علی شریعتی

کل اخبار:151

  • ۱۳۹۵-۰۷-۲۰ ۰۹:۴۰

    شریعتی و تفکر گذشته ما/ نقدی بر کتاب شریعتی و تفکر آینده ما به قلم بیژن عبدالکریمی

    بیژن عبدالکریمی، مؤلف کتاب «شریعتی و تفکر آینده ما»، از مرحوم دکتر شریعتی تمجیدها، تحسین‌ها و ستایش‌هایی واقعاً غلوآمیز کرده است؛ گویی شریعتی همه‌چیز و همه‌کس تاریخ ماست.

  • ۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۱۱:۰۰

    مارتین هایدگر و علی شریعتی در کنار یکدیگر / تقارن ˝دازاین˝ و ˝دیانت˝ در یک کتاب

    در ماه آتی کتابی از سید جواد امیری با عنوان ˝شریعتی و هایدگر˝ منتشر می‌شود.

  • ۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۱۳:۲۰

    «شریعتی و هایدگر» در راه انتشار

    «شریعتی و هایدگر» نوشتئه سیدجواد میری مهرماه روانه کتابفروشی ها می شود.

  • حاتم قادری ۱۳۹۵-۰۵-۰۶ ۱۳:۱۹

    گزارشی از مناظره هاشم آقاجری و حاتم قادری؛

    جدال «خطـابه» و«استخـفاف»/ مناظره‎ای که مشاجره شد

    آقاجری: «آقای دکتر قادری هم به هر حال مخاطبان خود را «گوسفند» نامید. ...من احساس کردم که ایشان دچار نوعی نگرانی شدند که مبادا سخنان من آثار سخن ایشان را خنثی کند. من در این واکنش نوعی ترس دیدم؛ ترسی که همراه با استخفاف و تحقیر مخاطب بود.» قادری: «چرا شما فکر می‌کنید من باید از سخنان شما بترسم یا اینکه چرا اصلا شما کلام من را غیرعلمی می‌نامید؟»

  • ۱۳۹۵-۰۴-۰۶ ۱۷:۰۰

    علي (ع) الگوي انسان كامل/ نشست «علی (ع) در آينه تفكر شريعتی» با حضور احسان شريعتی

    شريعتي در دوره دوم كه به حسينيه ارشاد آمد تاكيد را روي تشيع گذاشت؛ اما اين‌بار نيز متهم به شيعي‌گري افراطي شد. هنوز هم در برخي مناطق از نوع عربستان سعودي او را يك شيعه افراطي مي‌دانند. اما در برخي كشورها مثل تركيه امروز ۹۹ درصد از كتاب‌هاي دكتر شريعتي ترجمه شده و مورداستقبال نيز قرار گرفته و سمينارهايي دايمي برگزار مي‌شود، اما اين جو در ايران نيست. زيرا ارزش‌هاي ديني مواجه با دافعه‌ شده‌اند و متاسفانه ما امروز نسبت به گذشته به شكل پارادوكسيكالي با جامعه‌اي غيرديني‌تر سروكار داريم!

  • ۱۳۹۵-۰۳-۳۱ ۱۰:۲۰

    رستاخیز شریعتی/ شریعتی متهم ردیف اول در دادگاه روشنفكری/ گزارش تکمیلی نشست حاتم قادری، مسعود پدرام و هاشم آقاجری

    شریعتی اصلا فرصت خواندن و تامل نداشت، اصلا تب و تاب او این فرصت را به وی نمی‌داد. اما گونه‌ای بر ما ظاهر می‌شد كه می‌گفت منِ روشنفكر به عنوان آخرین پژوهش و نظر علمی به شما می‌گویم، من آخرین متدهای علمی را دیده‌ام و اكنون این را به شما می‌گویم. اما زهی افسوس! اینگونه نبود.

  • ۱۳۹۵-۰۳-۳۰ ۱۸:۰۰

    دشمنان ضدونقیض شریعتی/ قادری، پدرام، آقاجری

    در گرمای تابستانی آخرین روزهای بهار و در میانه ماه رمضان، بنیاد باران به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی مراسمی با عنوان «شریعتی و دوران ما» برگزار کرد. در این مراسم که شخصیت‌هایی مانند محسن آرمین و ابوالفضل بازرگان حضور داشتند، تمام صندلی‌های سالن تا قبل از شروع جلسه پر شده بود و عده‌ای نیز در گرما در حیاط نشسته بودند. رئیس دولت اصلاحات نیز در پیامی یاد دکتر شریعتی را گرامی داشت. بعد از این پیام کلیپی از سخنرانی معروف دکتر شریعتی با عنوان «آری، اینچنین بود برادر» پخش شد.

