اندیشه

کل اخبار:258

  • ۱۳۹۲-۰۹-۲۱ ۱۱:۰۹

    بررسی تفکر «کارل مارکس» برگزار می‎شود

    بررسی تفکر کلیدی «کارل مارکس» در دانشگاه تهران برگزار می‎شود.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۷ ۱۵:۳۹

    نشست «امام موسی صدر؛ ستیز با پوپولیسم» برگزار می‌شود

    هفتمین درس‌گفتار پژوهشی «اندیشه و عمل» با موضوع «امام موسی صدر؛ ستیز با پوپولیسم» با حضور محمود سریع‌القلم برگزار می‌شود.

  • منوچهری ۱۳۹۲/۰۹/۱۶

    معضل خودشناسی تاریخی در گفتگوی تفصیلی با «عباس منوچهری»؛

    تاسی نقادی جریانات فکری معاصر از دستگاه دورکیمی

    آجودانی با صراحت و نگرشی سلبی، شكست مشروطه را نتيجه‌ای محتوم می‌داند كه به نظر او، حاصل كژفهمی ايرانيان از مقوله‌ی مشروطه يا به تعبير وی، «تناقض مشروطه و تجدد» نزد ايرانيان بوده است. لذا عنوان «مشروطه‌ی ايرانی» با يك پيام تحقير‌آميز از نوع طنز تناقضی يا در بهترين حالت، با معنايی سلبی همراه است.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۴ ۱۰:۴۲

    مساله متفکر کلیدی معاصر «ادموند هوسرل» برگزار می‎شود

    مساله متفکر کلیدی معاصر «ادموند هوسرل» در دانشگاه تهران با سخنرانی حمید عبداللهیان برگزار می‎شود

  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۴ ۰۹:۳۸

    بررسی سنت آزمایش از دیدگاه قرآن در شماره ۳۲ «اندیشه نوین دینی»

    «تأملی در فلسفه سریان سنت آزمایش از دیدگاه قرآن» عنوان مقاله‌ای از شماره ۳۲ فصلنامه «اندیشه نوین دینی» است که در آن، نویسنده، اهداف خرد و کلان سریان سنت ابتلا در تاریخ را از منظر قرآن بررسی کرده است.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۳ ۱۲:۳۳

    زرشناس: نيچه و هايدگر به دنبال نجات غرب بودن

    شهریار زرشناس در هفتمين جلسه از دور دوم درس‌گفتارهاي نقد ايدئولوژي‌هاي مدرن در كانون انديشه جوان به بررسی تفکر پسافلسفی غرب پرداخت و گفت: مسیر فعلی بدون تردید به نابودی غرب منجر می‌شود امثال نیچه و هایدگر نیز به دنبال این بودند که تاریخ غرب را از این وضعیت نجات دهند.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۲ ۱۵:۳۲

    ادبیات دوره غزنویان بررسی می‌شود

    فرهنگستان هنر با انتشار فراخوان مقاله «هنر، ادب و انديشه در دوره غزنويان»، اسفند سال جاری به بازخوانی فرهنگ و هنر ايران در دوره غزنويان می‌پردازد.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۲ ۱۳:۲۴

    درس‎گفتار «تاریخ متافیزیک از نگاه هایدگر» برگزار می‎شود

    درس‎گفتار تاریخ متافیزیک از نگاه هایدگر در موسسه روزگار نو برگزار می‎شود.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۰ ۱۶:۲۳

    پوشش آنلاین گام هشتم تاریخ اندیشه ایرانی

    موسسه فرهنگی هنری خورشید راگا با همکاری وب سایت «ای-سمینار» گام هشتم دوره آموزشی تاریخ اندیشه ایرانی به استادی دکتر شروین وکیلی را به طور آنلاین پوشش خواهد داد.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۰ ۱۱:۵۰

    اندیشه‌ی ناتوانی زبان فارسی در بیان علوم، اشتباهی بیش نیست

    اندیشه ناتوانی زبان فارسی که این روز‌ها در محافل تشکیل شده از دشمنان این زبان مطرح شده،‌با توجه به نامحدودیت کلمات تعریف شده در زبان فارسی،‌ اشتباهی بیش نیست.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۱۰ ۱۱:۱۲

    اساتید فلسفه در کودکی می‌خواستند چه کاره شوند

    یکی از پرسش‌های مشترکی که در دوران کودکی به آن پاسخ می‌دهیم، این است که «وقتی بزرگ شدید، می‌خواهید چه کاره شوید؟». در این گزارش ۱۲ استاد حوزه و دانشگاه به مرور خاطراتشان می‌پردازند و به این پرسش پاسخ می‌دهند.

  • ۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۱۶:۵۹

    درس‎گفتار «تاریخ متافیزیک از نگاه هایدگر» برگزار می‎شود

    درس‎گفتار «تاریخ متافیزیک از نگاه هایدگر» در موسسه روزگار نو برگزار می‎شود.

  • آزادارمکی طباطبایی کتاب2 ۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۰۸:۴۱

    نقد «سیدجواد طباطبایی» بر دو تالیف «تقی آزاد ارمکی»(2)؛

    او از اندیشۀ سیاسی چه می‌داند؟

    با توجه به آنچه نویسنده از سیاست‌نامه‌ی خواجه آورده، من بعید می‌دانم که تورقی در کتاب کرده یا حتی اگر آن رساله را دیده، جز از سر بازیچه در آن نظر افکنده باشد. دلیل من این است که نقل‌قول‌های او از رساله‌ی خواجه از محدوده‌ی آنچه من نقل کرده بودم، فراتر نمی‌رود.

  • مراد فرهادپور ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۰۸:۰۲

    خوانشی انتقادی بر آراء مراد فرهادپور؛

    تفکر سانتریفیوژی

    مراد فرهادپور با تأسی از عامل بیرونی پسامدرنیته، «خصیصه­‌ی سانتریفیوژی» برای خود دست‌وپا کرده است؛ بدین معنی که وی یک هویت فکری گریز از مرکز و بی­‌ثبات دارد و ذرات بی­­‌شماری از هویت­‌های «پاره‌پاره» در فرهادپور گرد آمده است که در چند حوزه­‌ی گوناگون به فعالیت می‌­پردازد. چنین خصیصه­‌ای البته نه تنها نکوهیده نیست، بلکه جذاب و کارگشا نیز هست، اما نکته­‌ی مهم...

  • تاملی در ترجمه متن های اندیشه سیاسی جدید مورد شهریار ماکیاوللی ۱۳۹۲-۰۸-۱۸ ۱۰:۱۰

    تاملی در ترجمه‎ی متن‎های اندیشه‎ی سیاسی جدید مورد شهریار ماکیاوللی

  • ریچارد رورتی ۱۳۹۲-۰۸-۱۵ ۰۸:۱۰

    نظری بر آراء و آثار علی میرسپاسی؛

    آیا روشن‌فکران ایرانی باید مسير فكری «رورتی» را بپیمایند؟

    نقدهای روشن‌فکری و نسخه‌های تجویزی ميرسپاسی گرچه به دليل برخورداری از وجه عمل‌گرایانه‌اش خوش می‌نماید، اما سؤال‌های زیادی در باب پروژه‌ی فکری او به وجود می‌آورد. از جمله اینکه به نظر می‌رسد دید جامعه‌شناسانه‌ی ميرسپاسی، كمتر مجالی برای فلسفه باقی نمی‌گذارد.

  • کانت ۱۳۹۲-۰۸-۰۴ ۰۹:۳۷

    مایکل راث؛

    کانت، فلسفه و روشنگری

    کانت انتظار ندارد که هنگامی که ما جرأت به دانستن داریم و به عنوان یک اندیشمند آزاد هستیم، مثل وحشی‌‌‌‌ها و دیوانه‌‌‌‌ها عمل کنیم. زیرا اگر ما واقعاً به گونه‌‌‌‌ای ژرف و شفاف بیندیشیم، آنگاه تشخیص خواهیم داد که می‌‌‌‌خواهیم در جهانی زندگی کنیم که مردم به گونۀ مشخصی رفتار می‌‌‌‌کنند.

  • کینز ۱۳۹۲-۰۷-۳۰ ۰۸:۰۱

    نگاهی به نظریه‌ی اقتصادی «جان مینارد کینز»؛

    کینز در برابر کلاسیک

    از کینز چنین نقل می­کند که اگر بیکاری، برخاسته از توافق ضمنی یا آشکاری بین نیروی کار باشد که کمتر از مقدار مشخصی دستمزد کار نکنند چنین بیکاری را باید ناشی از اثرات چانه‌زنی دسته‌جمعی، نوعی بیکاری ارادی تلقی کرد.