کل اخبار:63
-
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۷:۴۰
بابی ساندز تروریست یا قهرمان/ فریدون مجلسی
پدیده و افسانه بابی ساندز که خواهرش مکاتبات و شعرگونههایش را نیز جمعآوری کرده است، هرچه بود در دوریگزینی از خشونت، کنارگذاری نسبی اسلحه و یافتن راهحلهای کنونی تأثیرگذار بوده است. گمان میکنم کوچه بابی ساندز در تهران، تنها نامی باشد که به افتخار شخصیتی ناشناس، در کشوری دیگر بر جای ماندهاست.
-
۱۳۹۵-۱۰-۰۴ ۱۴:۲۰
کتاب «وهابیت و خشونتگرایی اسلامی از منظر جامعهشناسی» نقد و بررسی میشود
نشست نقد و بررسی کتاب «وهابیت و خشونتگرایی اسلامی از منظر جامعهشناسی» به همت گروه جامعهشناسی کشورهای اسلامی ماه برگزار میشود.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۱۰:۲۳
فهم نادرست وحدت و ایجاد تفرقه در جهان اسلام
مفهوم وحدت در جهان اسلام به بازاندیشی نیاز دارد و راه طیشده را باید سنجید، گزارشهای تاریخی نشان میدهد که بسیاری از خشونتطلبان در جهان اسلام خشونت را با تکیه بر ضرورت وحدت آغاز کردهاند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۷ ۱۶:۰۰
یک دهه فلسفه سارتر
کتاب «خرد و خشونت» حاصل شرح و بسط سه اثر سارتر به نامهای «ژنه قدیس، کمدین و شهید» (١٩٥٢)، «مسائل روش» (١٩٦٠) و «نقد عقل دیالکتیکی» (١٩٦٠) است. «در مورد کتاب حاضر میتوان گفت کتاب طولانی کوتاهی است – چون هم نوشتناش طول کشیده و هم شکی نیست که خواندناش هم طول خواهد کشید»
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۶ ۱۴:۰۰
هنر و صلحطلبی / روایت ˝لیسا تایلر رناد˝ از دستاوردهای تئاتری برای رسیدن به جهان بدون خشونت
در دوران جهانی شدن، تمام هنرمندان و متفکران به مهارتهای گسترشیافتهای نیاز دارند تا در فرهنگ جهانی مشارکت کنند.
-
۱۳۹۵-۰۵-۱۸ ۱۱:۰۰
چرا افراد آرام حین رانندگی خشن میشوند؟
محققان دانشگاه کویینزلند با بررسی طولانی مدت فاکتورهای موثر در ایجاد خشونت، علت اصلی بروز رفتارهای خشونتآمیز توسط افراد آرام و معمولی در رانندگی را کشف کردند.
-
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۱۹:۲۰
سیاست و مسائل توسعه در سایه خشونت چگونه است؟/ داگلاس سی.نورث در کتابی پاسخ میدهد
کتاب «سیاست، اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت» چهارچوب نظری «خشونت و نظامهای اجتماعی» متعلق به داگلاس سی. نورث، جان ژوزف والیس و باری آر. وینگاست را برای 9 کشور در حال توسعه به کار میگیرد.
-
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۱۳:۲۰
پردهبرداری از همدستی عرفان و خشونت
در یادداشت زیر نگاهی شده است به کتاب «مکافات» نوشته علی شروقی.
-
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۱۴:۲۰
جامعه مصرفی؛ فرهنگ گلوله و جنگ/ بازخوانی خشونت آمریکایی بودریار
جامعه مصرفی بهطور همزمان جامعه مراقبت و جامعه سرکوب، و نیز جامعه صلحآمیز و جامعه خشونتآمیز است. قرابت بین خشونت با وسوسه امنیت و رفاه تصادفی نیست.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۰۹:۴۰
«نشست تکفیر وخشونت دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار می شود
مرکز فرهنگ و اندیشه سازمان جهاد دانشگاهی تهران «نشست تکفیر وخشونت دینی را نظر به اندیشههای سید قطب» را برگزار می کند.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۳ ۰۹:۴۶
گزارشی از نشست «نوگرایی یا سلفیگری در اندیشهی وحدت اسلامی» (۲)؛
عناصر ساختاری خشونت در افکار سیدجمال
در انديشهی سیدجمال نشانهای از خشونت نمیبینید، اما عناصر ساختاري خشونت در فكر هست. سیدجمال اصلاً از خشونت صحبت نمیکند، البته ايشان دستور ترور در مورد ناصرالدين شاه را دارد و حتی اختلافاتی با سلطان عثمانی دارد و ايدههاي تهديدآميزي در استامبول دارد كه سرانجام موجب میشود به حاشيه برود و زندانی شود.
