شناسهٔ خبر: 19475 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بحران جدی صنعت نشر «عدم نقدینگی» است

عضو مجمع ناشران از عدم پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی انتقاد کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ تورانیان گفت:‌ صنعت نشر در یک بحران کامل به سر می‌برد که مهمترین علت آن نبود نقدینگی است.

علی اکبر تورانیان، مدیر انتشارات شهرآب، از عدم پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی برای ناشران پس از گذشت ماه‌ها از ثبت نام اولیه انتقاد کرد و گفت:‌ صنعت نشر در یک بحران کامل به سر می‌برد که مهمترین علت آن نبود نقدینگی است.

این عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی با انتقاد از عدم پرداخت تسهیلات بانکی به ناشران گفت:‌سال گذشته در پی توافق وزارت ارشاد با وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت تسهیلات ۱۵۰ میلیارد تومانی برای ناشران و چاپخانه‌داران در نظر گرفته شد که از این میان سهم ناشران ۱۰۰ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد‌: از همان زمان، ثبت‌نام ناشران و چاپخانه‌داران برای دریافت این تسهیلات آغاز شد‌، ناشران متقاضی مدارک خود را به بانک عامل تحویل دادند اما تاکنون ریالی از این صندوق دریافت نکرده‌ایم. این در حالی بود که بالغ بر ۳۰۰ ناشر و چاپخانه‌دار برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده‌اند.

تورانیان تصریح کرد: البته در همان زمان موافقت با پرداخت تسهیلات به ناشران، ما نسبت به مواردی اعتراض داشتیم که از آن جمله این بود که بازپرداخت تسهیلات باید ظرف ۱۲ ماه صورت می‌گرفت که این برای ناشران بسیار دشوار بود. ناشران خواستار تسهیلات بلند مدت با سود پایین بودند. ناشران باید وام‌ها را با سود ۲۷ تا ۳۰ درصد بازپرداخت می‌کردند که این اصلا صرفه اقتصادی نداشت.

عضو هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی با اشاره به اوضاع اقتصادی نشر گفت:‌ صنعت نشر در یک بحران کامل قرار دارد که مهمترین علت آن نیز عدم نقدینگی است. با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها طی یکی دو سال گذشته، سرمایه ناشران هر روز کاهش می‌یابد. کاهش شمارگان کتاب،‌ کاهش انتشار تعداد عناوین کتاب و ... همگی از تبعات این عدم نقدینگی ناشران است.

وی گفت:‌ دولت در این زمینه باید به یاری ناشران بیاید و با اعطای تسهیلات بلند مدت صنعت نشر را از ورشکستگی نجات دهد،‌ نه اینکه با گذشت ماه‌ها از وعده داده شده هنوز تسهیلات صندوق توسعه ملی را پرداخت نکرده باشد.

نظر شما