-
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۱۰:۲۲
نگاهی دوباره به «تنهای تنهای تنها»؛
هوایی تازه در سینمای ایران
فیلم، کودکانی را نشان میدهد که علیرغم تفاوت رنگ، زبان، دین و فرهنگ در ذات انسانیشان و در فطرتشان با هم اشتراک دارند و به همین دلیل است که دوستیشان آنقدر گرم و شیرین شده و حرف دل یکدیگر را اینقدر خوب میفهمند.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۰۸:۴۵
ناکامی «بشارت به شهروند هزارهی سوم» در پرداختن به یک سوژه خوب
بشارت به یک شهروند هزاره سوم به موضوعی می پردازد که در سینمای ایران موضوعی تازه و جذاب است اما نتوانست موفقیتی را که باید بدست بیاورد.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۲ ۱۰:۵۷
نقدی متفاوت بر آسمان زرد کم عمق؛
فيلمی بر پايهی تضادهای آدمی
فيلم آسمان زرد كمعمق در سينمای امروز ايران اتفاق خوشيمنی است؛ چراكه توكلی در اين فيلم در فرم و محتوا «طرحی نو» درانداخته است. اين نوشتار بههيچروی قصد ندارد به لحاظ فنی سخنی به ميان آورد، چه آنكه تمام منتقدان و حتی مخالفان سرسخت فيلم نيز به توانمندی توكلی در ساخت فيلمهای بهاصطلاح «خوشساخت» اذعان داشتهاند از این رو سعی خواهد شد به بررسی محتوای اثر تكيه شود.
-
۱۳۹۲-۰۹-۳۰ ۱۷:۴۵
«شب یلدا» و تکرار در برنامه سازیهای مناسبتی
شاید اگر در ویژه برنامه هایی که برای «نمایش خانگی» تدارک دیده می شود از بازیگرانی دعوت شود که تاکنون کمتر در مدیوم تلویزیون حضور یافته اند یا از بازیگران نسل جوان و خانواده هایشان دعوت می شد این برنامهها جذابیت بیشتری پیدا می کرد.
-
۱۳۹۲-۰۹-۲۸ ۰۹:۱۵
نگاهی به فیلم «رنگ سرچشمه» شین کاروت؛
بازتعریفِ هویت
در «رنگ سرچشمه» زندگی کریس تحت تأثیر یک مرکز کنترل، دستخوش تلاطم و تغییر میشود و او ناتوان از فهم آنچه بر وی گذشته، در تعارض و سرگشتگی گرفتار میآید؛ اما سرانجام با آگاهی یافتن از وجود چنان عامل کنترلکنندهای موفق میشود از سیطرهی آن خارج و هویت دیگری برای خود بازتعریف کند.
-
۱۳۹۲/۰۹/۲۵
محسن پرویز:
تناقض آماری در سرانه مطالعه نداریم!
درکشور ما جا افتاده است که سرانه مطالعه با معیار دقیقه حساب شود در حالیکه در سایر کشورها شیوه تعیین این رقم به صورت دیگری است مثلا در کشورهای اروپایی تعداد کتابهایی که فرد در طول سال میخواند مبنای سرانه مطالعه است.
-
۱۳۹۲/۰۹/۲۴
نقدی دیگر بر فیلم «آسمان زرد کمعمق»:
«آسمان زرد کم عمق» عقب تر از «اینجا بدون من»
یکی از مشکلاتی که از دهه 60 به بعد در سینمای ایران حاکم شد نمادگرایی است در این رویه سعی میشود سینمای ایران به سمت سینمای عرفان و نمادبازی برود و سینمای ایران را خالی از سوپراستار کند در حالیکه تجربه نشان داده که مثلا فیلمی مثل «عروس» ساخته بهروز افخمی خالی از هرگونه نماد است وهمه چیز در این فیلم توصیف میشود و چقدر هم این جنس فیلم ها طرفدار دارند.
-
۱۳۹۲-۰۹-۲۴ ۰۹:۲۴
نگاهی به «آسمان زرد کم عمق» بهرام توکلی؛
عمق کم آسمان زرد
فیلمهای روشنفکری ایرانی نیز مانند مخاطبین خود، فیلمهای بیهویتی است و هیچ نشانهشناسی و دستهبندی مشخصی ندارد. کارگردانهای این سینما نیز علایق مشخصی ندارند و تنها علاقهشان ساختن فیلم غامض است/تفاوت بین فیلم «اینجا بدون من» که فیلمی قابل قبول در ژانر اجتماعی است با «آسمان زرد کمعمق» از زمین تا آسمان است.