-
۱۳۹۴-۱۲-۲۴ ۱۶:۴۵
خشونت و کارآیی گفتگو
با توجه به مساله ترور که حد نهایی خشونت است و بررسی جوانب مختلف آن روشن میشود که تنها فقر عامل ترور نبوده است.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۷ ۱۳:۰۰
غسل تعمید خشونت/ نقش علوم انسانی غربی در تئوریزه کردن خشونت مدرن
چگونه میتوان از غسل تعمید منطق سلطه و سلطهگری در دانشگاههای غرب سخن نگفت و یا سکوت مرگبار اکثریت استادان و دانشمندان غربی در برابر جنایات دولتهای اروپایی و آمریکایی را نادیده گرفت؟
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۸ ۱۲:۰۶
گزارشی از سخنان ملکیان و شریعتی در سمینار درباره خشونت؛
خشونت و عقده حقارت
خطر و امر متناقضنما که در کمین پیکار فلسفی و هنری علیه خشونت دوران نهفته است، این است که تصویر و تصور امر تصور و تصویرناپذیر خود بدل به کالای لوکس گالریهای تجاری و مضمون حرافیهای انتزاعی محافل شبهروشنفکری شود و نقش ادا-اطوارهای بازاری-مترقی، مشابه تصاویر چهگوارای بیخطر بر تیشرتهای جوانان ژیگول-قرتی را در جهان ما، بازی کند.
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۳ ۱۲:۱۵
هنر علیه خشونت
نشست رسانهای جشنواره «هنر، ضدخشونت و افراطگری» با حضور جمشید مشایخی، نادر مشایخی، مهدی نادری و اشکان خطیبی روز ٢٠ دی در مجتمع چارسو برگزار شد.
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۰ ۱۳:۴۵
درباره انقلابی که جهان را واقعا جهانی کرد
بر اساس واقعیت تاریخی میتوان گفت جنگ داخلی انگلیس، انقلاب فرانسه و جنگ داخلی آمریکا تحولاتی خشونتآمیز و رادیکال در بستر روندی سیاسی بودند که با انقلاب بورژوایی، دموکراسی را ضرب کردند و سرانجام بعد از دو قرن و جنگهای جهانی به لیبرال- دموکراسی انجامید.
-
۱۳۹۴-۱۰-۱۶ ۱۷:۰۰
«رابطه وحدت و خشونت: بررسی راديکاليسم اسلامی نوين» بررسی میشود
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشست تخصصی «رابطه وحدت و خشونت: بررسی راديکاليسم اسلامی نوين» را برگزار میکند.
-
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۱۳:۰۰
تمدن و سرچشمههایِ آن / آرپاد ساکولسایی
بحثِ من در این مقاله حولِ این محور است که اصطلاحِ «تمدن» معنایی محتوایی دارد و این معنا چیزی نیست مگر محدودسازی و نهایتاً حذفِ خشونت از روابطِ انسانی. ادعایِ من در این مقاله، بهنحوِ اخص، این است که هر فرهنگی خشونتِ درونگروهی را منع میکند، اما متمدن شدن مستلزمِ این است که دایرۀ عدمِ خشونت را چنان گسترش دهیم که بیگانگان را نیز در بر گیرد؛ به این معنی متمدن شدن نوعی عامنگری است.
-
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۶:۳۰
آیا تیغ تیز هجو در ادبیات و هنر از تعصب میکاهد یا به خشونت میافزاید؟
«سیدارتا دب» و «جیمز پارکر» نویسنده و روزنامهنگار به این سؤال که «آیا هجو مشروع فقط به افراد در قدرت مینگرد؟» و اینکه چه میزان تاثیر مثبت یا مخرب دارند، پاسخهای متفاوتی دادهاند که میخوانید.
-
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۱۵:۴۵
رسانه ها و نفی خشونت
رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی افزون بر وظیفه ذاتی خود یعنی انتشار و انعکاس اخبار و واقعیات جامعه، کارکرد متفاوتی در تبیین چالش ها و آسیب های اجتماعی نظیر خشونت دارند.
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۸:۵۱
بحثی در باب سیاست خشونتآمیز داعش؛
داعش، فرزند ناخلف روح زمانه
زمانی که خشونت برای تحمیل کردن میل و اراده، فرهنگ، ایدئولوژی و هویت یک فرد بر دیگران، برای ایجاد هرجومرج و نابسامانی و برای از بین بردن خط سیر عادی امور اعمال شود، میتوانیم دربارهی تروریستها حرف بزنیم. هنگامی که خشونت برای رسیدن به آزادی (از بردگی، از ظلم یک کشور بیگانه، از تحمیل فرهنگ، دین، هویت و ایدئولوژی بیگانه) اعمال شود، میتوانیم دربارهی مبارزان آزادی سخن بگوییم؛ بر اساس این تعریف گروه داعش را میتوان در گروه تروریستها جای داد.
