به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره بینالمللی فیلم ویدیویی یاس، «فرهاد توحیدی» فيلمنامهنويس گفت: در سالهای گذشته به خاطر سو تدبير و مديريت در زمینه تولید و پخش آثار ویدیویی در عرصه شبکه خانگی اتفاقات بدی صورت گرفت كه اين امر باعث كاهش اعتماد تماشاگران در این حوزه شد.
وي ادامه داد: ضعف کیفی آثار باعث شد که جای خالی ساخت فیلمهای ویدیویی مطابق استاندارد در این حوزه حس شود. اینکه استانداردها چیستند و چه طور تعریف میشوند؟ موضوعی است، به نظر می رسد نيازمند بازتعريف دوباره داشته باشد و دغدغهها در این زمینه مطرح و ارزشگذاری شود تا معیار و و وزنهای قابل قبول در اختیار تماشاگران و مشتریان در شبکه خانگی قرار گیرد. با اینکه از ساخت فیلمهای ویدیویی مدت زیادی میگذرد اما بسیار شاهد آثاری با کیفیت پایین در این زمینه بودهایم.
نويسنده شهر موشهاي ۲ توضیح داد: در سالهای گذشته رویکرد تلویزیون بر تولید فیلمهای ویدیویی بود كه اين امر به لحاظ آمار نيز نسبتا بالا بود. اما در حوزه تلویزیون هم استانداردهای لازم وجود نداشت به جز تعداد محدود و معدود. چه در حوزه موضوع فیلمنامه ،ساخت و اجرا بقیه آثار گويا برای پر کردن آنتن ساخته میشد.
وي تصريح كرد: بخش شبكه نمايش خانگي و تلويزيون با وجود جشنوارهایی مثل یاس و جام جم میتواند مشكلات را تا حدي برطرف كند چرا كه تولیدات تحت نظارتهای کارشناسانه انتخاب میشوند و بعد به بازار فروش راه پیدا میکنند.این تولیدات چه از فروشگاهها خریداری شوند چه از تلویزیون پخش شود به هر حال بخش زیادی از مخاطبان را به لحاظ فرهنگی تغذیه خواهند کرد.
توحیدی در ادامه درباره تردیدهای سرمایه گذاران برای مشارکت در ساخت فیلم های ویدیویی گفت: سالهاست که سینمای ایران از مسئله عدم رعایت حقوق مولف رنج میبرد. قاچاق مسئله مهمی است گاهی شاهد بودیم وقتی همه عزم را جزم میکردیم تا با جلوگیری از قاچاق و کپی فیلم از به تاراج رفتن سرمایه سرمایه گذاران جلوگیری کنیم دوباره در میانه راه دچار سستی شدهایم . به نظرم بخشی از عدم تمایل سرمایه گذارن برای ساخت این فیلم ها مربوط می شود به شبکههای قاچاق که سرمایه را به مخاطره می اندازد و از این نظر باید به سرمایه گذاران حق داد .
نويسنده «گاهي به آسمان نگاه كنم»، راهکار حل این مشکل را ایجاد امنیت در بازار فروش دانست و يادآور شد: اگر امنیت در بازار برقرار شود سرمایه گذاری بیشتر میشود. اقتصاد فیلمهای ویدیویی اقتصادی شکننده است و نیاز داریم که امنیت سرمایه تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را تامین کنیم.فیلمی که ساخته میشود در رقابت با بازار قاچاق و فیلم های وارداتی ناکام است. حتی بازار فیلمهای وارداتی و اورجینال هم دچار مشکل است و امتیاز آن در طول ۸ سال گذشته تبدیل به رانت شده بود برخی برخوردار بودند و برخی نه و این در بازار یک انحصار بوجود آورده بود.
نويسنده فيلمنامه «هفت و پنج دقيقه» گفت: مجموعه عواملی که گفته شد، باعث عدم رغبت و تردیدی است که سرمایه گذاران در ساخت فیلمهای ویدیویی دارند.امیدوارم با عزم مسئولین برای مبارزه با قاچاق کالاهای فرهنگی و مشخص شدن حد و مرزهای تولیدات در سیما و شبکه خانگی رقابت جدی در زمینه ساخت فیلم ویدیویی بوجود بیاید.
توحیدی در ادامه افزود: البته خود تولیدکنندگان هم باید رغبت را در تماشاگران ایجاد کنند. فرقی نمیکند چه سریالهای تلویزیون و چه فیلم های ویدیویی، گاهی کیفیتها چنان نازل است که اعتماد مخاطبان را نسبت به این زمینه دچار تزلزل می کند همین موضوع آمار فروش را پایین می آورد و رغبت سرمایه گذاری هم کم میشود.
سومين جشنواره بينالمللي فيلم ويدیويي ياس اول تا ششم مهر ماه سال جاري در استان مازندران و به دبيري حسين مسافرآستانه برگزار ميشود.
نظر شما