به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این جشنواره علی رغم اینکه ۳۴ سال از عمرش می گذرد اما در اکثر دورهها با تغییر و تحولاتی همراه بوده است که در ادامه به مرور این تغییرات و اولینها میپردازیم.
دوره اول به دبیری حسین وخشوری:
- دو شماره گاهنامه ویژه بخش ۸ و ۱۶ میلیمتری و ۵ شماره نشریه روزانه منتشر شد.
- هیأت انتخاب و داوران بخش اصلی اعلام نشد و جشنواره برگزیدهای در این بخش نداشت.
- جلال پیشواییان و جلال علیفکر هر کدام با دو فیلم اولین بازیگر پرکار جشنواره بودند.
دوره دوم (شورایی):
- «گفت به زیر سلطه من آیید» ساخته داریوش ارجمند اولین فیلم در جشنواره است که نمایش آن با اعتراض تماشاگران همراه شد.
- اولین بار اسامی برگزیدگان قبل از مراسم پایانی، لو رفت.
- برای اولینبار جشنواره به صورت شورایی بدون حضور دبیری در رأس برگزار شد.
- فیلمی از سوی داوران به عنوان فیلم برتر انتخاب نشد.
- مخملباف با سه فیلم اولین کارگردان پرکار جشنواره است که سه فیلم «استعاذه»، «توبه نصوح» و «دو چشم بیسو» را با بازی بازیگرانی چون فرجالله سلحشور و مجید مجیدی در جشنواره داشت.
دوره سوم به دبیری سید محمد بهشتی:
- بخش فیلمهای اول اضافه شد.
- لژ مخصوصی در سینما «صحرا» به اهالی مطبوعات اختصاص پیدا کرد.
- ویژه برنامه تلویزیونی جشنواره هر روز به مدت یک ساعت پخش شد.
- بخشی از جشنواره خارج از تهران برگزار شد (فیلمهای آماتور در شیراز)
- «صاعقه» ساخته ضیاءالدین دری، اولین فیلمی است که به دلیل آماده نشدن از جشنواره خارج شد.
- کاتالوگ جشنواره منتشر شد.
- بهترین بازیگر زن انتخاب شد (پروانه معصومی برای «گلهای داودی»)
دوره چهارم به دبیری سید محمد بهشتی:
- بخش حرفهای از بخش آماتور جدا شد تا به صورت یک جشنواره مستقل به نام سیمای جوان برگزار شود.
- بخش کودکان و نوجوانان اضافه شد.
- برای جشنواره آنونس ساخته شد.
دوره پنجم به دبیری سید محمد بهشتی:
- نمایشگاه پوسترهای سینمایی اضافه شد.
- همزمان با تهران در ۲۳ استان دیگر برگزار شد.
- اعضای هیأت انتخاب رسما اعلام شدند.
- اولین بار مجلهای ویژهنامه جشنواره منتشر کرد.(مجله فیلم).
- نامزدهای دریافت جوایز اعلام شدند.
- مسابقه نمونه فیلم اضافه شد.
- داوری جنبی صورت گرفت و حوزه علمیه قم برگزیدهاش را (کانی مانگا) اعلام کرد.
دوره ششم به دبیری سید محمد بهشتی:(مورد خاصی نبوده است)
دوره هفتم به دبیری سید محمد بهشتی:
- سیمرغ با طرحی از ابراهیم حقیقی نماد جشنواره شد و جایزه سیمرغ بلورین نام گرفت.
- بزرگداشت سینماگران معتبر خارجی اضافه شد.
- سینمایی در لالهزار میزان جشنواره شد. (سینما نادر).
- یک عضو غیر فیلمساز (فرهاد فخرالدینی) در جمع هیأت داوران حضور پیدا کرد.
- آثار کودکان و نوجوانان دوبله همزمان شد.
- بخشی با عنوان جشنواره جشنوارهها اضافه شد.
دوره هشتم به دبیری سید محمد بهشتی:
- جشنواره کودکان و نوجوانان و فیلمهای کوتاه و مستند از جشنواره جدا و به جشنوارهای مستقل تبدیل شد.
