشتیبانی علمی آن برگزار شد.
-
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۹:۰۰
اختلاف نظر قانعی راد و منصوری درباره دانشگاه
نخستین جلسۀ درس-گفتگوی «نهاد علم» با حضور قانعی راد، رییس انجمن جامعه شناسی ایران و منصوری،عضو هيئت علمی دانشكده فيزيك دانشگاه شريف برگزارشد.
-
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۱۴:۲۵
گزارشی از نشست چالشهای جامعه شناختی توسعه؛
توهـم مهنـدسـانه
ما الان تنها توهم مهندسانه توسعه را داریم، یعنی توهم مهندسانه دستبرد در فضا، طبیعت، حیات اجتماعی و فرهنگ؛ بدون اینكه آینهای (نظام دانشی) مقابلش داشته باشد كه به آن نشان دهد چقدر چهرهاش كریه است. ما در این كراهت زندگی میكنیم. تا وقتی كه ما نظام دانش نداشته باشیم و به سمت آن نیز حركت نكنیم، نمیتوانیم آینهای درست كنیم و نشان دهیم كه چه فاجعهای در حال وقوع است و چه راهكارهایی برای آن میتواند وجود داشته باشد.
-
۱۳۹۴-۰۸-۲۷ ۱۲:۱۵
یک استدلال کهنه / محمدامین قانعیراد
مساله دیگر ما این است که در سالهای اخیر رشد اقتصادی نداشتیم و در برخی زمانها رشد اقتصادی ما صفر یا منفی بودهاست، این نشان میدهد که ما در وضع ویژه بهسر میبریم. البته که برای رسیدن به برابری به رشد اقتصادی بالاتری نیاز داریم ولی با توجه به مشکلات زیستمحیطی و ناتوانیهایی که اقتصادی ملی پیدا کرده است، دسترسی به رشد اقتصادی بالا میسر نیست.
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۵:۳۰
قانعیراد: به دانشجوی جامعهشناسی آدرس غلط ندهيد
اينكه كسي به يك جامعهشناس بگويد تو مثلا به ديدگاههاي ارسطو و كانت بايد بازگردي، بيربطگويي است و نشناختن مقام كار جامعهشناس است. اينكه به يك جامعهشناس يا دانشجوي جامعهشناسي بگوييم بايد منطق صوري بداني يا انواع من پنجگانه ملكيان را مبنا قرار دهد، آدرس غلط دادن است. جا
-
۱۳۹۴-۰۸-۰۳ ۱۲:۳۶
نقد محمدامین قانعیراد بر کتاب «دریغ است ایران که ویران شود»/ بخش نخست؛
غلبه تبیین سیاسی بر تبیین جامعهشناختی
. آنچه از تحول اجتماعی در این کتاب میخوانیم این است که استعماری وجود دارد، عمدتاً امریکا و انگلیس که در حال بازی با جامعهی ما هستند و بهجز 2 شخصیت (امام خمینی و آیتالله خامنهای) باقی در این دام افتاده و بازیچه شدهاند. به نظر من تبیینهای ایشان از رخدادهای اجتماعی تبیینهای جامعهشناختی نیست، بلکه تبیینهایی سیاسی است.
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۱ ۰۸:۵۶
نقد و بررسی کتاب «ما و فارابی»/ بخش دوم؛
لزوم مواجههی عقلایی با میراث فکری خود
در «ما و فارابی» منظور این نبود که یک علم هویتی یا جامعهشناسی و علوم انسانی ایرانی-اسلامی و بومی را در برابر جامعهشناسی سکولار غربی قرار دهم، بلکه بحث من این است که ما یک سنت و میراث فکری داریم ... و تا زمانی که با این میراث فکری یک مواجهه منطقی و عقلایی نداشته باشیم و نخواهیم ... آن را مفهومسازی کنیم، ممکن است به گونهای دیگر دوباره برآید، شاید به گونهای نقدنشده ... و گریبان ما را بگیرد.
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۰۹:۱۵
نقد و بررسی کتاب «ما و فارابی»/ بخش نخست؛
لزوم بازسازی علوم در بستر جغرافیای بومی
آن وحدت منی که نویسنده به دنبال آن است در بنیادهای آنتروپولوژی شکل میگیرد.باید ببینیم علوم را چگونه میخواهیم بازسازی بکنیم، علومی که در بستر جغرافیای خودمان شکل گرفته است؛ یعنی بتوانیم خرد کویریمان را توضیح دهیم ... خرد بهاصطلاح عشایریمان را توضیح دهیم، خرد کوهستانیمان را توضیح دهیم. این همان دغدغهای است که جناب میری دارد، اینکه چگونه دانش میتواند در درون ما شکل گیرد؟
-
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۳:۴۰
يك خبر، سه چهره / بحران رسانههای ايرانی، فراگيری شبكههای مجازی و جامعهای درگير وتاثيرپذير
ميگويند رسانههاي ايراني در بحران هستند. ميگويند فراگيري شبكههاي مجازي و دسترسي آزاد به اطلاعات در اين شبكهها، باعث شده رسانههاي ايراني در شرايطي كه هزار و يك مشكل دارند، رقيبي سرسخت و قوي داشته باشند كه آنها را روزبه روز كمرنگتر از ديروز ميكند.
-
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۹:۱۰
رفتارهای بد، محصول ساختارهای اجتماعی است/ ایرانیها تنبل نیستند
جوادی یگانه گفت: در کتاب «چقدر خوبیم ما» مطرح شده که ما تنبل هستیم، اتفاقاً اصلا مردم تنبلی نداریم بلکه سیستم ما را تنبل کرده است. ما چگونه میتوانیم به کسانی که دو یا سه شیفت کار میکنند تنبل بگوئیم؟
-
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۱۰
قانعیراد: چرا در جامعه نسبت به طنز گارد میگیریم؟
محمدامین قانعیراد، رئیس انجمن جامعهشناسی ایران در نشست نقد و بررسی کتاب «چقدر خوبیم ما!» گفت: مولف در کتاب نگاه ذاتگرایانه و غیرتاریخی داشته به همین دلیل تحلیل جامعهشناسی نکرده است. وی همچنین درباره کتاب نخواندن ایرانیها نیز با اغراق سخن میگوید.