نمایش همه
  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۸ ۱۵:۰۶

    گفت‌وگو با همایون خداد مولف کتاب «تاریخ شفاهی کاخ گلستان» به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

    همایون خداد در تشریح تاریخ شفاهی کاخ گلستان گفت: تاریخ شفاهی کاخ گلستان کانونی است پاس دارنده روایت‌ها و در بردارنده یادمان‌ها؛ روایت‌هایی که هر یک می‌توانند گرهی از نادانسته‌های دیروز بگشایند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۸ ۱۵:۰۰

    تاثیر متقابل صورت و معنا در رباعیات خیام

    خیام از شاعران و دانشمندان به نام ایران از مفاخر ملی ماست. نامش عمر و کنیه‌اش ابوالفتح و شهرت او به خیام به درستی معلوم نیست از چه رو است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۸ ۱۴:۵۸

    رباعیّات خیّام و تقویمِ ایرانی/ هوشنگ رهنما

    ما انسان‌ها به‌طور متعارف هر روز چند بار و هر بار به انگیزه‌ای متفاوت با تاریخ (date) و تقویم (calendar) سروکار داریم و این ابزارهای اندازه‌گیری زمان عمدتاً به پاره‌ی تفکیک‌ناپذیر زندگی مدنی ما بدل شده‌اند؛ و شاید هم به همین دلیل غالباً نسبت به منشأ و مبدأ و تنوع و سیر تحول و نحوه‌ی شکل گیری آنها بی‌اعتنا بوده‌ایم و عموماً کمترین کنجکاوی هم از خود نشان نداده‌ایم

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۸ ۱۰:۳۲

    آشنایی با انواع واحدهای اقامتی هتل لاله تهران

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۳:۵۰

    به نام زیستن

    شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی با اکثر- اگر نگوییم همه- آثار ارزنده و گرانسنگ ادبیات فارسی متفاوت است. استاد جلال خالقی مطلق، گردآورنده تصحیحی انتقادی و عالمانه از شاهنامه و شاهنامه‎پژوه بزرگ معاصر، آثار بزرگ ادبیات فارسی را به باغ‎ها یا بوستان‎های زیبا و دل‎انگیز تشبیه کرده ‎اند، در حالی که شاهنامه از دید ایشان جنگلی انبوه است که هر بار مراجعه تازه به آن، سویه‎ها و جنبه‎های نویی را فراروی‌مان می‎گشاید، ضمن آنکه با هر خوانش تازه بخش‎های متفاوت آن، به شناخت ژرف‎‏تر و پیچیده‎تر خودمان هم نایل می‎شویم. شاهنامه را نه یک بار و دو بار که باید بارها و بارها خواند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۲:۱۴

    استاد فاطمی نیا به کتاب عشق می‌ورزید

    در بیانات و منبرهایش دائم و پیوسته شاکر بود که نسخه‌ای از فلان کتاب را که در فلان کشور و در فلان تاریخ چاپ شده است، در کتابخانه‌اش دارد.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۲:۱۱

    فلسفه تطبیقی درگفتگو با دکتر مهدی دهباشی

    وایتهد به اصالت کثرت واقعی معتقد است که در آن هر حادثه‌ای برآیند منحصر به‌فرد مجموع تأثیراتی است که به او رسیده، یعنی وحدت لاحقی است که از کثرت سابق شکل یافته است. در صورتی که صدرا اصالت را به وحدت می‌دهد و کثرت را از شئون وحدت حقه حقیقیه می‌داند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۱:۵۴

    رنسانس، مدرنیته و زیبایی / حسن بلخاری

    تعریف کانت از زیبایی چنین بود که پدیده‌های زیبا اعم از طبیعی و هنری لذت خاصی را در ما به‌وجود می‌آورند. این لذت یک امر درونی و ذهنی است؛ بنابراین نمی‌توان احکام ذوقی را کاذب دانست، زیرا بر پدیده‌های بیرونی دلالت ندارند و به ‌هیچ‌ وجه به دانش مربوط نمی‌شوند؛ لیک با وجود این، می‌توان پدیده‌های زیبا را تحلیل کرد