دوره نهم به دبیری سید محمد بهشتی: (مورد خاصی نبوده است)
دوره دهم به دبیری سید محمد بهشتی:
- رخشان بنیاعتماد با دریافت سیمرغ کارگردانی(نرگس) اولین فیلمساز زن برگزیده جشنواره شد.
دوره یازدهم به دبیری سید محمد بهشتی:
- سینمایی به رسانههای جمعی اختصاص پیدا کرد. (شهر قصه)
- یک بازیگر در جمع داوران قرار گرفت. (عزتالله انتظامی)
دوره دوازدهم به دبیری سید محمد بهشتی: (مورد خاصی نبوده است)
دوره سیزدهم به دبیری مهدی فرید زاده:
- اولین بار معاون سینمایی، دبیر جشنواره شد.
دوره چهاردهم به دبیری عزت الله ضرغامی:
- بزرگداشت یک سینماگر فقید برگزار شد.(سیدمرتضی آوینی)
- همه فیلمهای تولید شده به تعداد ۴۱ فیلم در بخش سینمای ایران حضور پیدا کردند.
دوره پانزدهم به دبیری عزتالله ضرغامی:
- جشنواره صاحب سایت اینترنتی شد.
- مراسم اختتامیه زنده از تلویزیون (شبکه دو) پخش شد.
دوره شانزدهم به دبیری سیفالله داد:
- برپایی بزرگداشت سینماگران ایرانی در جشنواره آغاز شد.(عزت الله انتظامی و ابراهیم حاتمیکیا)
- بخش بینالمللی رقابتی شد.
- وزیر ارشاد و معاون سینمایی به جشنواره پیام دادند.
- بازار فیلم راهاندازی شد.
- سیمرغ فیلم تماشاگران اضافه شد.
- یک زن (فرشته طائرپور) در ترکیب هیأت داوران قرار گرفت.
- کاتالوگ دو زبانه شد.
دوره هفدهم به دبیری سیفاله داد:
- پنج کارگردان در هیأت داوران کنار هم قرار گرفتند.
- مراسمی با عنوان اهدای جوایز جنبی برگزار شد.
دوره هجدهم به دبیری سیفالله داد: (مورد خاصی نبوده است)
- اکران عادی سینماها ادامه پیدا کرد.
دوره نوزدهم به دبیری سیفالله داد:
- هیأت داوران در نشستی خبری کاندیداها را اعلام کردند.
- یک منتقد (جواد طوسی) در جمع داوران قرار گرفت.
دوره بیستم به دبیری محمد مهدی عسگرپور:
- بهمن فرمان آرا با دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم، اولین کارگردانی شد که با دو فیلم پیاپی، این عنوان را بدست آورد.
دوره بیست و یکم به دبیری محمد مهدی عسگرپور:
- پیش فروش بلیتها مکانیزه شد.
-سیمرغ فیلمبرداری چهرهپردازی، صدابرداری، صداگذاری و تدوین حذف شد و دو جایزه با عنوان دستاورد هنری جایگزین شد.
-سیمرغ مکمل نقش دوم زن و مردم حذف شد.
دوره بیست و دوم به دبیری علیرضا رضاداد:
- مرور آثار بزرگداشتها حذف شد.
- جوایز حذف شده برگشت.
- بازار فیلم از معرفی محصولات به شکل خرید و فروش سینمایی و تلویزیونی تغییر کرد.
دوره بیست و سوم به دبیری علیرضا رضاداد:
- جهت جلوگیری از تصویربرداری غیرمجاز، سینماهای نمایش دهنده فیلمهای جشنواره به دوربین مداربسته مجهز شدند.
- بخش بین الملل شامل بازار فیلم، سینمای بین الملل، سینمای آسیا و سینمای معناگرا مستقل و اختتامیه مجزا با حضور مهمانان خارجی برگزار شد.
دوره بیست و چهارم به دبیری علیرضا رضاداد:
- به دلیل تقارن با ایام محرم زمان برگزاری تغییر کرد. (۳۰ دی تا ۱۰ بهمن)
- سیمرغ فیلمنامه اقتباسی اضافه شد.
- برگزیدگان ماشین دریافت کردند.(سمند و پراید)
دوره بیست و پنجم به دبیری علیرضا رضاداد:
- سیمرغ طلایی به وزن ۵۵۰ گرم طلا به بهترین فیلم از نگاه ملی تعلق گرفت. (فرش ایرانی)
- سینماهای مردمی وسعت پیدا کرد.
