به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل ازبانی فیلم؛ کارگردان فیلم سینمایی «خانه پدری» گفت: فیلم «خانه پدری» شاید توان این را نداشته باشد که تلنگری برای پیشگیری یا به حداقل رساندن این فجایع باشد اما دست کم مردم را متوجه چنین جراحتی در جامعه میکند.
عیاری با اشاره به بازخوردهایی که پس از نمایش فیلم «خانه پدری» در جشنواره فجر گرفته بود، ادامه داد: بارها اشاره کردم وقوع چنین اتفاقاتی انگیزه ساخت فیلم نبوده و فقط به یک نوع تنگنظری پرداخته شده است.
وی یادآور شد: 19 بهمنماه پس از نمایش این فیلم جوانی به من گفت، آیا جایی که در «خانه پدری» به تصویر کشیده شده ایران است یا سرزمینی است که فقط مردماش مثل ما فارسی صحبت میکنند؟
عیاری در توضیح این اتهام که سرزمین مطروحه در فیلم «خانه پدری»، ایران نیست و اگر هم ایران است چرا باید چنین مردان سفاک و خشنی تصویر شوند؟ گفت: شنیدن خبری که حالا منتشر شده، هر انسانی را ویران میکند و این انسان ویران به قاعده، به خود اجازه نخواهد داد خبرگزاری شما را چند سال تعطیل کند یا خواهان حذف جملههای موحش این خبر باشد.
این کارگردان اضافه کرد: انتشار این خبر بیآنکه آبروی ایران و مرد ایرانی را ببرد، یک واکنش طبیعی است به حادثهای که وقتی از نزدیک دیده میشود شرایط پیچیدهی شکلگیریاش عیان میشود. شرایط پدیداری یک جامعه انسانی، محو شدن خشونت است و میدانیم این سرزمین «اتوپیایی» هنوز وجود ندارد.
کارگردان فیلم «خانه پدری» در ادامه گفتوگوی خود گفت: نه فیلم من و نه خبر شما قرار نیست به گونهای باشد که انگار میخواهیم زشتیها و جراحات جامعه را بزک کنیم. کسانی که بخواهند من و شما را به تسامح دعوت کنند، درواقع تسامح «سرکوبگر»ی را میپرورند که مبادا مُخل کارخانه رؤیاسازی باشد و البته خوشحالم مسؤولان فعلی در برخورد با فیلم بیادعای «خانه پدری» حب و بغضی را نیافتند و این فیلم را با همین ویژگیهایش پذیرفته و به تسامح هم دچار نشدهاند.
کیانوش عیاری در پاسخ به اینکه نگاهش به این پدری که فرزندانش را زنده به گور کرده چیست؟ بیان کرد: خبر فعلا در مرحله شوکبرانگیزی است و باید زوایای پنهانش آشکار شود اما هرچه هست، حتی اگر ناشی از جنون محض هم باشد، همچنان هولناک است و جایی برای مدارا نمیگذارد.
بیش از پنج سال از ساخت فیلم «خانه پدری» میگذرد و این فیلم به دلیل تلخی و خشونتی که در صحنه قتل وجود دارد (پدری دخترش را در زیرزمین خانه دفن میکند، به دلیل مشکلات و سوءتفاهمهای ناموسی)، هنوز امکان نمایش پیدا نکرده است، این در حالی است که کیانوش عیاری بارها بر این نکته تاکید داشته که به هیچ وجه قصد سیاهنمایی نداشته و تنها آنچه را که از گذشتههای دور در این جامعه رخ میداده و هنوز هم در بخشهای مختلف کشور حتی پایتخت رخ میدهد، نمایش داده است.
عیاری که تا به حال در مقابل اصرارهایی که برای حذف صحنه قتل فیلماش مطح میشد، مقاومت کرده است، در جشنواره سیودوم فیلم فجر پس از نمایش این فیلم بیان کرد: من به سیاهنمایی علاقهای ندارم، مرا سانسور نکنید. در جامعهای که از مشکلات فراوان سرشار است، چطور از اینها عبور کنم؟ بنابراین از من نخواهید به چیزهای فرعیتر جامعه بپردازم.
نظر شما