نمایش همه
  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۲ ۱۴:۲۸

    سهروردی توان زبان فارسی را برای بیان مفاهیم پیچیده فلسفی ارتقا داد

    شالویی گفت: متاسفانه شیخ اشراق برای خود ما و شرقی‌ها هم به اندازه کافی شناخته شده نیست. جای بسی تاسف است که شخصیت والایی چون شیخ اشراق همچنان در میان بخش‌هایی از جامعه علمی بشری ناشناخته است و این اقتضا می‌کند که همه توان خود را برای معرفی او به کار ببریم.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۲ ۱۴:۲۷

    اتفاق‌های تاریخی کم‌نظیر در سفرنامه میرزا حسن‌خان

    سفرنامه میرزا حسن‌خان (صاحب دیوان) سفر یا فرار میرزا حسن‌خان را از تهران به تبریز، طی ۲۳ روز از تاریخ دهم رجب تا سوم شعبان سال ۱۳۰۱ قمری شرح می‌دهد. میرزا حسن‌خان نام این سفر ناگهانی را «الفراریه» گذاشته و علت آن را دلگیرشدن از پدر خویش ذکر کرده است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۲ ۱۴:۲۶

    تخت‌ جمشید در ازای پرداخت حقوق به هنرمندان و کارگران ساخته شده است

    تخت‌ جمشید یا پارسه شاخص‌ترین بنایی است که از دوره هخامنشیان بر جای مانده است. این بنای عظیم نتیجه کار صنعتگران، هنرمندان و کارگرانی است که با تلفیق هنر بومی ایرانی و هنر سایر ملل آن را بنا نهاده‌اند.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۲ ۱۴:۲۵

    ریشه‌های حکمت نوریه‌ی سهروردی

    بیست‌ ویکمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی به «ریشه‌های حکمت نوریه‌ی سهروردی» اختصاص دارد که با سخنان دکتر نصرالله پورجوادی در روز چهارشنبه ۵ مردادماه ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۲ ۱۴:۲۵

    بررسی آثار باستانی و تاریخی هرات از دورۀ تیموریان تا تشکیل کشور مستقل افغانستان

    مرکز اسناد فرهنگی آسیا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱، نشستی تخصصی با محور معرفی و نقد کتاب « هرات، بررسی آثار باستانی و تاریخی از دورۀ تیموریان تا تشکیل کشور مستقل افغانستان» برگزار کرد. در این نشست که با حضور مریم مهدوی اصل مؤلف کتاب ارائه شد، سخنرانانی نیز دعوت شدند که هر یک با توجه به تخصص خود به مباحث کتاب و چگونگی تدوین آن اشاره کردند.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۲ ۱۴:۲۳

    گفت‌وگو با مهدی جمشیدی درباره فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش رو

    بعد از«فارابی» یا مثلا بعد از«خواجه نصیر» حکمت عملی متوقف شد. حکمت عملی یعنی فلسفه‌ورزی در مورد عالم علم و این یک سوال جدی است که چرا بعد از فارابی به این وجه از فلسفه اسلامی پرداخته نشد؟

  • 1 ۱۴۰۱-۰۵-۰۲ ۱۴:۱۹

    انریکه دوسل/چگونه غرب دستاوردهای غیرغربی‌ها را با نام مدرنیته به سرقت برد؟

    اروپا، مدرنیته و اروپامحوری

    اگر کسی مدرنیته اروپایی –فرایندی طولانی در طی پنج قرن- را به‌عنوان فراهم ‎شدن امکان‎هایی نو تلقی کند که حاصل محوریت اروپا در تاریخ جهان و شکل‌گیری تبعی تمامی دیگر فرهنگ‌ها به‌عنوان حاشیه آن است، روشن می‎شود که علی‎رغم قوم‎گرا بودن تمامی فرهنگ‎ها، قوم‎گرایی مدرن اروپایی تنها نوع قوم‎گرایی‎ای است که علی‎الظاهر و احتمالاً ادعای جهان‎شمولی می‎کند.