دوره بیست و ششم به دبیری مجید شاه حسینی:
- بخشهای مختلف جشنواره نامگذاری شد.
- جشنواره صاحب شعار شد.
- روزهای بخش بینالملل و ملی جدا شد.
- آنونس جشنواره با حضور یک بازیگر (خسرو شکیبایی) ساخته شد.
- کارتهای خبرنگاران دیجیتال شد.
دوره بیست و هفتم به دبیری مجید شاه حسینی:
- رئیس جمهور به جشنواره پیام داد. (احمدینژاد)
- فیلم بلند ویدئویی اضافه شد.
- مراسم اختتامیه از سوی خبرنگاران و عکاسان به دلیل عدم اختصاص جای مناسب به آنها تحریم شد.
دوره بیست و هشتم به دبیری مهدی مسعود شاهی:
- دبیری با عنوان رئیس سازمان جشنواره ها حکم گرفت.
- مسابقه آثار پویانمایی اضافه شد.
- پیشفروش بلیتها اینترنتی شد.
- برج میلاد کاخ جشنواره شد.
- برترینهای رسانه انتخاب و در مراسمی جداگانه تقدیر شدند.
دوره بیست و نهم به دبیری مهدی مسعود شاهی:
- تعداد اعضای هیات انتخاب و داوران سینمای ایران و فیلم های اول زوج بود.
دوره سیام به دبیری محمد خزاعی:
- دبیری که مسئولیت و سمتی در حوزه سینما نداشت در رأس جشنواره قرار گرفت.
- قبل از پیش فروش، جدول نمایش فیلمها آماده شد.
- آثار سه بعدی به نمایش درآمد.
- بازی فوتبال استقلال و پیروزی در یکی از سانسها پخش شد.
- در افتتاحیه و اختتامیه مهمانان ویژه با تشریفات به جشنواره منتقل شدند و مورد استقبال دبیر قرار گرفتند.
- برگزیدگان بخش مواد تبلیغی در اختتامیه معرفی شدند.
دوره سیویکم به دبیری محمد رضا عباسیان:
- مراسم فرش قرمز فیلمها برگزار شد.
- کتاب مرور جامع از سیسال جشنواره رونمایی شد.
- نمایش فیلمها دیجیتال شد.
-شکل ظاهری سیمرغ بلورین به حالت حجمی درآمد.
دوره سیودوم به دبیری علیرضا رضاداد:
- دبیری پس از سالها دوباره در راس جشنواره قرار گرفت.
- دو فیلم به عنوان بهترین فیلم انتخاب شدند.( «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «رستاخیز»)
- پوسترهای فیلمها در کاتالوگ درج شد.
- دبیر دوره در اختتامیه معرفی شد.
دوره سیوسوم به دبیری علیرضا رضاداد:
- در مراسمی با عنوان «یک فیلم یک سلام» قبل از جشنواره از پوسترها و تیزر فیلمها با حضور عوامل رونمایی شد.
- بخش بینالملل به زمان و جشنواره دیگری منتقل شد.
- شکل و نام تندیس نگاه نو و مستند تغییر کرد.
- بخش هنر و تجربه اضافه شد.
- هزینه جشنواره کامل از اسپانسر تامین شد.
- بلیت مهمانها مکانیزه شد و با سینما کارت حق انتخاب پیدا کردند.
- بخش جوایز جنبی حذف شد.
- در بخشی با عنوان «سلام سینما» فیلمها در سینماهای مردمی با حضور عوامل معرفی شدند.
دوره سیوچهارم به دبیری محمد حیدری: (دوره فعلی)
- پوستر با شمایل یک سینماگر طراحی شد.
- دو چهره سینمایی به عنوان مشاور حکم گرفتند.(شهاب حسینی و مهتاب کرامتی)
- قرار است که نشست پرسش و پاسخ فیلمها به صبح منتقل شد.
- عنوان بینالملل از جشنواره حذف شد و رضا میرکریمی دبیر دیگری، مسئولیت جشنواره بینالملل را عهدهدار شد.
نظر شما