-
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۸:۰۰
احمد نقیب زاده: فقدان الگوی مشترك جهانی عمدهترين مانع صلح
گفتوگوي تمدنها» هيچ توفيقي نداشت. در همه دنيا جدي گرفته شد جز در خود ايران. در ايران عناصري هستند كه با هرگونه نوآوري مخالفت ميكنند و هر توفيقي را نيز در جناح مخالف برنميتابند
-
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۵:۳۰
خیر، انسانها همواره نجنگیده اند
آیا خشونت نزد انسان غریزی است، یا اوضاع و احوال محرک آنند؟ امروزه مردمشناسان و باستان شناسان در پژوهش های خود به نشانه هائی دست یافته اند که به مدد آنها اندکی بهتر می توان به پاسخ پرسشی برآمد که میان بزرگترین فلاسفه شکاف انداخته بود. چنین پیداست که جنگ، همزمان با برآمدن اقتصاد تولیدی و دگرگونگی ساختارهای اجتماعی در دوران ”نوسنگی“، یعنی حدود ده هزار سال پیش، پدید آمده باشد.
-
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۹:۳۸
اسلاوی ژیژک/ چگونه تعهد هایدگر به نازیسم با فلسفهاش مرتبط است؛
«خشونت الوهی» هایدگر
هایدگر (به طور ضمنی و نه به وضوح) این خشونت ذاتی را بهمثابه چیزی قرائت میکند که هیاهوی خود خشونت اونتیک را بنا میکند -یا دستکم فضایی برای آن میگشاید-... منتقدان لیبرال هایدگر دوست دارند بر روی این سطور تمرکز کنند و تأکید کنند که چگونه، حتی در تعلیق معیار اخلاقی حداقلی، هایدگر به سبعانهترین خشونت «اونتیک» از سوی سیاستمدارـآفریننده مشروعیت میبخشد و بدینترتیب زمینه را برای تعهدش به نازیها و حمایتش از هیتلر هموار میکند.
-
۱۳۹۴/۰۵/۱۰
ابراهیم فیاض در گفتوگو با «فرهنگ امروز»؛
علوم انسانی فروشی نیست!
اگر علوم انسانی تأویل شود به علوم تجربی، به شدت خشن و خشونتزا میشود؛ چراکه انسان را تا حد یک شیء تقلیل میدهد، که خود مارکس هم با آن به مخالفت میپردازد، انسان تبدیل به کالا میشود و خریدوفروش به وجود میآید؛ این ساختاری است که در فاشیسم به وجود آمد و بعد از آن مارکسیسم علمی در شوروی به آن پیوست ...دانشگاههای ما صورتکی از علوم انسانی دارند، اما کار اصلی آنها همان علوم پزشکی و فنی است.
-
۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۱۶:۵۰
«به خشونت در مدرسه پایان دهیم» و«مدرسه زدگی» عنوان دو اثر از دکتر زهرا بازرگان
کتاب «به خشنونت در مدرسه پایان دهیم» به قلم دکتر زهرا بازرگان است که توسط نشر سخن منتشر شده است.
-
۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۱۴:۱۰
خشونت با ارجاع به دین؛ فقر فرهنگی گری
نشست خشونت با ارجاع به دین: فقر فرهنگی گری به میزبانی مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار می شود.
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۴:۳۰
نگاهی به بزهکاری و خشونت در آثار دیوید ممت
جرم و تبهکاری در آثار سینمایی دیوید ممت نمود خاص و منحصر به فردی را داراست. جهان داستانهای او جهانی آموخته با جرم و جنایت است؛ جهانی که همیشه چیزهای زیادی در گوشه و کنار خود پنهان کرده و به محض چنگانداختن برای کشف هر کدام آنها قربانی به ناگاه سر از دنیایی ناشناخته بیرون میآورد، دنیایی که اجزا و عناصر آن همان اجزا و عناصری هستند که پیش از این در برابر چشمش بودند اما با پیوندهایی تازه و این بار با مفاهیمی ویرانکننده.
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۰:۳۰
«اسلام، دین رحمت نه خشونت» بررسی میشود
مرکز فرهنگی شهر کتاب در نظر دارد در نشست هفتگی خود کتاب «اسلام، دین رحمت نه خشونت» را نقد و بررسی کند.
-
۱۳۹۴-۰۴-۰۹ ۱۴:۳۰
بررسی صلح و جهان عاری از خشونت
نشست دین و صلح به میزبانی مرکز اسناد فرهنگی آسیا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.