به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایلنا؛ با سفر استاد برجسته سینمای مستند؛ بیل نیکولز ورکشاپ تخصصی وی با عنوان «مستند و ذهنیت» با همراهی محمد تهامینژاد در روزهای 11 و 12 آذرماه در فرهنگستان هنر برگزار میشود.
بیل نیکولز استاد و مدیر رشته مطالعات سینما در دانشگاه دولتی سانفرانسیسکو آمریکاست. نخستین کار مهم او گردآوری مجموعه مقالههایی در همین رشته در سال 1985 به نام «فیلمها و روشها»است؛ کتابی که البته ارتباطی به سینمای مستند ندارد و یکی از نخستین نمونههای مجموعه مقالات مهم در رشته مطالعات سینمایی محسوب میشود.
کتاب مهم او در حوزه مطالعات سینمای مستند به نام «بازنمایی واقعیت: مسائل و مفاهیم سینمای مستند» است که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. وی کتاب بعدیاش را نیز با عنوان «مرزهای محو: پرسشهایی درباره معنا در فرهنگ معاصر» در سال ۱۹۹۴ منتشر کرد.
کتاب «مقدمهای بر فیلم مستند» بیل نیکولز هم که در سال ۲۰۰۱ توسط انتشارات دانشگاه ایندیانا منتشر شد و چند سال بعد، با ترجمه «محمد تهامینژاد» توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند راهی بازار نشر ایران شد، شکل سادهتر همان مباحثی است که در کتابهای پیشین به تفصیل بیشتری مورد بحث قرار گرفتهاند. مهمترین این مباحث تقسیمبندی شیوههای مستندسازی توسط بیل نیکولز است که بعد از آن، در همه کتابهای مقدماتی سینمای مستند به نام خود او آمده و تشریح شده است. فصل ششم کتاب به همین تقسیمبندی اختصاص یافته است.
از چند سال پیش صحبت درباره شیوههای مستندسازی بیل نیکولز در میان فیلمسازان ایرانی هم شروع شد: شیوه تشریحی یا توضیحی با تاکیدی که بر یک راوی همهچیزدان دارد، بعد شیوه مشاهدهای که در آن دوربین از دخالت در رویدادها پرهیز میکند؛ به دنبال آن شیوههای انعکاسی و دوسویه که در آنها دوربین و مستندساز دیگر خود را پنهان نمیکنند و به درجات مختلف در فیلم حضور پیدا میکنند و سرانجام شیوه performative که شیوه اجرایی ترجمه شده است. البته مقصود نیکولز از این شیوه، بازگشت به روشهای بیانگر و ذهنی است در گونهای از فیلمسازی (فیلمسازی مستند) که به طور سنتی تاکیدش بر عینیگرایی بوده است.
هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای 9 تا 16 آذرماه 1393، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، برگزار میشود.
نظر شما