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۷ ۱۱:۵۲

    اقتراح انجمن جامعه‌شناسی از اسدالله نقدی درباره تغییرات اجتماعی ایران

    گذار شهری با بیم‌ها و امیدهای درهم تنیده

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه ایران در طول ۱۵۰سال گذشته حرکت تناوبی بین سنت و تجدد و قدرت این دو نیرو در هماوردی اغلب تحولات مهم معاصر از جمله انقلاب مشروطه، دوران نوسازی اول، کودتای ۲۸مرداد و نوسازی دوم، انقلاب اسلامی و جنبش‌های متعاقب آن و نیز تحول بعدی و مستمر و هنوز ساری و جاری، عدم درک درست، همزمان و متعادل از دو رویه بورژوازی تمدن غرب (علم و مدنیت و وجه و صورت استعماری آن) بوده است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۳۱

    مردم ایران کتابخوان هستند اما کتاب به خوبی عرضه نمی‌شود

    حمید سلیمی گفت: مردم ایران کتابخوان هستند اما کتاب به خوبی عرضه نمی‌شود. متاسفانه همیشه مردم را متهم می‌کنیم. هر زمانی که کتاب مناسبی تولید شده پاداش خود را از مخاطب گرفته است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۳۰

    وقتی زنان فلسفه می‌ورزند| محمدسعید عبداللهی

    جنگ جهانی دوم درآستانه آغاز بود که الیزابت آنسکوم، فیلیپا فوت، مری میجلی و آیریس مرداک پا به آکسفورد گذاشتند. در آن دوران، از آنجایی که مردان به جبهه فراخوانده می‌شدند، فرصتی پدید آمد تا زنان بیشتری به دانشگاه راه یابند، اساتید نیز توانستند به دانشجویان دختر خود توجه بیشتری داشته باشند. اگرچه دختران بسیاری در آن دوران پا به آکسفورد گذاشتند، اما برای چهار نفر، سرنوشت متفاوتی رقم خورد. کتاب پیش رو ماجرای این چهار دانشجوی آکسفورد را شرح می‌دهد.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۲۸

    تأملی در یکی از تأملات محسن رنانی| محمد علی عسگری

    چندی پیش محسن رنانی در مطلبی که تحت عنوان «به زخم‌های ایران سلام کنیم» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، از پایان روشنفکری گفت و نوید یک شروع تازه را از جانب زنان داد. یک زایمان بزرگ اجتماعی که در حال وقوع بوده و هیچ قدرتی قادر به جلوگیری از آن نیست. او در این ارتباط از زنان شاخصی نام برد که به گمان وی درحال ایجاد تغییرات و دگرگونی‌های اساسی در جامعه بوده و دارند نه تنها جای روشنفکران که جای مردان را نیز پر می‌کنند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۲۶

    ما و پایگاه گفتمانی زبان فارسی / مهدی نجفی

    مهدی نجفی، دبیر کارگروه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی: زبان فارسی پایگاه و جان پناه ایرانیان است. آنچه در درازنای تاریخ وجه تمایز ایرانیان از سایر مسلمانان بوده، و کمک کرده تا ساکنان سرزمین خیام، هویت ملی و قومی خود را بر بنیاد آن برافراشند؛ زبان فارسی از یک سو و تاریخ با شکوه ایران زمین از سویی دیگر است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۲۵

    اهدای «خورشید» یونسکو به عبدالمجید ارفعی

    رییس کمیته ملی موزه‌ها در ایران (ایکوم) با تشریح برنامه‌های روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، به تهدید موزه ارتباطات به خاطر ایجاد موزه هدایای ریاست جمهوری در ساختمان آن اشاره کرد و از اعطای نشان «خورشید» به عبدالمجید ارفعی از آخرین مترجمان بازمانده خط میخی ایلامی خبر داد.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۲۳