  • سلیمانی ۱۴۰۱/۰۵/۰۱

    روایتی تحلیلی از دغدغه ها و برنامه های سروش نوجوان در گفت و گو با نقی سلیمانی؛

    یک مجله کادرمحور

    سروش نوجوان یک مجله کادرمحور بود یعنی کار گروهی هنرمندان در ان اصل بود. هنر و ادبیات یک وجه فردی دارد و یک وجه جمعی و اجتماعی در وجه فردی هر یک از کارد سروش نوجوان که شامل نویسندگان شاعران مترجمان و تصویرگران و گاهی سینماگران بود از داخل مجله و بیرون با ما همکاری می کردند که هریک صدای خاص خودشان را داشتند اما کار با مشاوره جمعی پیش برده می شد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۱ ۱۲:۱۲

    جهاد اکبر زبان فارسی

    سید محمدعلی جمال‌زاده (۱۳۷۰-۱۲۷۶)، امروز بیش از هرچیز با مجموعه داستان «یکی بود و یکی نبود» به یاد آورده می‌شود. اما او که عمری طولانی داشت و سال‌های زیادی از زندگی‌اش را در اروپا سپری کرد، فعالیت‌های متعددی داشت که کم‌وبیش مغفول مانده است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۱ ۱۲:۱۰

    عرفان تطبیقی درگفت‌وگو با دکتر همایون همتی - بخش اول

    عرفان، شناخت خداوند و شئون و تجلیات او از طریق علم حضوری و معرفت شهودی است که دو ساحت نظری و عملی یعنی چشیدن و تجربه دارد. عرفان مختص قوم و فرهنگ خاصی نیست و لذا می‌تواند با روشهای متنوع، بین مفاهیم، سنتهای عرفانی، عارفان و روشهای سیر و سلوکشان، به منظور تعمیق فهم شناخت و مفاهمه با دیگر سنتها مورد مقایسه و سنجش قرار گیرد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۱ ۱۲:۰۸

    در نقد موضوع « تحریف قرآن» / حسن انصاری - بخش اول

    درباره موضوع تحریف قرآن یک نکته بسیار مهم معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد و آن اینکه اگر از تحریف قرآن چه در مقام نقص و چه وجود اضافاتی بر قرآن ادعای پاره‌ای از غلات شیعه یا گروه‌های دیگری از میان غیرشیعیان بر وجود تحریف در سده‌های سوم قمری به بعد مقصود است، چنانکه آنچه در کتاب‌هایی مانند قرائات سیاری و مانند آن و پاره‌ای محدود از روایات کافی و کتب حدیثی دیگر می‌بینیم و مربوط به این دوره‌هاست طبعا این ادعاها به دلیل متاخر بودن گزارش‌های‌شان نسبت به زمان عمومی شدن مصحف رسمی قابل اعتنا نیست و حداکثر می‌تواند نشان دهد که این گروه‌ها سعی در تحریف قرآن داشته یا می‌خواسته‌اند با ادعای وجود تحریف در قرآن عقاید مذهبی خود را تحکیم کنند.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۱۵:۳۶

    کتابی درباره دلوز و اسپینوزا/ در اثنای فاجعه اندیشه به چه کار می‌آید؟

    جهان اسپینوزا کتابی درباره دلوز و اسپینوزاست و آغاز کردن آن با این نقل قول از آدورنو تنها به این منظور است که از بطن فاجعه شروع کنیم، از بحران اینجا و اکنون، از ارتباط اندیشه و سیاست و این دغدغه که در بحبوحه فاجعه‌ها یک کتاب فلسفی دیگر به چه کار می‌آید.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۱۵:۱۹

