شناسهٔ خبر: 58483 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شمارۀ نوروزی نشریۀ فرهنگ امروز منتشر شد؛

علیه ایران

25 اظهارات افرادی که پرچم چپ را به دوش می‌کشند این شبهه را ایجاد می‌کند که گفتمان قومیت گرایی در ایران و ستیز با هویت ملی میراثی باشد از چپ انقلابی. به همین دلیل فرهنگ امروز به دنبال آن است دریابد آبشخور این موضع‌گیری‌ها به چه میزان از اندیشه چپ است.

فرهنگ امروز: چندی است که در محافل علمی و دانشگاهی ایران برخی دانشگاهیان کشورمان، در بحث و جدل‌های خود با انگیزه‌های مختلف حملات شدیدی را نسبت به ایران، گذشته ایرانی، زبان فارسی و هویت ملی وارد کرده و با عَلَم کردن دفاع از قومیت‌ها تیشه را برداشته و ریشه زبان و فرهنگ و تاریخ این کشور را مورد حمله قرار داده‌اند. فرهنگ امروز در واکنش به این موضع‌گیری‌ها پرونده‌ای با عنوان «علیه ایران» تشکیل داده تا از جنبه‌های گوناگون تاریخی و سیاسی و اجتماعی علت این نوع برخوردها و پیامدهای آن را بررسی کند. به همین دلیل ابتدا مروری داشته بر آرای چند طیف روشنفکر وطنی که مواضعشان آب به آسیاب دشمنان ایران می‌ریزد. اظهارات افرادی که پرچم چپ را به دوش می‌کشند این شبهه را ایجاد می‌کند که گفتمان قومیت گرایی در ایران و ستیز با هویت ملی میراثی باشد از چپ انقلابی. به همین دلیل فرهنگ امروز به دنبال آن است دریابد آبشخور این موضع‌گیری‌ها به چه میزان از اندیشه چپ است. در همین راستا در مقاله‌ای مفصل به تاثیر انقلاب بلشویکی بر گفتمان قومیت در ایران پرداخته شده است. دو گفتگوی مفصل با حمید احمدی و مراد ثقفی نیز طرح پرسش‌هایی است با همین موضوع. چرایی حمله اصحاب جامعه شناسی به زبان فارسی و نقد آراء اساتیدی چون فکوهی و اباذری و زیباکلام از دیگر موضوعاتی است که در این پرونده مورد توجه قرار گرفته است.

بخش اندیشۀ این شماره با عنوان «سیاست اسپینوزا» در پی این مساله است که چپ جدید چه تفسیری از فلسفه سیاسی اسپینوزا ارائه می‌دهد. موسی اکرمی و آلبرتو توسکانو، فواد حبیبی و چند تن دیگر که در این پرونده با فرهنگ امروز همراه بودند در مورد دلایل روی آوری نومارکسیست‌ها و پسامارکسیست‌ها به اسپینوزا، کارکرد اسپینوزا برای اکنون ما، علت استناد مکرر به اسپینوزا در مبرم‌ترین جدل‌های سیاسی و ایدئولوژیکی یادداشت‌هایی را قلمی کرده‌اند. همچنین برای علاقه‌مندان به آراء اسپینوزا کتابشناسی مفصلی از آنچه که از اسپینوزا و در مورد اسپینوزا ترجمه و تالیف شده است قید شده تا بهتر و سهل‌تر بتوانند پیگیر آثار و آراء او باشند.

در بخش گزارش این شماره علاوه بر چند گزارش از جشنواره فیلم فجر و نقد و بررسی چند فیلم سه مطلب خواندنی دیگر هم به چاپ رسیده است. محسن حکیمی در دویست سالگی کارل مارکس درباره نسبت «کار فکری» و «کار مادی» نزد مارکس و اعقاب او پرداخته است و به این پرسش پاسخ داد که آیا با نظریه انقلابی منهای جنبش می‌توان به جامعه آرمانی دست یافت؟ مطلب دیگر آخرین مصاحبه‌ای است که مرحوم محسن ابوالقاسمی استاد زبان‌های باستانی پیش از درگذشت‌شان با نشریه فرهنگ امروز انجام دادند. این مصاحبه پر است از اسامی اساتیدی که ابوالقاسمی با همه آنها خاطرات فراوان داشت در این مصاحبه تلاش شد متن با کمترین ویرایش به چاپ برسد تا لحن دکتر ابوالقاسمی در واپسین روزهای حیاتش باقی بماند.

