شناسهٔ خبر: 22765 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حضور پررنگ ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران از عرضه 1297 عنوان کتاب از ناشران ایرانی در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت خبر داد. وی همچنین دلیل منتفی شدن حضور ایران در نمایشگاه کتاب قاهره را دریافت نکردن پاسخ ایمیل های مکرر ایران از طرف مسئولان این نمایشگاه عنوان کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کنفرانس مطبوعاتی  با موضوع اعلام نهایی حضور ایران در شصت و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت عصر روز چهارشنبه 9 مهر با حضور امیر مسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران در محل این موسسه برگزار شد.

شهرام نیا در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی  با اشاره به ویژگی های نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: این نمایشگاه هیچ گونه ارتباطی با دولت آلمان ندارد و اتحادیه ناشران این کشور، آن را برگزار می کند و به جهت حضور گسترده ناشران و اصحاب نشر، مهمترین نمایشگاه کتاب در سطح جهان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب فرانکفورت نه یک نمایشگاه عمومی بلکه یک نمایشگاه تخصصی است، گفت: تنها در دو روز آخر این نمایشگاه است که درهای آن برای عموم مخاطبان باز می شود و در سه روز نخست، قرار و مدارهای ناشران کشورهای مختلف در خصوص مبادله رایت انجام می شود.

شهرام نیا با بیان اینکه ایران در 10 سال اخیر گرچه با فراز و فرود اما در تمامی دوره های نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور داشته است، از حضور پررنگ کشورمان این نمایشگاه سخن گفت و یادآور شد: فضای ایران در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت 240 متر مربع است که 200 متر آن در بخش بین الملل و بزرگسال و 40 متر هم در سالن 3 که سالن ناشران کودک و نوجوان است، قرار دارد. در سالن ایران ، کشورهای عربی و برخی کشورهای اروپای شرقی هم حضور دارند.

وی با اشاره به سیاست مربوط به حضور ایران در نمایشگاههای خارجی کتاب گفت: بنای ما این است که به جای اینکه خود موسسه به صورت مستقیم در فعالیت های نشر دخالت کند، بستر و مقدمات حضور پررنگ بدنه نشر را در این نمایشگاهها فراهم کند. از این حیث تمامی امور مربوط به طراحی غرفه، امور محتوایی و بسیاری از برنامه های ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، مبتنی بر همین رویکرد صورت گرفته است.

به گفته شهرام نیا فضای 200 متر مربعی غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، برای اولین بار به سه بخش تقسیم شده است؛ بخشی در اختیار ناشران ، تشکل های نشر و آژانس های ادبی، بخشی به معرفی کتابهای ناشرانی که در نمایشگاه حضور ندارند اختصاص یافته است و بخشی هم مخصوص امور اطلاع رسانی، معرفی نمایشگاه کتاب تهران و اجرای برنامه های جنبی است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران تصریح کرد: در بخش نخست فراخوانی صورت گرفت و ناشران و تشکل های نشر و آژانس های ادبی با پرداخت هزینه ای ناچیز (حدود یک دهم کل هزینه)،  از آن استقبال کردند که در این بخش در مجموع 10 ناشر، سه تشکل نشر و دو آژانس ادبی حضور دارند.

وی افزود: ما امسال انتخاب کتابها را برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، به اتحادیه ناشران سپردیم و دوستان این اتحادیه هم طی فراخوانی به ناشران، تعدادی از کتابها را انتخاب کردند. در غرفه کودک هم این کار توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان انجام شده است.

همچنین در بخش تشکل های نشر انجمن ناشران دفاع مقدس، انجمن ناشران دانشگاهی، انجمن زنان ناشر و مجمع ناشران انقلاب اسلامی در مجموع حدود 78 عنوان کتاب از 1280 ناشر را انتخاب کردند.

وی همچنین از حمایت موسسه متبوعش برای حضور نمایندگان رسانه های گروهی در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت خبر و افزود: امسال برای اولین بار و به صورت قرعه کشی سه خبرنگار یکی با هزینه کامل و دو خبرنگار دیگر با کمک هزینه، برای پوشش نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعزام می شوند.