    نشست «تاریخ هگلی» برگزار می‌شود

    کانون اندیشه جوان جمعه ۳۱ تیر در گفتگوی زنده مجازی موضوع «فلسفه تاریخ از منظر هگل» را در نشست‌های تاریخ هگلی به بحث می‌گذارد.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۱۵:۱۸

    بزرگمردی که هرگز مشابه نداشت

    علی محمدپور گفت: اتحادیه انجمن‌های علوم جغرافیایی کشور در حال مذاکره با شهرداری است تا هر چه سریع‌تر مشکل خانه جغرافیا برطرف شود و وضعیت روشن شده و خانه جغرافیا از بلاتکلیفی خارج شود.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۱۵:۱۶

    فراخوان مقالات همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» اعلام شد

    فراخوان مقالات همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» از سوی گروه کلام مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اعلام شد.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۱۵:۱۵

    «تاریخ تشیع در غرب اسلامی» منتشر شد

    کتاب «تاریخ تشیع در غرب اسلامی» اثر محمدرضا شهیدی پاک در ۴۲۳ صفحه به چاپ رسید.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۱۵:۱۵

    مردی به‌سانِ رود / علی همدانی

    دکتر محمّدحسن گنجی در ٢١ خرداد ١٢٩١ در بیرجند چشم به جهان گشود و در ٢٨ تیر ١٣٩١ در تهران بر اثر حادثه ‏ای دیده از جهان فروبست. وی در طول صد سال زندگی خود به‌سانِ رود هرکجا که روان می‏گشت سرچشمۀ خیر و برکت بود و نزد بستگان و دوستان و به نیک‌نفسی و خیرخواهی شهره بود و هرکس در دیدار نخست با او تحت تأثیر سجای اخلاقی وی قرار می‏گرفت.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۱۵:۱۳

    جلال‌الدین همایی استاد بزرگ تاریخ و فرهنگ ایران

    جلال‌الدین همایی در سحرگاه شب چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه سال ۱۲۷۸ در اصفهان به دنیا آمد. پدرش میرزا ابوالقاسم محمد نصیر متخلص به طرب و جدش ملا محمدرضا همای شیرازی هر دو از شعرا و دانشمندان معروف عصر خود بودند.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۱۵:۰۹

    فیلسوفانی که از تنهایی جامعه‌ جهل‌زده سخن می‌گویند

    نوزدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی به «مقایسه‌ی حی‌ بن‌ یقظانِ ابن طفیل و قصه الغربه الغربیه سهروردی» اختصاص داشت که با سخنان دکتر پرویز عباسی‌داکانی چهارشنبه ۲۲ تیرماه برگزار ‌شد.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۸ ۱۸:۴۷

    کوزلک درکی از مدرنیته می‌دهد که کم‌تر سویه‌های ایدئولوژیک و روشنفکرانه دارد

    کوزلک مفهوم بحران را یکی از مفاهیم اساسی در دوران جدید می‌داند که بسطی فزاینده یافته و زیست جهان مدرن را تسخیر کرده است. او با تاریخ‌نگاری این مفهوم، نشان می‌دهد زیست انسان مدرن اروپایی چگونه با مفهوم بحران درهم تنیده است. لذا، او مفهوم بحران را یکی از نشانه‌های مدرنیته می‌داند

  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۸ ۱۸:۴۴

    در معرض خطر انقراضی دیگر؛ آیا به پایان تاریخ نزدیک شده‌ایم؟

    به قوّت علم تجربی در مهار طبیعت و سُنبه پرقوّت و فشار فناوری‌های مدرن خود بر جغرافیای طبیعی به طرز اغراق آمیز، نازیده‌ایم و همچنان می‌نازیم و می‌بالیم... آیا به پایان تاریخ نزدیک شده‌ایم؟

  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۸ ۱۸:۴۲

    مهمترین اسنادِ قیام مسجد گوهرشاد برای نخستین بار در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران رونمایی می شود