اما در کنار همه این مطالب خواندنی، مقاله مفصل سیاوش جمادی با عنوان «آنچه نمی‌فهمم: چشم به راه صدای هستی» برای علاقه مندان بسیار مفید خواهد بود. این مقاله که در حدود ۱۰ هزار کلمه به نگارش در آمده است متن جامعی است در مورد دفترچه‌های سیاه و پاسخ به این پرسش که چرا هایدگر از اندیشیدن در باب روابط زنده انسانی در عصر مدرن به هستی شناسی بنیادین رسید؟

«کاری چنین میانه میدانم آرزوست» عنوان سرویس مطالعات فرهنگی شماره نوروزی فرهنگ امروز است که نگاهی متفاوت به مساله کار در بستر زندگی امروز داشته است. درواقع جستارهای این پرونده که هریک از منظری متفاوت به نگارش درآمده‌اند، سعی دارند به گونه‌ای خاص و ویژه به کار در زمینۀ فرهنگِ امروز، نگاه کنند و در دایرۀ اختیارات نظرگاهی و واژگانی‌شان، بر بخشی تاریک مانده و غر ق شده از کار در متنِ زندگی روزمره، نوری بیفکنند تا بلکه نقاط آغاز و مداخلی باشند برای تکمیل رهیافت‌های بعدی به موضوع و مسئلۀ کار در بسترِ مطالعات فرهنگی. با این امیدِ لاغر و البته قوی که در این زمان و زمانۀ سخت، از طریق همین پرونده‌های کوچک شاید بتوان راهی گشود برای دوباره دیدنِ امر سیال و نادیدنیِ روزمرۀ محاصره کنندۀ وجود فردی و اجتماعی‌مان در لایه‌لایه‌های چربی‌های انباشته در بطن زمانِ کشنده و روبه زوال و ملال؛ و چه لایه‌‍‌ای قدرتمندتر از کار، با همۀ ابعاد بزرگ و ناجورِ تسخیرکننده و همزمان سرنوشت‌سازش. نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۲۰ هزار تومان
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
کارت ۵۸۹۲۱۰۱۰۹۹۲۲۲۹۶۶- محمدامین خردپیشه

در بخش آموزه این شماره، قسمت اعظم مقالۀ فاشیسم در مقام یک نهضت توده‌ای آرتور روزنبرگ ترجمه شده است. روزنبرگ در این مقاله قصد دارد اثبات کند که اگر فاشیسم به قدرت رسید نه صرفا از صدقه‌سر قدرت سرمایه‌داری یا امپریالیسم، بلکه تا حدی ناشی از ناتوانی احزاب سوسیالیستی و کمونیستی برای تغییر شرایط موجود بود

.

سرویس کتاب فرهنگ امروز طبق روال پیشین ضمن معرفی کوتاه و بلند چند کتاب تازه انتشار یافته مصاحبه مفصلی داشته با شاپور اعتماد به بهانه انتشار تازه‌ترین ترجمه وی که نمایشنامه‌ای است با عنوان فارم هال. البته او در این گفت‌وگو پا را فراتر از بررسی صرف خود کتاب می‌گذارد و به دلالت‌های گسترده‌تری که موضوع نمایشنامۀ مزبور به دنبال خود دارد می‌پردازد. مسئولیت اخلاقی دانشمند، ناسیونالیسم علمی و رابطۀ زبان تخیلی هنر با زبان علم ازجمله مضامینی است که شاپور اعتماد دربارۀ آن‌ها سخن گفته است.

همچنین فرهنگ امروز در این بخش موضوعی را با مترجمان به نام کشور مطرح کرده با عنوان استبداد ترجمه و از آن‌ها خواسته به این پرسش پاسخ دهند که چرا متون تالیفی نمی‌توانند در برابر آثار ترجمه‌ای شانس چندانی برای جذب مخاطب داشته باشند؟ پاسخ مترجمان و صاحب نظران این حوزه بسیار قابل توجه است.

شمارۀ بیست‌وپنجم نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۳۲ صفحه و با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظرات مخاطبان 3 3

  • ۱۳۹۷-۱۲-۰۶ ۱۲:۰۵ 28 33

    وطن فروشی هنر چپ انقلابی است
                                
  • ۱۳۹۷-۱۲-۱۵ ۱۷:۴۰پوریا 7 9

    هر جا در تهران منطقه آپادانا و سیدخندان می روم نیست. کجا توزیع کرده اید؟
                                
    پاسخ سایت: جناب پوریای عزیز
     مجله در سرتاسر تهران توزیع شده است و ممکن است در بعضی کیوسک ها به اتمام رسیده باشد. میتوانید به کیوسک های بزرگ تر که تعداد مجله بیشتری دریافت میکنند یا شهر کتاب اطراف محل سکونت خود مراجعه فرمایید.
                                
  • ۱۳۹۷-۱۲-۱۶ ۰۲:۴۲رامين صفىزاده 8 15

    سلام، 
    اين شماره ٢٥ نشريه را چگونه ميشود تهيه نمود. از. و در خارج از كشور و بطريق ان لاين؟ 
    با تشكر
                                
    پاسخ سایت: سلام
    متاسفانه نسخه آنلاین مجله مدتی است که عرضه نمیشود. تنها راه تهیه نسخه کاغذی است.
                                

نظر شما