    عشق در شاهنامه با محوریت زن

    استاد ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: بابیان اینکه در شاهنامه نوعی نگاه بشری به زن شده است، اظهار کرد: در شاهنامه کسانی که به‌عنوان معشوق انتخاب می‌شوند؛ ایرانی یا تورانی، داخل یا خارج از مرزها، زن پیران ویسه یا دختر افراسیاب، فرقی نمی‌کند، هرگز زنان سخیفی نیستند بلکه زنان شاهنامه بانوانی متعالی هستند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۲۱

    دلواپسی‌هایی برای زبان «ملی»

    در همایش روز «پاسداشت زبان فارسی» با بیان فرصت‌ها و تهدیدهایی درخصوص زبان فارسی، اسنادی در رفع شبهاتی درخصوص شاهنامه ارائه شد و همچنین جلد سوم فرهنگ جامع زبان فارسی رونمایی شد.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۰۶

    تقدیس تفکر، مرگ آن است

    زیبایی‌شناسی به عنوان یک شاخه مطالعاتی مستقل مبحثی نسبتا جدید و متاخر در حوزه مطالعات نظری است، اگرچه متفکران و فیلسوفان از دیرباز به مفهوم امر زیبا، چیستی زیبایی و ویژگی‌ها و شاخصه‌های آن پرداخته‌اند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۰۳

    مناسبات عرفان و جریان‌های فکری معاصر بررسی می‌شود

    بیست و سومین نشست «وضعیت تفکر در ایران معاصر» با سخنرانی شهرام پازوکی به بررسی «مناسبات عرفان و جریان‌های فکری معاصر» روز چهارشنبه ۴خرداد اختصاص دارد.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۴۹

    گلدن گلوب فروخته می‌شود/ پیچیدگی و ابهام در وضعیت نهاد سینمایی

    گلدن گلوب اعلام کرد که قصد دارد این مجموعه را به یک فرد بفروشد تا بتواند از این طریق مشکلات مربوط به نبودن تنوع را کم کند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۴۷

    رکوردشکنی «آواتار ۲» در فضای مجازی

    اولین تریلر از قسمت جدید فیلم سینمایی «آواتار» با بیش از ۱۴۸ میلیون بازدید در ۲۴ ساعت نخست انتشار همراه شد.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۴۲

    فردوسی نجات‌بخش زبان فارسی، پیوند دهنده تمدن‌ها

    ۲۵ اردیبهشت‌ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه‌سرای بلندآوازه ایران‌زمین است که با اثر سترگش "شاهنامه" به زبان پارسی حیاتی دوباره بخشید و نامش تا همیشه تاریخ با زبان فارسی ماندگار شد.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۴۰

    حکمت حکیم| عظیم محمودآبادی

    حکیم سنایی غزنوی در زمره حکیمانی از ایران زمین قرار دارد که تاثیرِ او در آثار پسینیانش نیز مشهود است. او از جمله بزرگانی است که بزرگ‌پروری کرده و سروده‌هایش در نسل‌های بعد و بعدتر نیز از الهام بخشی بالایی برخوردار بوده است. شاید پیش از هر چیز ذکر این نکته لازم باشد که گرچه سنایی و نظایر او در تاریخ ادب و فرهنگ ایرانی – اسلامی، «شاعر» خوانده می‌شوند، اما واژه «شاعر» نباید ما را بفریبد و از وجه اندیشه‌ای این بزرگان غافل شویم.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۳۸

    تاریخ می‌تواند به جوان هویت ببخشد، جهل تاریخ نیز می‌تواند او را سردرگم کند

    سلیمی نمین گفت: چون در زمینه تاریخ مشغول هستم، فکر می‌کنم امروز تاریخ خیلی سریع‌تر می‌تواند به جوان جهت بدهد و هویت ببخشد، همانطور که تاریخ می‌تواند به جوان جهت بدهد و هویت ببخشد، جهل تاریخ نیز می‌تواند او را سردرگم کند، فکر می‌کنم کسانی که امروز متولی فرهنگ هستند باید بیشتر همت خود را به تاریخ معطوف کنند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۳۶