    معاونت اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در ایام سالگرد قیام خونین مسجد گوهرشاد، از مهمترین اسنادِ موجود این واقعۀ تاریخی رونمایی می‌کند.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۸ ۱۸:۴۱

    ضرورت شناخت «شیخ جام» بر مبنای آثار او نه به روایت دیگران

    نخستین همایش بین‌المللی «هزاره شیخ جام» به همت فرمانداری تربت جام با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از نهادها و موسسات فرهنگی کشور با حضور برجسته‌ترین عرفان پژوهان ایرانی و خارجی در روزهای ۲۲ و ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ در شهرستان تربت جام برگزار شد.

  • مراد فرهادپور ۱۴۰۱-۰۴-۲۸ ۱۸:۴۰

    بهزاد جامه بزرگ؛

    پروژه فکری مراد فرهادپور چیست؟

    مراد فرهادپور اگر به درست یا غلط مروج یک گرایش فکری خاص یا علاقه مند به یک یا چند فیلسوف و روانکاو چپ است، هرگز خطر نمی کند که در راه اشاعه مطلوب خود با سنت های فکری جغرافیا و تاریخی که پای در آن دارد، درگیر شود. ‏

  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۸ ۱۸:۳۹

    تاریخ طنز در ادبیات فارسی

    ادب و فرهنگ کتبی و شفاهی ما با طنز عجین است و در زندگی روزمره‌مان هم حضوری روشن دارد. با این‌حال طنز در پژوهش‌های ادبی زبان فارسی سهم اندکی دارد.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۸ ۱۸:۳۵

    نشست نقد و بررسی کتاب «مطالعات فرهنگی در ایران، هم‌آیندی‌های یک سیاست دانش»

    یک دهه پیش از این «مطالعات فرهنگی» به عنوان یک حوزه مطالعاتی رادیکال و انتقادی، علوم اجتماعی مستقر در ایران را چه به لحاظ نظری و چه از نظر روشی، به چالش می‌کشید. اینک اما پس از گذشت یک دهه از آن مجادلات به نظر می‌رسد بازاندیشی وضعیت مطالعات فرهنگی امروز و مواجهه‌های خواه انتقادی، خواه همدلانه با این شاخه دانش علوم اجتماعی ضرورتی انکارناپذیر به نظر می‌رسد.

  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۸ ۱۸:۳۲

    گفت‌وگو با حسن ناهید، موسیقی‌دان و نوازنده برجسته نی

    حسن ناهید، موسیقی‌دان و نوازنده برجسته نی تیرماه سال ۱۳۲۲ در شهر کرمان زاده شد. در کارنامه هنری این نوازنده سرشناس همکاری با اساتید بزرگی ثبت است و البته آثار بسیار زیادی از وی ضبط شده است

  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۸ ۱۸:۲۸

    آموختن ادبیّات فارسی ، هدف یا وسیله؟ / حسین مسرّت

    آنچه در طیّ قرون متمادی ایران را از سایر کشورهای جهان متمایز می کند . ادبیّات غنی و پربار آن است ، چهره های شاخصی چون: فردوسی ، خیّام ، سعدی و حافظ به عنوان مشاهیر ادبی جهان مورد توجّۀ دوستداران ادب و فرهنگ قرار دارند

  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۸ ۱۴:۰۴

    سوالات متداول طراحی داخلی

  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۶ ۱۸:۴۹

    کتاب «شاه عباس پادشاهی که ایران را از نو ساخت» برای مخاطب عام امروز نوشته شده است

    صالحی علامه گفت: کتاب «شاه عباس پادشاهی که ایران را از نو ساخت» برای مخاطب عام امروز نوشته شده است و خانم کوئین توانسته کتاب را به صورت جذاب برای نسل امروزی بیان کند. نویسنده بر روی موضوع احاطه دارد و به نظر من این کتاب برای یک خواننده عمومی بسیار کتاب خوبی است.