شهرام نیا همچنین از حضور جمعی از نویسندگان و مولفان برای معرفی توانمندی های فرهنگی و ادبی ایران و برگزاری نشست هایی با موضوع صنعت نشر ایران در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت خبر داد و گفت: آقای مجیدی قیصری نویسنده حوزه دفاع مقدس، خانم محبوبه نجف خوانی نویسنده حوزه کودک با حمایت موسسه نمایشگاه فرهنگی  و خانم معصومه رام هرمزی هم با حمایت انجمن ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت حضور خواند داشت.

علاوه بر این نویسندگان آقایان سید مهدی شجاعی و هوشنگ مرادی کرمانی و خانمها کتایون ریاحی و سارا سالارهم در نمایشگاه برنامه هایی دارند.

همچنین به گفته مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران برنامه های بخش جنبی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به این شرح است.

شهرام نیا در ادامه از دیدار خود با رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت، رئیس اتحادیه ناشران آلمان، رئیس نمایشگاه کتاب پاریس و همچنین برخی نمایشگاههای بین المللی کتاب در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت و با هدف تقویت ارتباط های دو سویه و چند سویه با موضوع نشر خبر داد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد هزینه های حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: هزینه های حضور ایران چندصد میلیونی است که بخش عمده آن هم به اجاره غرفه بر می گردد البته در حال حاضر نمی توان برآورد دقیقی از این هزینه ها ارائه کرد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران در مورد فهرست تهیه شده از کتابهایی که در نمایشگاه فرانکفورت عرضه می شود تاکید کرد: با مشورتی که با اصحاب نشرانجام دادیم، این فهرست مورد بازبینی قرار گرفت و حدود 2،3 عنوان کتاب که مخالفت هایی با عرضه آنها در نمایشگاه وجود داشت و شاید هم متناسب با شان جمهوری اسلامی ایران نبودند، از لیست کنار گذاشته شدند و از سوی دیگر سعی کردیم کتابهایی که امکان مبادله رایت آنها وجود دارد، به فهرست اضافه شوند. من شخصا از جزئیات نحوه انتخاب این کتابها خبر ندارم ولی تشکیلات اتحادیه ناشران، تشکیلاتی آشکار و شفاف است و ما هم سعی کرده ایم برای فهرستی که ارائه شده است، احترام قائل شویم.

شهرام نیا در بخش دیگری از این نشست خبری درباره دلیل عدم حضور ایران در نمایشگاه کتاب قاهره گفت: دلیل این مسئله خیلی روشن و ساده  این بوده که مسئولان این نمایشگاه پاسخ هایی به ایمیل های مکرر ما نداده اند.

وی در ادامه از حضور ایران در نمایشگاه کتاب تاجیکستان که فردا در شهر دوشنبه افتتاح می شود خبر داد و همچنین گفت: نمایشگاه کتاب مسکو از ایران برای حضور در دوره بعدی این نمایشگاه به عنوان میهمان ویژه، دعوت کرده است. توافقات اولیه در این خصوص صورت گرفته و آنها منتشر پاسخ ما هستند تا جواب قطعی را بدهیم. مسئولان نمایشگاه کتاب پکن هم برای حضور ایران به عنوان مهمان ویژه، اظهار تمایل کرده اند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران همچنین یادآور شد: به دلیل جمعیت بالای روس زبانها، نمایشگاه کتاب مسکو نمایشگاه مهمی محسوب می شود. نمایشگاه کتاب پکن هم نمایشگاه روبه رشدی است و ما در خصوص حضور در این دو نمایشگاه اظهار تمایل کرده ایم.

شهرام نیا همچنین از حضور ایران در سه نمایشگاه خارجی کتاب اولی در استانبول، دومی در شارجه و سومی در الجزایر در ماه آبان خبر داد، افزود: در ماههای آتی هم در نمایشگاه بلگراد که یک نمایشگاه با سابقه ای 90 ساله است، حضور خواهیم یافت. حضور درنمایشگاه قزاقستان به جهت حضور جمعیت زیادی از مسلمانان در این کشور از دیگر برنامه های ایران در ماههای آتی است.

وی در پایان گفت: خوشحالم که آرام آرام این امکان برای ایران فراهم شده تا در نمایشگاههای مهم کتاب در دنیا حضورداشته باشد. ما سعی کرده ایم این حضورها در نهایت صرفه جویی مالی و البته به شکلی پررنگ و حرفه ای باشد.

نظر شما