    بود و نبود زمینه و امکان زیست مومنانه در روزگار مدرن

    زبان غالب بر همه زیست‌های مومنانه و تجربه‌های زیسته مؤمنان زبان زندگیست.مراد از زبان زندگی زبان زنده است. زبان گرم تجربه زیسته انسان مؤمن است. این زبان زندگی بر زبان استدلال غالب و چیره است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۳۳

    «قصص‌الخاقانی» اطلاعات ارزشمندی از کانونی‌ترین مساله دوره شاه عباس صفوی ارائه می‌دهد

    گودرز رشتیانی گفت: روایتی که مولف از موضوع قندهار ارایه می‌دهد به عنوان کانونی‌ترین مساله دوره شاه عباس در هیچ منبع دیگری این اطلاعات نیست. یکی از جنبه‌های ارزشمند این اثر مستند بودن به اسناد دیوانی است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۳۲

    از درباره آرامش تا چگونه تغییر کنیم؟

    نشر ترجمان علوم انسانی از سه عنوان کتاب جدید در نمایشگاه بین‌المللی کتاب رونمایی کرد.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۳۰

    نشست بین‌المللی گسترش نفوذ شاهنامه و فردوسی در کشورهای آسیایی برگزار شد

    پروفسور محمد کمال‌الدین، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه راجشاهی گفت: مردم بنگلادش فردوسی و شاهنامه هر دو را خیلی خوب می‌شناسند. این در حالی است که بیش از هشت هزار کلمه فارسی در زبان بنگالی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به کار برده می‌شود. در واقع ادبیات بنگالی، متاًثر از زبان پارسی رونق گرفته است. ارتباط زبان پارسی و بنگالی، تاریخی قدیمی دارد. ارتباط دو ملت و دو زبان و دو ادبیات که ناگسستنی است.

  • تقی ازاد ارمکی ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ ۱۶:۲۹

    «مساله خواندن در ایران» در گفت‌وگو با تقی آزاد ارمکی

    تقی آزاد ارمکی می‌گوید: عمومی کردن یک عنصر در حوزه فرهنگ خطاست و در همان‌جاست که ابتذال و مرگ آن شروع می‌شود؛ اما می‌شود این بحث را مطرح کرد که چرا کسانی که باید کتاب بخوانند و به دانش حرفه‌ای نیاز دارند و همچنین در عرصه فرهنگ و کنش فرهنگی فعالیت می‌کنند، کتاب نمی‌خوانند؟

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۴ ۱۱:۲۰

    نگاه فلسفی به ایده‌ی دانشگاه

    یک سده از تأسیس دانشگاه مدرن در ایران می‌گذرد، اما تاکنون ما کمتر به شکل منسجم در ایده‌ی دانشگاه مداقه و به عملکرد و وظیفه و ماهیت دانشگاه فکر کرده‌ایم. میثم سفیدخوش مجموعه‌ای از مقالات کلاسیک فیلسوفان اروپایی و امریکایی در باب مساله‌ی دانشگاه را در کتابی با عنوان «ایده‌ی دانشگاه» گردآورده است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۴ ۱۱:۱۰

    نگاهی گذرا به اجتهادات دینی پیرامون جایگاه زن در فضای فرهنگی جهان عرب| حیدر حب‌الله

    در ابتدا بحث و گفت و گو در موضوع زن همواره بین دو جریان بوده است: جریان آزادی زن که متأثر از تجربه غربی است و در بسیاری از موارد خارج از چارچوب متون دینی و در مواردی خارج از اصل نگاه اسلامی به این موضوع می‌اندیشد و جریان دفاعی که به دنبال دفاع از مفاهیم اسلامیِ برخاسته از متون دینی و تجربه اجتماعی و عادات مردم است. ولی در مرحله بعدی به‌ویژه از یک چهارم پایانی قرن بیستم تا به امروز سه جریان را شاهد هستیم.