  • شریعتی عبدالکریمی ۱۳۹۵-۰۳-۳۰ ۱۵:۲۲

    صوت/ نقد و بررسی کتاب «امت و امامت» دکتر علی شریعتی

    بیژن عبدالکریمی

  • ۱۳۹۵-۰۳-۳۰ ۱۰:۴۰

    شریعتی؛ منتقد دین یا دیانت؟/ معلم اسلام انقلابی

    حسن محدثی و مهدی جمشیدی در بخش دوم میزگرد «مقایسه تطبیقی اندیشه مطهری و شریعتی» که تبدیل به یک مناظره داغ شد، به واکاوی دقیق تر اندیشه شریعتی و تبعات اندیشه های وی پرداختند.

  • ۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۱۸:۰۰

    از ميراث شريعتی عصبانی‌ام/ ميراث شريعتی در گفت‌وگو با احمد نقيب زاده

    چگونه مي‌توان با نگاه امروزي آموزه‌هاي شريعتي - از يك طرف آموزه‌هايي كه همچنان كاربردي و قابل‌دفاع هستند و از سوي ديگر آنهايي كه در فرآيند آزمون و خطا، بحث و نقد و همچنين تجربه نادرستي آنها اثبات شده- را صورتبندي كرد؟

  • ۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۱۶:۲۰

    آزاد ارمکی: تفکر شریعتی منشأ رادیکالیزم دینی نیست/ آثار شریعتی تز انقلابی نمی‌دهد

    تقی آزاد ارمکی می‌گوید تفکری که شریعتی دارد نمی‌تواند منشأ رادیکالیزم دینی باشد چون روشنفکری دینی دغدغه نقد بنیادگرایی، تحجر و رادیکالیسم را دارد. به گفته وی، نمی‌توان از آثار شریعتی استفاده انقلابی کرد بلکه به کمک آثار او می‌توان به این سوال پاسخ داد که تغییر، دگرگونی و تحول چگونه ایجاد می‌شود؟

  • احسان شریعتی ۱۳۹۵/۰۳/۲۹

    پاسخ‌های احسان شریعتی به انتقادهای مطروحه از علی شریعتی؛

    مدافعِ پدر

    شریعتی با تکیه بر یک میراث عرفانی ایرانی خراسانی و نیز آموزه‌های مدرن است که می‌کوشد نگاه دینی خود را پی بریزد. از همین منظر است که البته به سراغ نقد اسلام فقاهتی- حقوقی هم می‌رود و نیز سراغ دینداری عوام. اما این احکام چگونه به‌روز می‌شود؟ با یک تحول عمیق و شکل‌دادن پارادایمی جدید در فقه. تا وقتی این کار صورت نگرفته، ما دچار فقهی سنتی هستیم. او به رعایت فرم البته پایبند است اما می‌گوید ظواهر نمی‌توانند معنای مستقل داشته باشند.

  • ۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۱۳:۴۰

    روشن‌فکری يا پيامبری!

    روشن‌فکر کسي است که از آگاهي ويژه‌اي برخوردار است و به حکم اين آگاهي، مسئوليتي پيش پاي او وجود دارد که بايد اين رسالت را به سرانجام برساند.

  • ۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۱۳:۰۰

    پروژه اصلاح دینی؛ وجه اشتراک شریعتی و مطهری/ مبانی فلسفی شریعتی

    مهدی جمشیدی و حسن محدثی در میزگردی که با موضوع «مقایسه تطبیقی اندیشه های شهید مطهری و دکتر شریعتی» برگزار شد، به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

  • ۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۰۸:۴۲

    کامیار عابدی: جلال آل احمد و علی شریعتی از پیشگامان ادبیات مذهبی هستند

    کامیار عابدی، پژوهشگر و منتقد ادبی، در نشست «شعر و نقد شعر» گفت که جلال آل احمد و علی شریعتی را می‌توان از پیشگامان ادبیات مذهبی نامید چراکه از نخستین افرادی بودند که در نوشته خود دغدغه‌ ادبیات مذهبی داشتند. البته بعدها در شعر نیز این دغدغه ایجاد شد.

  • ۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۵:۴۵

    مفهوم انحطاط در نظر شریعتی چیست؟/ امیر روشن پاسخ می‌دهد

    امیر روشن در کتاب «علی شریعتی: بازگشت به خویشتن و رنسانس اسلامی» می‌کوشد تا به بررسی مفهوم انحطاط در نظر شریعتی بپردازد.

  • ۱۳۹۴-۰۹-۲۸ ۱۱:۱۵

    جنتی: تلاش می‌کنیم همایش دکتر شریعتی در سبزوار برگزار شود

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه کنگره بین‌المللی سربداران گفت: تلاش می‌کنیم همایش بزرگداشت دکتر علی شریعتی در سال 96 در شهرستان سبزوار برگزار شود.

  • ۱۳۹۴-۰۹-۲۳ ۱۵:۳۰

    شریعتی و به سخن درآوردن خاموشان تاریخ

    سارا شریعتی در همایش «شریعتی و آینده علوم انسانی» گفت: «بین شریعتی شفاهی و کتبی تفاوت وجود دارد. شریعتی شفاهی کسی است که در کنفرانس‌های حسینیه ارشاد سخنرانی می‌کند اما شریعتی کتبی را می‌توان از آثار اتوبیوگرافیک آن شناخت.» احسان شریعتی نیز گفت: شریعتی با بازخوانی تاریخ تمدن‌ها زمینه‌ساز درک تاریخی تازه‌ای در تاریخ «مطالعات پسااستعماری» شد.

  • ۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۳:۴۷

    ادغام برنامه های سمینار «شریعتی و آینده علوم انسانی» در یک روز

    سمینار بین المللی «شریعتی و آینده علوم انسانی» که پیش از این قرار بود در طول دو روز برگزار شود، یکروزه برگزار می شود.

  • ۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۱۲:۴۵

    سمینار بین‌المللی «شریعتی و آینده علوم انسانی» برگزار می‌شود

    سمینار بین‌المللی «شریعتی و آینده علوم انسانی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۴-۰۹-۱۶ ۱۴:۰۰

    تاریخ‌نگاری شاهنشاهی و بی‌علاقگی دانشجویان به تاریخ!/ ماجرای چلوکباب خوردن دانشجویان چه بود؟

    حرکت اعتراضی دانشجویان در ۱۶ آذر در جامعه آن روز ایران تاثیر به‌سزایی به جای گذاشت. در سطوری از کتاب «شریعتی و تاریخ معاصر ایران، جنبش دانشجویی و تفکرات شریعتی از منظر نقی لطفی» آمده است: «نیکسون که معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود از ایران دیدن کرد و این دیدار مخالفت‌هایی را در پی داشت که به‌صورت ایده و نقطه عطفی در جنبش‌های دانشجویی نمودار شد.»

  • ۱۳۹۴-۰۹-۰۴ ۱۲:۳۶

    فرهنگ امروز در ایبنا

    هشتمین شماره ماهنامه «فرهنگ امروز» منتشر شد. در این شماره پرونده‌هایی متنوع در حوزه «اندیشه»، «تاریخ»، «ادبیات» و «دین‌پژوهی» منتشر شده است.

  • شماره هشتم ۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۱:۲۰

    پرداختی متفاوت به علی شریعتی در شماره جدید فرهنگ امروز؛

    شماره هشتم نشریه «فرهنگ امروز» منتشر شد

    پرونده تاریخ این ماه نشریه فرهنگ امروز با عنوان «مورخان در تعلیق» نقدی است ساختاری بر تاریخ‌نگاری آکادمیک در ایران، نقدی بر اساتید این رشته و یا به بیانی نوعی اعتراض به آنان. این که چرا اساتید آکادمی ما در نوعی تعلیق به سر می‌برند؛ چرا این تعلیق سبب شده تاریخ‌نگاری ما متولیانی از اصحاب علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و دیگران رقم بخورد...

