شناسهٔ خبر: 13648 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نسبت «اسلام‌گرایی» و «ملی‌گرایی» از زبان رحیم‌پور ازغدی

: آخرین هفته نامه صوتی موسسه «طرحی برای فردا» در سال ۹۲ حاوی سخنان حسن رحیم‌پور ازغدی درباره موضوع «اسلام گرایی و ملی‌گرایی» منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ رحیم پور ازغدی در سی‌ و چهارمین هفته‌نامه صوتی به ابعاد دیگری از نسبت «اسلام‌گرایی و ملی‌گرایی» پرداخته و جنبه‌های مثبت و منفی فرهنگ ایران پیش از اسلام را به بحث گذاشته است.

در این شماره از هفته نامه صوتی رحیم‌پور ازغدی به مسائل و موضوعات زیر پرداخته شده است: 

نسبت ملی‌گرایی و ایدئولوژ‌ی (ملت‌پرستی و نژادپرستی، خود یک ایدئولوژی غربی و غیر ایرانی است)
آیا حضرت زرتشت (ع)، پیامبر و مصلح الاهی بوده است؟
«دوگانه پرستی» چگونه از آئین مغ‌ها و ایران پیشا‌زرتشت وارد آئین زرتشتی شد؟
آریائیان چگونه سرزمین هند و ایران را از صاحبان اصلی و ساکنان باستانی، گرفته و تصرف کردند؟
نسبت میان آئین زرتشتی و نژادپرستی
انسان بودن خدا و خدا بودن انسان ، آئین غسل تعمید با خون گاو ، مراسم عشاء ربّانی (نان و شراب و تثلیث و ثنوی‌گری) چگونه از آئین هند و ایرانی«میترائیزم» و خورشیدپرستی وارد مسیحیت در اروپا شد؟
جنگ خدایان چون خدای نور و روشنایی با خدای تاریکی و ظلمت، چگونه وارد آئین زرتشتی شد و «توحید» را به «شرک» ثنویت(دوگانه‌پرستی) در ایران یا تثلیث(سه‌گانه پرستی) در مسیحیت کرد؟
چرا اصلاحات حضرت زرتشت در ایران پیش از اسلام، شکست خورد؟ (ابهام مطلق در اسناد تاریخی زندگی زرتشت و ابهام در مرز میان افسانه و تاریخ )
نسبت «پرستش آتش» و «احترام به آتش»؛ نسبت اساطیر هندی «گاو»‌محور و گاو‌پرستی در مذاهب هند و ایرانی و آریایی
کمیت و کیفیت «اوستا» در ابهام تاریخی و تناقض‌های محتوایی
آخر الزّمان زرتشتی و هزاره گرایی درایران پیش از اسلام
شباهت‌ها و تفاوت‌های بهشت و جهنم زرتشتی و اسلامی
چرا زرتشتیان، مردمی غالبا  «آرام و نیکخواه» هستند؟
آیا زرتشتیان جهان، رو به انقراض تاریخی هستند؟
«مزدک»، «مانی» و شکاف‌های معنوی و اجتماعی در ایران زرتشتی
برخی دیگر از اشتراکات و تفاوت‌های اسلام با آئین زرتشتی، مزدکی و مانوی

 

نظر شما