-
۱۳۹۲-۰۹-۲۳ ۱۲:۲۱
علی اکبر اشعری در گفتوگو با فرهنگ امروز:
همه آمار سرانه مطالعه میدهند غیر از ارشاد
با تصویب یک تعریف ثابت توسط معاونت پژوهشی مراکز دولتی زیرمجموعه وزارت ارشاد موظف میشوند که آمارها و نظراتشان را یک کاسه کنند و به این ترتیب بسیاری از موازیکاریهای این حوزه از بین میرود؛ در حال حاضر در مورد محاسبه سرانه مطالعه موازی کاریها بسیار زیاد است.
-
۱۳۹۲-۰۹-۱۷ ۱۲:۲۵
به بهانه آمارهای ضد و نقیض درباره سرانه مطالعه؛
دعوای مسئولان حوزه نشر بر سر یک عدد
این ماجرا اما در کشور ما به گونهی دیگری است و نه تنها هیچ نهاد و مرجعی برای این امر وجود ندارد بلکه هر فردی آمار شخصی خود را ارائه میدهد. بدون آنکه بگوید فرمولش برای این محاسبه چه بوده و بر چه اساسی آن عدد و رقم را ارائه داده است؛ علاوه بر آن، انچه جالب تر می نماید شاخصه های عجیب غریبی است که هر بار برای محاسبه میزان سرانه مطالعه در نظر میگیرند.
-
۱۳۹۲-۰۹-۱۷ ۰۸:۳۵
نقدی بر گزارش روزنامهی بانیفیلم از نشست سینمای دینی؛
چرا به سطحینگری در مسائل بنیادی اصرار داریم؟
وقتی سینماگران جامعه هنوز درگیر سینمای متکی بر اندیشهی مدرنیسم هستند، چگونه از ایشان میشود انتظار داشت در خدمت دین قرار گیرند؟ آیا این همان اشتباهی نیست که از ابتدای انقلاب مرتکب شدهایم و به هر کارگردانی با هر سبقهی اندیشهای، سفارش فیلم دینی و انقلابی دادهایم؟
-
۱۳۹۲-۰۹-۱۰ ۰۸:۴۹
نگاهی به فیلم استرداد؛
معمای غرامت
داستان فیلم تقریباً در سالهای آغاز جنگ سرد بین بلوک غرب و شرق رخ میدهد و از لحاظ تاریخی روسیهای که به تصویر کشیده میشود، روسیهی دوران جنگ سرد است، همین امر باعث شده فیلم از لحاظ فرم در دام تقلید از فرم فیلمهای ژانر جاسوسی آن زمان بیفتد.
-
۱۳۹۲/۰۹/۰۶
گفتوگوی با یوسفعلی میرشکاک؛
امثال کیارستمی هیچ وقت در تودهها اثر نخواهند گذاشت
به اعتقاد من، عباس کیارستمی سینماگر نیست و من خوشحالم از اینکه افرادي مثل عباس کیارستمی دائر مدار سینمای روشنفکری ما هستند. براي اينكه میدانیم آثار آنها هیچ وقت در تودهها تصرفی نخواهد داشت. ضعیفترین آثار سینمای هالیوود به تمام این گونه آثاري كه نميتوان به آنها اطلاق سينما كرد، شرف دارد.
-
۱۳۹۲-۰۹-۰۴ ۱۰:۴۴
فرشاد مهدیپور/ بررسی انتقادی عملکرد شبکه خبر؛
«خبری» نیست که نیست
اگر همه تلاشهای خبری شبکه، بر محور تحقق سهگانه «سرعت، صحت و دقت» قرار گرفته بود، میشد درباره میزان تحقق این سهگانه قضاوت کرد و شاید باید از همین نکته بهره برد و گفت که در شعار، نمیتوان سه شاخه متزاحم و متفرق را بهصورتی یکدست و همعرض، تعیین کرد و پی گرفت.
-
۱۳۹۲-۰۹-۰۳ ۰۸:۳۲
نگاهی به فیلم «تنهای تنهای تنها»؛
تسلیم یا جدال در برابر نظم نوین جهانی؛ مسئله این است
دایی «رنجرو» برخلاف اکثریت جامعه آرزوی شکست مذاکرات و خروج مهندسان روس از ایران را دارد؛ زیرا منافع شخصیاش در این است که روسها نیروگاه را ترک کنند و نیروگاه به یک ساختمان متروکه تبدیل شود تا او بهعنوان نگهبان آنجا سر کار خود بازگردد. او میتواند سمبل برخی جریانهای خاص باشد که ...