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۸ ۱۴:۴۰

    قاسمی: در خوانش «روشنفکری دینی»، دین برای انسان است نه انسان برای دین

    علی قاسمی، شریعتی‌پژوه می‌گوید که از دیدگاه روشنفکری دینی، دین برای انسان است، نه انسان برای دین؛ و این مبنایی برای رویکرد به متن دینی است. اما باید دید نواندیشی دینی با تأخیری تاریخی و معرفتی درصدد طرح کدام مسائل و موضوع‌های تازه است که پیش از این مطرح نشده باشد؟

  • عبدالکریمی ۱۳۹۴-۰۶-۱۵ ۰۹:۵۰

    گفتاری از بیژن عبدالکریمی در بررسی کتاب «امت و امامت» شریعتی (۲)؛

    پارادوکس دموکراسی متعهد

    زبان شریعتی تئولوژیک است، اصطلاحات تئولوژیک است، اما روح مطلب در جهت تخریب تئولوژیک است؛ یعنی وقتی شما یک بحث اعتقادی و کلامی را تبدیل به یک بحث جامعه‌شناسانه می‌کنید این یعنی تقدس‌زدایی؛ بنابراین شریعتی با این کار گام بزرگی در جهت تخریب تئولوژی برداشت، ... به‌بیان‌دیگر، زبان کتاب دوگانه است، زبان تئولوژیک است اما روح آن غیرتئولوژیک است.

  • امت و امامت ۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۰۹:۰۸

    گفتاری از بیژن عبدالکریمی در بررسی کتاب «امت و امامت» شریعتی(۱)؛

    عوامل بدفهمی متن؛ چرخش هرمنوتیکی و برخورد ایدئولوژیکی

    متفکر نمی‌تواند به این سادگی دستاوردهای فرهنگی و مآثر تاریخی خودش را به سهولت بسوزاند و نادیده بگیرد و بگوید افرادی بودند که هیچ درکی از مسائل نداشتند و ایده‌هایی داشتند که آن ایده‌ها ما را به این روز انداخته است. مسئله پیچیده‌تر از این حرف‌هاست، در واقع ما با چیزی مواجه هستیم که من اسم آن را می‌گذارم پارادوکس هرمنوتیکی.

  • ۱۳۹۴-۰۵-۳۱ ۱۵:۵۰

    «امت و امامتِ» دکتر شریعتی نقد و بررسی می‌­شود

    هفتاد و ششمین نشست دوشنبه­ های کتاب اندیشه به نقد و بررسی کتاب «امت و امامت» اختصاص می­ یابد.

  • احسان شریعتی ۱۳۹۴/۰۵/۲۹

    گفت‌وگو با احسان شریعتی؛

    شاگردان فردید نقش پساانقلابی ایفا كردند

    حرف فردید هم عاری از عمقی نبود و اساسا نقدش در برابر غرب را از خود متفكرین غربی مثل هایدگر و نیچه و پسامتافیزیسین‌ها كه منقدین رادیكال سنت خود بودند، گرفته بود. فردید دایما تاكید می‌كرد كه خود من هم غربزده هستم و به هرحال همه ما غربزده هستیم، منتها من خودآگاهم و غرب را می‌فهمم. نكته‌ای كه تبلیغاتی شده، غرب‌ستیزی و اجنبی‌ستیزی است كه ربطی به غرب‌شناسی و مبارزه ضد امپراتوری وی ندارد، بلكه كاریكاتوری از غرب را ترسیم می‌كنند.

  • ۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۰۹:۴۰

    میزگرد «شریعتی و روشنفکری»؛

    پروژه ناتمام روشنفکری در ایران/ روشنفکری جدیدی در حال تولد است

    فریدالعطاس گفت: پروژه روشنفکری در ایران تمام نشده و همچنان نیاز به بحث درباره مسائل بزرگ وجود دارد. جواد میری نیز معتقد است: نوع دیگری از روشنفکری در سپهر اندیشه جامعه ایران در حال تولد است.

  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۳:۴۰

    برگزاری سمینار بین المللی شریعتی و آینده علوم انسانی

    سمینار بین المللی شریعتی و آینده علوم انسانی با محورهایی همچون بازخوانی ظرفیت های اندیشه شریعتی برای دانش انسانیِ آکادمیک برگزار می شود.