-
۱۳۹۲-۰۸-۱۹ ۰۹:۵۱
آفتهای ترویج وقایعِ خارقالعاده در عزاداری سالار شهیدان؛
نهانروشی در کمین مجالس روضهخوانی
پس از فوت سید جواد ذاکر دیگر کسی سرسلسلهی مکتب اعتراضی عزاداری نبود؛ لذا افرادی که تحت تأثیر این مکتب قرار داشتند بدون داشتن ذوق و قریحهی مرحوم ذاکر و فقط بهواسطهی داشتن صدای شبیه به ایشان سعی کردند تا راه وی را ادامه بدهند.
-
۱۳۹۲-۰۸-۱۵ ۰۸:۳۰
حاشیهای بر پیام رئیس سازمان سینمایی برای جایزهی بزرگ شهید آوینی؛
آوینی را آوینیزدایی نکنیم
آفت دیگر برگزاری مسابقات و دادن جایزههایی به نام بزرگان فرهنگی و هنری این است که این بزرگان همواره زنده نیستند تا با نگاه خودشان بهترین آثار را برگزینند و به کسانی جایزه بدهند که بیشترین سنخیت را با اندیشهی آنان دارد.
-
۱۳۹۲-۰۸-۱۱ ۰۸:۰۹
نگاهی به آخرین ساخته «مجتبی راعی»؛
طعمِ «ترنجِ» مرگآگاهی
فیلم ترنج اگرچه فیلمی ساده و بیپیرایه و از جهت جلوههای بصری، بدوی و بیطمطراق است، لکن اثری از کارگردانی مؤلف است که قصد دارد فارغ از روشنفکربازیهای مرسوم بیندیشد و فیلم بسازد.
-
۱۳۹۲-۰۸-۰۵ ۰۸:۱۵
نگاهی به آثار مخرب تبلیغات بازرگانی در برنامه کودک؛
مسئولیت رسانهی ملی در قبال سلامت روان کودکان جامعه چیست؟
وقتی کالاهای غیرمرتبط به کودک مانند فلان برند ماکارونی در بین برنامهی مختص کودک پخش میشود اگرچه نیت سازندگان برنامه یک سوءاستفادهی ساده از کودکان برای مقاصد تجاری است، لکن این تبلیغات در ذهن کودک مفاهیمی را شکل میدهد که شاید سالهای سال روشنگری نظامهای اندیشهساز نتواند آن را پاک کند.
-
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۰۹:۴۳
شهاب اسفندیاری؛
رابطهی دیالکتیک سینمای ملی و فرهنگ
سینما و ملیگرایی همواره رابطهای دشوار داشتهاند. هیچ رابطهي یکبهیک سادهای بین مردمی که در قلمرو خاصی زندگی میکنند و آنچه حس مشترک آنان نسبت به فرهنگ و هویت ملی فرض میشود، وجود ندارد.
-
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۷:۳۶
نگاهی متفاوت به سریال «پژمان»؛
مرثیهای طنز برای زیستن در هوای مدرنیته
یکی از واژگانی که در سریال پژمان بسیار تکرار میشود واژهی «فوتبالیست» است، این واژه با مختصاتی تکرار میشود که گویی قصد اعادهی معنایی غیر از «انسانی که شغلش بازیکنی فوتبال است» را دارد و گویی به نوعی دیگر از انسانی که میشناسیم اشاره میکند.
-
۱۳۹۲-۰۷-۱۷ ۰۸:۳۳
حاشیهای بر فیلم «به خاطر پونه»؛
زنگ خطرهایی که فیلم به خاطر پونه به صدا در میآورد
با رشد سطح رفاه جامعه در چند سال اخیر، در حقیقت فاصلهی سبک زندگی طبقه فرودست با طبقهی متوسط از بین رفته است و طبقهی جدیدی شکل گرفته است که سعی در تشبه به قشر متوسط دارد. این قشر بدون داشتن پشتوانهی مالی، سبک زندگی طبقهی دیگر را تقلید میکند. کارگردان خواسته یا ناخواسته در مورد این طبقه حرف میزند.
-
۱۳۹۲-۰۷-۱۳ ۰۹:۲۵
سید مهدی ناظمی قرهباغ؛
فلسفهي سینما، شرط لازم تفلسف در سینما
سینما خود میتواند نوعی فلسفهورزی باشد و این اگرچه ناگزیر خود را در فیلمها و ژانرهای مختلف نشان میدهد، اما با این حال، امری است که با مصور کردن فلسفهها در سینما و به ویژه نگاه آینهگون به سینما داشتن و دیدگاهِ ساختن فیلمهای سینمایی فلسفی به صورت ارادی تنافر دارد.
-
۱۳۹۲-۰۷-۱۲ ۰۸:۳۸
حسین امیری/نگاهی به فیلم «دربند»؛
سرآغاز نسلی نو از نیهیلیسم در سینمای ایران
فیلم دربند تأکید دارد که پوچی و بیمعنایی حقایق و ارزشهای اخلاقی را به نمایش بگذارد و زنگ خطری است برای نوعی از اندیشهی سینمایی که در حال قوت گرفتن در سینمای کشور در پوستهی سینمای اجتماعی است.
-
۱۳۹۲-۰۷-۱۰ ۰۹:۱۴
وضعیت فکری سینمای ایران در پرسش و پاسخ مکتوب با «ناصر فکوهی»؛
سینما و فهم نظامهای اجتماعی
سينماي ما دچار نمونههایی از اسنوبیسم و نوعی اشرافیگرایی سطحی و به شدت تازه به دوران رسیده، نوکیسه، بیمایه و به شدت بیخبر از جریانهای عمومی و گستردهي فکری و هنری جهان است که در پدیدهي مدهای رایج در زبان و در نقد سینمایی و جلسات سخنرانی و صفحات اندیشهي روزنامهها و سایتهای روشنفکری و غیره دیده میشود.
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۹ ۰۷:۰۹
ابراهیم فیاض در گفتوگو با فرهنگ امروز؛
معرفی«گذشته» به اسکار پذیرفتن رهیافت امنیتی غرب در مورد ایرانیان مهاجر است
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: «گذشته» سیاهنمایی ایرانیان مهاجر است که غرب آن را به عنوان زنگ خطری برای جامعهی اروپایی اعلام کرده است. ایرانیانی که در دانشگاهها و در رابطه با هنر، بازتولید دارند و نسبت به خود غربیها در حال اوج گرفتن هستند. این موضوع هویت آنها را با اشکال مواجه ساخته است که آنها را به تکاپو انداخته است.
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۷
محمدحسین بادامچی؛
بحران مفهوم سبک زندگی
پروبلماتیک مفهوم سبک زندگی در ایران امروز به معادل و مترادف تلقی کردن «سبک زندگی در گفتمان رهبری» و «لایف استایل» در نظریهی اجتماعی معاصر غرب بازمیگردد. «سبک زندگی» زیربناییترین وجه تمدنسازی در نظر رهبر و نظریهپرداز تمدنی است که هنوز در مرحلهی آغازین تأسیس و بازتعریف خویش است و حال آنکه «لایف استایل» وصف وضع زندگی تمدن رقیب ما در آخرین مراحل خویش است.
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۸
کنکاشی در باب ضرورت نیل به سینمای بومی؛
سینمای بومی، نوگرایی تکنیکی یا رفرم ارزشی
برخی سینمای بومی را فیلمنامهمحور میبینند و این اندیشه را بسط میدهند که راه رسیدن به سینمای بومی ارجاع فیلمنامهنویسان به ادبیات داستانی ایرانی است؛ اما در کمال تعجب، سینمای ایران تا به حال نتوانسته است به اندازهی انگشتان یک دست فیلم اقتباسی از ادبیات قدیم تولید کند، چه برسد به اینکه به فیلمنامهنویسی بومی دست پیدا کند.
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۲ ۱۱:۴۷
آرش حیدری/ نگاهی به الزامات حیات پستمدرن؛
حیات پست مدرن، تجربهی سوژگی و سبک زندگی
دنیای مصرفی جدید، تجربهی سوژگی فرد در نسبت مصرف و معنابخشی را از جا میکند و سوژه با جهانی دیگرگون مواجه میشود. در فرآیند تزریق مداوم آرزومندی،سبکهای زندگی دیگر در قید طبقهبندیهای صلب طبقاتی قرار نمیگیرند، بلکه آرزوها و امیال مصرفی فرد را از طبقه در معنای سنتی کلمه جدا میکند و در جهان پسامدرن رها میکند.
-
۱۳۹۲-۰۶-۳۰ ۱۲:۰۹
هادی فیروزمندی/ واکاوی مفهوم بازنماییِ رسانهای در «بازیهای رایانهای»؛
بازیهای رایانهای چگونه ذهن مخاطبان خود را هدایت میکنند؟
شاید کلیدیترین مفهومی که در مطالعات بازیهای رایانهای، علیالخصوص از زاویهی نگاه مطالعات رسانهای، باید بدان پرداخت، مفهوم بازنماییِ واقعیتها در پسِ سرگرمی است. قویاً میتوان این طور استدلال کرد که مردم از بازیهای رایانهای تنها تصور یک ابزارِ «سرگرمی» دارند. این مسئله غالباً به تصور غلط آنها از مفهوم «سرگرمی» برمیگردد.